Investigacions Biomèdiques

Creen virus modificats genèticament perquè ataquin de forma selectiva cèl·lules tumorals i preservin les sanes

L’estudi dels investigadors de l’IIDBAPS i l’IRB surt publicat aquest dijous a la revista ‘Nature Communications’

Investigadors de l’IDIBAPS i l’IRB Barcelona creen virus que ataquen de forma selectiva les cèl·lules tumorals. IDIBAPS

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 3€ al mes sense permanència.

Científics de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) i de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) han aconseguit una nova estratègia perquè virus modificats genèticament ataquin les cèl·lules tumorals de forma selectiva i en canvi preservin les sanes. Així ho explica un article que publica aquest dijous la revista ‘Nature Communications’, que és fruit de la tesi doctoral d’Eneko Villanueva i que han coliderat la cap del grup teràpia Gènica i Càncer de l’IDIBAPS, Cristina Fillat, i l’investigador ICREA de l’IRB Barcelona Raúl Méndez. En els darrers anys, diferents estudis ja s’havien centrat en la creació de virus per maximitzar el seu efecte anticancerigen però a mesura que la seva potència augmentava també ho feia la seva toxicitat. Per això, ara l’objectiu és limitar l’efecte sobre les cèl·lules sanes per així poder aplicar aquest tipus de teràpies.

En l’article, els investigadors de l’IDIBAPS i l’IRB Barcelona expliquen com han desenvolupat un abordatge innovador per dotar un adenovirus d’una especificitat contra les cèl·lules tumorals. En concret, Méndez es refereix a la “diferent expressió” del tipus de proteïnes CPEBs en teixits normals i tumorals.

Les CPBE són una família de quatre proteïnes d’unió a ARN – les molècules que porten la informació dels gens per sintetitzar proteïnes- que controlen l’expressió de centenars de gens i mantenen la funcionalitat i capacitat de reparació dels teixits en condicions normals. Quan les CEPB es desequilibren, l’expressió dels gens en les cèl·lules canvia i contribueix al desenvolupament de processos patològics com el càncer.

L’investigador de L’IRB Barcelona precisa que l’estudi s’ha centrat en buscar el desequilibri entre la proteïna CPEB4, que té una expressió elevada en cèl·lules cancerígenes i que és necessària perquè creixi el tumor, i la CPBE1, molt expressada en teixit normal i que es perd en el tumoral, de manera que s’ataquen les cèl·lules amb nivells alts de CPEB4 i baixos de CPEB1. Per tant, el virus “només afecta les cèl·lules tumorals, ignorant les sanes”, assenyala Méndez.

"En aquest estudi hem treballat amb adenovirus, una família de virus que poden provocar infeccions de les vies respiratòries, de les vies urinàries, conjuntivitis o gastroenteritis però que tenen unes característiques que els fa molt atractius per a ser usats com a teràpia enfront dels tumors", explica Cristina Fillat. Per això, és necessari modificar el genoma dels virus. En aquest estudi es van inserir seqüències que reconeixen a les proteïnes CPEB en regions clau per al control de les proteïnes virals. Es va comprovar la seva activitat en models in-vitro de càncer de pàncrees i es va observar un control del creixement del tumor en models de ratolí.

Els virus oncoselectius que es van crear eren molt sofisticats, ja que s’activaven per CPEB4 però es reprimien per CPEB1. Així, els investigadors van aconseguir una activitat viral atenuada en cèl·lules normals, mentre que en les tumorals es van mantenir o fins i tot va augmentar la potència del virus. Segons Fillat, “quan els virus modificats entraven en les cèl·lules tumorals, replicaven els seu genoma i, en sortir, destruïen la cèl·lula alliberant més partícules dels virus, capaços d’infectar, al seu torn, a més cèl·lules cancerígenes”.

La cap del grup teràpia Gènica i Càncer de l’IDIBAPS, Cristina Fillat, també indica que amb aquesta nova aproximació la teràpia “s’amplifica de manera selectiva en el propi tumor”.

El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors per defensar un periodisme més independent, lliure i plural.

Subscriu-te ara!

SUBSCRIU-TE

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 1€ setmanal sense permanència. El periodisme de proximitat necessita del compromís dels seus lectors.

Subscriu-te ara! Al periodisme local