EXPOSICIÓ
20-06-2025 11:38
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Implicat de ple en l’organització del Circuit d’Art de Sant Feliu que enguany ha arribat a la seva tercera edició, Gerard ha robat el temps al temps per fer el muntatge de les seves xilografies psicoenergètiques, composant conjunts de força tel·lúrica i estructurant els espais amb creus d’organicista entramat. Cada un dels àmbits exhala dinamisme i intensitat, vivesa i vibració, contundència i ànim positiu.
Durant la vesprada de la inauguració el passat dissabte 14 de juny, els seus acòlits musicals Jordi Sabat i Valentí Querol van interpretar un concert d’intimíssima intensitat poètica: Dylan, Lenon i Bach escollits i assajats per l’ocasió, única i irrepetible de la serena harmonia de la guitarra i el “cajon”, del contrabaix acompanyats pels xiscles dels falciots que creuaven el cel emmarcat per les cases del riu, les antigues fàbriques papereres i els vetustos palaus amb escuts ancestrals.
La sessió musical va estar acompanyada d’un tast de vins de Cal Bardera, un petit celler autosuficient produïts en la masia del mateix nom. Etiquetats amb els dibuixos d’obres d’artistes del territori buscant el suport mutu de la comunitat amb agricultura regenerativa.
El projecte de reviscolament de Can Xerta ha estat reconegut institucionalment. L’activitat cultural és un pol permanent d’atenció pels comarcans que s’atansen a la vila dels marquesos de Llió. Fa ben poc era en Joan Maria Minguet Batllori qui presentava el seu darrer llibre, Per una República catalana de les arts, assaigs pamfletari editat per Fonoll, en el que declara que l’art no és mai neutral sinó que forma part del camp de batalla.
I el Gerard amb el seu art de gravar, fruit de gratar i escarbotar el linòleum, produeix un món d’encenalls, giragonses com les d’aquest riu de Bitlles que solca el terrer i construeix un canyó, un congost, una afrau. Un barranc amb un forat, com és el Foradot del molí de Can Xerta, una drecera oberta per escapolir-se i baixar a cal Carol. Riudebitlles té a més a més nombroses voltes o galeries porticades, safareigs, carrerons antics amb contrast dels diversos grafitti, que li donen vida. O les finestres de les golfes d’alguns dels casalots intervinguts amb pantalles blaves, d’un atzur intens i màgic. El rec solca els carrers donant la força als molins que baten els draps vells per convertir-los en paper nou on estampar amb traça les arabesques decoracions sobreposades i composant un puzle de rajols en creu.
La crucifixió o la part d’un cos clavat a la creu i els seus dos àngels recollidors de la sang és un tema que Gerard ha perpetrat remetent el seu esperit als prerafaelites, ves a saber perquè i com haurà arribat a intuir aquest retaule esqueixat, esbossat, només una part que evoca la totalitat, en un joc visual que recorda la sinècdoque, una mena de metonímia, figures retòriques, recursos literaris aplicats al seu pla físic i artístic.
I per acabar-ho d’adobar la Maria, Maia Biscarri, sa mare, ho aprofita, i ben fet que fa, per tornar a tocar a bombo i a corneta els llibres que ha publicat, Tobaira de les aigües, El còdex verd i L’ull de la llum i la tenebra; de tal mare tal fill, o digne el fill de sa mare. Om Yerash.
PUBLICITAT
PUBLICITAT