13-06-2023 21:42
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Aquesta frase, de Sòcrates, va suposar un camí per arribar a la veritat, a través de la dialèctica amb la que, a partir d'una idea inicial, s'esdevenen una sèrie d'analogies per arribar a unes conclusions en forma de veritat.
La veritat socràtica no era única, ja que s'esdevé a partir del debat, i a partir d'ell, composada des de diferents perspectives.
Aquest mètode va combatre el sofisme, que, en la mesura en què sostenien posicions relativistes i escèptiques, no perseguien la consecució de la veritat, sinó que dirigien els seus ensenyaments cap a la consecució de l'èxit. Per això desenvolupaven tècniques de retòrica que tendien més cap al convenciment dels altres que cap a la veritat.
El debat i el diàleg han de ser les eines pel progrés social, també pel de l'independentisme, ja que no ha de tenir una sola visió per arribar a bon port, ens necessitem tots i totes.
Això topa amb una corrent que amb un discurs parcial pretén marcar el camí cap a la independència amb una única idea: l'abstenció. Aquesta idea que pot semblar reduccionista, de fet ho és, està tenint un important seguidisme en diferents mitjans i xarxes.
Un país on hem enaltit les paperetes i les urnes, que la gran Carme Forcadell clamava "President posi les urnes", on vam sortir al carrer cridant "volem votar!", no es pot permetre deixar-se portar per visions reduccionistes i de post veritat que si afavoreixen a algú és als partits d'ultra dreta i extrema dreta, residuals quan els catalans i catalanes anem a votar de forma nombrosa, i en canvi, perjudiquen la causa independentista en general.
Sempre m'he declarat socràtic. Sempre he pensat que l'anàlisi acurat, el debat ric i les idees ens portaran a la llibertat, no els discursos retòrics, buits miraculosos que imposen una veritat radical.
Dani Pernas Llobet
President Esquerra Republicana Baix Penedès
PUBLICITAT
PUBLICITAT