MOBILITAT
11-06-2025 18:16
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
La Federació Xarxa Vendrellenca recolzat per les entitat veïnals Associació de veïnes i veïns Puig i Pèlag, Junta de Compensació de Mas Astor i Junta de Compensació de Mas Borràs, Federació d’Entitats de Roda de Berà, ha registrat un nou expedient al Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya on denuncia, una vegada més, la situació crítica del transport públic al Baix Penedès i reclama un pla de xoc immediat per garantir una mobilitat digna, eficient i accessible per a tota la població de la comarca.
Amb una població que ja supera els 103.583 habitants (segons dades de l’IDESCAT), el Baix Penedès és una de les comarques amb més creixement demogràfic de Catalunya. Aquest increment, lluny de venir acompanyat d’una millora dels serveis de transport, ha accentuat les desigualtats i les dificultats d’accés a la formació, al treball i als serveis sanitaris.
“La mobilitat no pot continuar sent un mur infranquejable per al jovent que vol estudiar, per a la gent gran que necessita accedir als hospitals o per a les persones treballadores que es desplacen cada dia cap a Barcelona o el Camp de Tarragona”, afirma la Federació Xarxa Vendrellenca.
Una xarxa ferroviària deficitària i inaccessible
Entre les principals mancances denunciades destaca la baixa freqüència de pas a la línia R4, amb només un tren per hora a partir de les 8 del matí, fet que impedeix una connexió fluida amb Barcelona i amb la línia R8. A més, la línia R2 Sud pateix una saturació constant per la manca de trens amb capacitat suficient.
Pel que fa a les infraestructures, l’estació de Sant Vicenç de Calders, una de les més transitades del país, presenta mancances greus: no disposa de lavabos, l’aparcament és insuficient i el confort és inexistent. A tot això s’hi suma la manca d’accessibilitat en moltes línies, com la RT2, on les persones amb mobilitat reduïda no poden accedir als trens, i la problemàtica crònica dels ascensors avariats.
L’amenaça dels trens de mercaderies
Un altre motiu d’alarma és l’augment previst de trens de mercaderies pel centre del Vendrell, arran del desenvolupament del Corredor Mediterrani. Segons dades oficials, ja hi circulen prop de 12.000 trens anuals, dels quals 1.488 transporten mercaderies perilloses, i es preveu que la xifra s’incrementi fins als 30.000 trens l’any, agreujant la contaminació acústica i els riscos per a la seguretat.
Reivindicacions clares i concretes
La Federació ha presentat un llistat de 16 demandes concretes que inclouen:
• Un servei directe de Rodalies R8 des de Sant Vicenç.
• Un bus exprés amb Barcelona.
• Connexions per carretera amb Reus, el seu hospital universitari, l’aeroport i l’estació de l’AVE.
• L’obertura immediata de la sala d’espera de l’estació d’autobusos del Vendrell.
• El desplegament del servei amb la Universitat Autònoma, ja aprovat.
• Solucions pels sorolls provocats per la línia de l’AVE al seu pas per Mas Borràs.
Pel que fa a l’aprovació del bus exprés entre la comarca i Barcelona, acordat a la Taula de Mobilitat del Penedès, l’entitat veïnal en valora positivament l’avenç, però el considera insuficient. Es constata que hi ha mancances greus tant en la connexió amb Barcelona com amb Tarragona que requereixen una solució urgent.
Pel que fa a la convocatòria de la Taula de Mobilitat del Penedès, la Federació demana que es facin reunions calendaritzades per fer seguiment de les demandes i que es permeti a la societat civil presentar-hi propostes concretes. En aquest sentit, es reclama que les entitats veïnals, ambientals i socials puguin fer arribar les seves iniciatives directament en el marc d’aquesta Taula com a espai de participació real i efectiva.
Una crida a la responsabilitat institucional
Des de la Federació Xarxa Vendrellenca es recorda que la mobilitat no és només una qüestió de serveis, sinó una eina clau per garantir la igualtat d’oportunitats, la cohesió territorial i el futur econòmic del Baix Penedès. “No podem continuar sent una comarca dormitori amb serveis de tercera. Exigim a la Generalitat que escolti el territori i que doni resposta, per escrit i amb fets, a totes les demandes plantejades en aquest expedient”, conclou la Federació.
PUBLICITAT
PUBLICITAT