PUBLICITAT
TERRITORI
24-07-2025 10:20
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.
Amb vint vots a favor i només una abstenció. D’aquesta manera tan contundent el Ple del Vendrell va aprovar el mes d’abril una proposta de resolució de suport al centre d’investigació del vehicle autònom i connectat, conegut com a Idiada 2. I l’únic regidor que no hi va donar suport va al·legar una certa manca de transparència, malgrat reconèixer que, almenys de moment, la música sona prou bé. Es tracta, certament, d’un projecte del qual no se’n saben encara gaires detalls -l’empresa no vol fer declaracions- però que la multinacional vol impulsar a tocar de les seves actuals instal·lacions, a la conurbació que confegeixen Santa Oliva, la Bisbal del Penedès, Albinyana i Banyeres del Penedès. O el que és el mateix, la Mancomunitat de l’Albornar, una institució integrada pels quatre municipis on s’alcen les actuals instal·lacions d’Idiada.
Una unanimitat per a la iniciativa expansionista de la companyia que s’ha replicat a altres entitats com el Consell Comarcal del Baix Penedès i els ajuntaments dels quatre municipis de la Mancomunitat i del Vendrell, entre d’altres. I sense oblidar la Generalitat, que en boca de la seva consellera de Territori, Transició Ecològica i Habitatge, Sílvia Paneque, ha garantit fa poques setmanes el suport de l’executiu català a una proposta que compta amb el beneplàcit institucional gairebé unànime al territori.
Zona on s'ha projectat la nova industrial de la Bisbal del Penedès
Aquest equipament s’ubicarà als terrenys antigament pensats en un principi per al Logis, que ocupen espais als termes municipals de l’Arboç, Sant Jaume dels Domenys, Castellet i la Gornal i Banyeres. L’ampliació d’IDIADA preveu un forta inversió d’uns 3.000 milions d’euros, xifra per a la qual s’ha demanat suport financer mitjançant els Fons Next Generation de la Unió Europea. De fet, Idiada encapçala un dels 27 projectes que la Generalitat va presentar a l'Estat per beneficiar-se d'aquestes subvencions.
Pel que se sap, ja que executiu català i empresa tenen adquirit un compromís de confidencialitat, el nou projecte preveu un servei integral de proves i homologacions de vehicles connectats i autònoms amb l’objectiu de consolidar Catalunya com a referent del sector de l’automoció, treballar per la reindustrialització verda i fomentar inversions industrials del sector de l’automòbil al Baix Penedès, tot just la comarca amb més atur de Catalunya.
Amb les oscil·lacions pròpies de la temporada estiuenca, on creix l’ocupació en tractar-se d’una zona amb forta dependència del sector serveis i el turisme, habitualment la taxa de persones inscrites a les oficines del SOC a la recerca de feina és d’uns cinc punts percentuals superiors a la mitjana del país. Amb un índex habitual d’atur per sobre del 13%, el Baix Penedès lidera des de fa temps la llista de territoris amb més desocupació de la seva població activa. Un pòdium, per cert, integrat per sis comarques de la demarcació de Tarragona entre les deu primeres i tres, sumant-hi el Garraf i l’Anoia, de la vegueria.
“És una oportunitat per generar llocs de treball qualificats”. Qui així de rotund s’expressa és Christian Martínez, alcalde de Santa Oliva, el municipi que més superfície de l’actual Idiada acull. “Tenim la comarca amb més atur de Catalunya i la seva implantació permetrà augmentar l’oferta laboral del territori”, afegeix Martínez. I és que, actualment, l’empresa genera prop de 3.000 llocs de treball directes, als quals cal afegir centenars de contractacions indirectes, una injecció econòmica per a una zona que no para de créixer demogràficament i que, darrerament, ha apostat fermament per la formació en matèria sanitària i de les cures i la mecànica electrònica i vinculada al vehicle intel·ligent, tant de combustió com elèctric.
“La companyia també s’ha implicat en el desenvolupament de la comarca i, de fet, col·labora activament amb centres de formació i desenvolupament vinculats al Baix Penedès com la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat Politècnica de Catalunya i l’Institut Andreu Nin, entre d’altres”, remarca Martínez tot fent esment a projectes que, en certa manera, han inspirat iniciatives com el premi ElectroCAT que l’alumnat de segon any del grau mitjà d'Electromecànica de Vehicles ha obtingut en diverses ocasions, justament com a part del pla d’estudis del centre.
De fet, el 2019, Idiada i l’Andreu Nin van ser pioners en la implantació de l’FP dual en el grau superior de Disseny en Fabricació Mecànica. Es tracta d’una una modalitat de formació professional que es desenvolupa en règim d'alternança entre un centre educatiu i l'empresa amb l’objectiu d’afavorir l’aprenentatge de l’alumnat i oferir-los una experiència molt més pràctica. “Idiada és una empresa estratègica i clau, fonamental per al Baix Penedès i per a Catalunya. De fet, la seva projecció i transcendència ultrapassa la comarca, estem parlant d’un tema clau de país”. L’afirmació, directa i sense lloc a dubtes, és de Kenneth Martínez, alcalde del Vendrell, clarament conscienciat de la necessitat de preservar la multinacional catalana al territori. “L’automoció és la darrera gran indústria que queda a Europa i cal defensar-la. I és de valor afegit, molt centrada ara en el cotxe elèctric, el vehicle autònom...”, afegeix Martínez a l’hora d’exalçar una empresa que, assenyala, “dissenya els cotxes del demà i, per tant, juga un paper cabdal en el desenvolupament de l’alta tecnologia”.
