Vegueria del Penedès

LITERATURA

Tancant una trilogia amb encert


Pere Martí i Bertran Vilafranca del Penedès

26-04-2022 16:46

Una obra breu, rica, elaborada, que els lectors de la trilogia agrairan, però que els qui no la coneguin podran llegir perfectament com una peça independent i amb valor per ella mateixa.

Raimon Portell. Edebe.com

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Raimon Portell i Rifà (Barcelona, 1963), periodista, professor i novel·lista de llarga trajectòria, amb Una balada del mar del Nord tanca la magnífica i premiada trilogia La llum d’Artús, formada pels volums Camins de nit, Camins d’aigua i Camins d’hivern (Barcanova, 2017-2019). I ho fa amb un conjunt de quaranta-una proses poètiques breus (les més llargues ocupen cinc pàgines i les més curtes mitja), que es corresponen amb els capítols de l’obra. Uns capítols que ens van presentant fragments de les històries anteriors que havien quedat penjades o només apuntades a la trilogia: el casament d’en Corsó, comte de Tolosa, amb la Marion; en Conrad, el patró del Calipso; la Fenna i la Bet, que havien trobat la Rut a la platja; en Iazu i el seu violí, amb el qual triomfa arreu; etc. Però sobretot ens hi resol la història d’en Marc l’Anxova, el jove desaparegut des dels fets del camp de concentració, que tothom donava per mort, excepció feta de la Rut, que el busca pertot arreu. Com que ha perdut la memòria, en Marc, s’ha convertit en un personatge nou, l’Stil, de qui, sense saber que és en Marc, però sospitant-ho si hem llegit la trilogia, anem seguint el vagareig per ports i vaixells, buscant no sap ben bé què, fins que finalment es trobarà amb la Rut, protagonista de les novel·les anteriors.

Estilísticament l’obra és molt aconseguida. Ho és en primer lloc per la prosa, gairebé poètica, que podríem relacionar, no amb els haikus, com apunta la propaganda de l’editorial, sinó amb un altre gènere també japonès, el  haibun, que Matsuo Bashô ja va consolidar al segle XVII i que consta d’un text breu en prosa seguit d’un haiku. Però també ho és per la presentació dels capítols, totalment desordenats, recurs que em sembla molt encertat ja que en part reflecteixen el garbuix mental del protagonista, l’Stil/ Marc l’Anxova. Només ens hi han sobrat, en un text i una edició tan acurats, un castellanisme involuntari (seca per eixuta –p. 20 i 21–) i un ús gairebé exclusiu de solament en comptes de només, tant en els diàlegs, que els afeixuga, com en el text del narrador.

Una obra breu, rica, elaborada, que els lectors de la trilogia agrairan, però que els qui no la coneguin podran llegir perfectament com una peça independent i amb valor per ella mateixa.

Títol: Una balada del mar del Nord
Autor: Raimon Portell
Editorial: Edebé
Lloc i any d’edició: Barcelona, 2022
Nombre de pàg.: 120

Pere Martí i Bertran (Professor i escriptor)

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.