DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

PARLAMENT DE CATALUNYA

La Generalitat fixa la línia orbital ferroviària com una infraestructura clau per a l’equilibri territorial


Redacció Vilanova i la Geltrú

17-07-2025 9:20

La consellera Sílvia Paneque reivindica un nou model de país descentralitzat i aposta per unir Vilanova i Vilafranca amb Mataró, Terrassa i Sabadell per tren

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque. EIX

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.

La línia orbital ferroviària pren embranzida com una de les grans apostes estratègiques del Govern per a la mobilitat del futur. Durant el debat general sobre infraestructures celebrat al Parlament de Catalunya, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha situat aquest projecte, juntament amb l’Eix Transversal Ferroviari de Lleida a Girona, com una de les dues grans transformacions ferroviàries de país de cara al 2050.

Paneque ha defensat que les infraestructures han de permetre que Catalunya creixi “a mode de constel·lació per tot el territori i no a través de grans àrees centralitzades”. En aquest context, la línia orbital busca connectar les ciutats de la segona corona metropolitana —entre elles Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Martorell, Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró— mitjançant una connexió ferroviària que eviti passar per Barcelona i afavoreixi els desplaçaments intercomarcals sostenibles.

La consellera ha posat xifres a la necessitat d’aquesta infraestructura: des de l’any 2000, les àrees situades entre 25 i 60 km de la capital han crescut un 51% en població, molt per sobre del creixement del centre metropolità. Aquesta realitat demana, segons Paneque, “una nova política ferroviària que corregeixi dècades de centralisme i manca de planificació”.

Nova llei de transports i transport públic com a eix del model territorial

Durant la seva intervenció, Paneque ha anunciat també una nova Llei de transports de viatgers que substituirà l’actual, vigent des de 1987. Aquesta nova normativa vol consolidar el transport públic com a eix estructurant del desenvolupament del país i facilitar el creixement urbanístic de manera equilibrada.

“El transport públic ha de ser un vector estratègic per a l’habitatge i la mobilitat”, ha afirmat, assenyalant que el creixement de població a la zona metropolitana ha d’anar acompanyat d’un model de transport modern, eficient i ambientalment responsable.

Impuls a la xarxa viària i la descarbonització

A banda de l’aposta ferroviària, la consellera ha detallat el full de ruta en matèria de carreteres, amb quatre grans eixos: seguretat, amb el desplegament del programa 2+1; mobilitat sostenible, amb els carrils bus i xarxes ciclables (BRCat); descarbonització, amb la instal·lació de 30 plantes fotovoltaiques per alimentar 6.000 km de vies; i obres imminents com les variants d’Olot i les Preses, o l’ampliació de la C-16 entre Berga i Bagà.

Inversions sense precedents

Paneque ha subratllat que Catalunya viu una etapa d’inversions sense precedents, amb xifres que superen els 14.000 milions d’euros per part de la Generalitat i 13.000 més de l’Estat des de l’any 2000 en matèria ferroviària. També ha destacat els 3.200 milions d’euros destinats a l’Aeroport del Prat i els 3.920 milions ja invertits al Corredor Mediterrani.

Amb la línia orbital ferroviària com a bandera, el Govern planteja un model de mobilitat més equitatiu i descentralitzat, que connecti les comarques amb criteris de sostenibilitat i cohesió territorial. Una demanda històrica especialment rellevant per a ciutats com Vilanova i Vilafranca, que esperen guanyar connectivitat directa i competitiva dins el sistema ferroviari català.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.