Per al batlle de la capital de la comarca, les administracions han de treballar fort per agilitar tot el procés d’ampliació de les seves instal·lacions. “Al Baix Penedès tenim una relació estretíssima amb la companyia, tal com palesa, per exemple, l’FP Dual de l’Institut Andreu Nin, que ha permès que el gruix de la plantilla es formi al territori”, rebla un Kenneth Martínez qui afegeix que, a més, la major part dels proveïdors també són de quilòmetre zero “i d’alt valor afegit, molt important per al desenvolupament del Baix Penedès, ara molt marcat per la forta dependència del comerç i del turisme, sectors molt fluctuants”.
De la seva banda, l’alcalde de Santa Oliva, de vora 3.700 habitants i a tocar del Vendrell, es mostra convençut que, per al municipi i la comarca, “Idiada 2 és un revulsiu com ho va ser fa 30 anys la primera Idiada, amb la diferència que ara no partim de zero, sinó que tenim una experiència afegida que ens fa ser més competitius”, subratlla Christian Martínez alhora que augura que l’ampliació del projecte original “preserva la continuïtat de la multinacional al territori”.
Hi coincideix la seva col·lega de la Bisbal del Penedès, Agnès Ferré, qui entén la nova aposta de la companyia per la zona com “la garantia de la seva voluntat de romandre-hi”. “Estem convençuts del seu compromís amb la comarca –afegeix- i veiem l’ampliació com a fonamental per al futur industrial i laboral del territori”. “Si hagués de marxar a un altre lloc, no es podria descartar que s’endugués tota l’empresa”, alerta Ferré.
Per fer realitat el seu projecte d’ampliació, Idiada requereix de molt de terreny, al voltant d’unes cent hectàrees, que actualment impedeix el creixement al llindar de les seves actuals instal·lacions, encaixonades entre polígons dels pobles confrontats. D’aquí que la seva mirada hagi virat cap a les parcel·les on s’hi havia projectat el Logis Penedès i que resten en mans, majoritàriament, de l’executiu català. Es tracta de llargues extensions de pastilles urbanístiques no gaire allunyades de les que ja ocupa la multinacional, el que facilitaria la seva implantació. I és que en la seva planificació per continuar esdevenint en referent mundial quant a la investigació i desenvolupament del vehicle autònom i intel·ligent, l’empresa precisa, entre més, de llargues pistes de circulació on poder dur a terme les seves proves.
“Ara mateix, el projecte està en mans de la Generalitat, que és la propietària dels terrenys. De fet, la moció va per aquí, fer veure al govern català de la necessitat de garantir aquesta ampliació i d’escurçar terminis”, assevera Farré a la vegada que recorda que, justament per aquest motiu, el calendari d’execució del projecte d’ampliació d’Idiada es troba encara “en fase reservada”. Amb tot, els principals actors implicats en la seva viabilitat es mostren confiats en el seu desencallament.
Actualment, les diferents administracions implicades es troben immerses en els treballs indispensables per a tota la tramitació urbanística associada i que ha de permetre adequar els terrenys on s’ha projectat l’ampliació. Inicialment, la superfície, majoritàriament de titularitat pública, principalment en mans de la Generalitat, estava destinada al projecte del Logis Penedès que tanta controvèrsia va generar a la comarca i rodalies. Un centre de mercaderies que, finalment, es reserva per a la nova Idiada.
Motor industrial i d’ocupació
No només ajuntaments, empresa i Generalitat aposten fermament pel projecte, sinó que des dels mateixos treballadors es qualifica com a primordial per al creixement de l’ocupació a la comarca. Des de la UGT, sindicat majoritari al comitè d’empresa, es critica la manca d’informació que, de moment, han rebut sobre la iniciativa, motiu pel qual han sol·licitat una reunió amb la Direcció General d’Indústria per conèixer l’estat actual de l’ampliació i, especialment, les previsions temporals. Una demanda que s’uneix a la petició que la consolidació del pla empresarial vagi acompanyada “d’una millora de les condicions laborals dels treballadors”, afirma Jorge Porté, membre del comitè i Secretari General de la central sindical a Tarragona. Segons el dirigent vendrellenc, “la nostra organització sempre ha defensat l’impuls d’una indústria competitiva perquè permet unes bones condicions laborals”, alhora que assevera que el teixit industrial “necessita treballadors formats i, a més, actua de tractor d’altres sectors professionals d’alt valor afegit”.
Per al sindicat, cal que la indústria es dissemini mitjançant una planificació conjunta dels agents implicats al territori ja que, “amb l’impuls d’estratègies territorials d’ocupació, aconseguirem atraure inversions per a la comarca”, remarca Porté.
Un desenvolupament econòmic i social que ha de possibilitar, amb Idiada com a bandera i motor de l’estímul laboral al Baix Penedès, deixar enrere un model històricament focalitzat en la construcció i el turisme que han precaritzat bona part de la població activa del territori. Un impuls de la mà també de la formació activa que permeti, de manera sòlida i estructural, deixar enrere l’estigma de ser la comarca amb més atur de Catalunya.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT