PUBLICITAT
CURS 2025-26
08-09-2025 18:08
L’abandonament escolar prematur (AEP) és, probablement, un dels reptes educatius i socials més urgents del nostre temps. Les dades parlen per si soles: a Catalunya, el 13,7% del jovent entre 18 i 24 anys deixa els estudis sense haver completat cap formació postobligatòria, una xifra notablement superior a la mitjana europea del 9,5%. Però darrere de cada percentatge hi ha històries personals de joves que, sense un títol ni una qualificació professional, es veuen abocats a feines precàries, inestables i amb poques possibilitats de progrés.
En aquest context, la tasca que realitzen les administracions locals és clau. I Vilafranca del Penedès n’és un exemple. L’Ajuntament ha apostat per un model d’intervenció integral, que combina prevenció, detecció, acompanyament i creació d’oportunitats formatives reals. No es tracta només d’evitar que un jove abandoni l’escola, sinó de construir un entorn educador que el motivi i l’ajudi a trobar el seu camí.
Detectar per actuar
Un dels primers passos essencials en la lluita contra l’AEP és saber identificar els casos de risc abans que siguin irreversibles. L’Oficina Municipal d’Escolarització (OME) no només assessora famílies sobre escolarització obligatòria, sinó que també orienta sobre opcions postobligatòries i professionalitzadores com el batxillerat, els cicles formatius o els Programes de Formació i Inserció (PFI). Aquesta porta d’entrada informativa és clau perquè moltes famílies no coneixen totes les vies possibles per continuar estudiant, especialment aquelles amb menys capital cultural.
La coordinació amb centres educatius i altres agents del sistema permet que el seguiment dels itineraris educatius sigui més precís. Això implica saber qui repeteix cursos, qui acumula absentisme o qui ha deixat d’estar matriculat, i actuar abans que la desvinculació sigui total.
Oportunitats més enllà de l’aula
L’Ajuntament entén que l’educació no s’acaba a la porta de l’escola. Per això impulsa una aposta clara per l’educació 360, és a dir, activitats educatives fora de l’horari lectiu que fomentin l’equitat. El recent estrenat Pla Educatiu d’Entorn, amb iniciatives com el projecte de mentoria Impulsa que connecta joves amb persones mentores que els acompanyen i orienten per millorar el seu rendiment acadèmic, autoestima i continuïtat educativa, el suport econòmic als casals d’estiu inclusius que organitzen les AFA, o els Tallers de suport i acompanyament educatiu (TSAE), espais on els infants i joves poden reforçar competències, millorar hàbits i ampliar horitzons. També projectes com + Música en xarxa que no només aporten coneixement musical, sinó que treballen l’autoestima i la disciplina, elements clau per a la continuïtat educativa.
Recursos de segona oportunitat
Quan un jove ja ha sortit del circuit educatiu ordinari, el repte és reenganxar-lo. En aquest sentit, Vilafranca compta amb dos Programes de Formació i Inserció (PFI) autoritzats pel Departament d’Educació, sufragats per l’Ajuntament, en especialitats d’auxiliar d’hoteleria i auxiliar de centres sanitaris. Aquests programes són molt més que una formació tècnica: són una passarel·la cap a un cicle formatiu de grau mitjà o cap a la inserció laboral amb una base sòlida. A aquests se sumen tres PFI més gestionats pel Departament d’Educació i el Centre de Noves Oportunitats (CNO) que a través de la Fundació Intermèdia desenvolupa aquest programa del SOC a l’espai jove la Nau i que va destinats a joves de 16 a 24 anys que ni estudien ni treballen.
També destaca la Taula dels ensenyaments professionalitzadors, un espai de coordinació on es detecten necessitats formatives del territori, es divulguen opcions formatives i s’acorden estratègies contra l’AEP. Aquesta mirada compartida entre docents, orientadors, empreses i administració és imprescindible per oferir itineraris reals i adaptats al mercat laboral local. És en el marc del treball realitzat per aquesta taula que s’ha aconseguit un increment de set cicles formatius en els dos darrers anys.
Orientar per evitar la desconnexió
El Servei de Joventut de l’Ajuntament, a través del Servei d’Informació i Assessorament per a Joves (SIAJ), ofereix orientació i assessorament en àmbits clau per a les persones joves: estudis i formació, suport emocional, mobilitat internacional, habitatge i treball. Paral·lelament, el programa del Punt d’Informació i Dinamització als Centres Educatius de Secundària (PIDCES) permet apropar l’atenció als instituts, especialment a l’alumnat adolescent, i impulsa campanyes d’orientació educativa tant a l’etapa obligatòria com en els estudis postobligatoris, i activitats a l’aula sobre temàtiques diverses vinculades a la realitat juvenil: salut, gestió emocional, ús responsable de les tecnologies, igualtat i diversitat sexual, participació social, entre d’altres. D’aquesta manera, es reforça el vincle de les persones joves amb la comunitat i s’afavoreix la seva preparació per als reptes de futur.
La Fira Èxit és un altre exemple d’aquesta aposta per l’orientació: una trobada que connecta centres educatius i empreses, visibilitza els cicles formatius i dona a conèixer la formació dual. Sovint, el que necessita un adolescent és veure com el que aprèn pot tenir una aplicació pràctica i un horitzó laboral motivador.
Una ciutat que educa
Vilafranca està construint el que podríem anomenar una “ciutat orientadora”. És a dir, un ecosistema on educació formal, no formal i informal treballen conjuntament per garantir que cap jove es quedi pel camí.
Aquesta visió holística és fonamental. Les causes de l’AEP són múltiples: factors econòmics, culturals, acadèmics, emocionals... Per tant, les respostes també han de ser múltiples i coordinades. No n’hi ha prou amb tenir bons recursos si treballen de manera aïllada; cal una xarxa que els connecti i els faci sumar.
Tot i els avenços, el fenomen de l’AEP no es pot donar per resolt. Les necessitats canvien i les estratègies han d’evolucionar. Innovar pedagògicament vol dir dissenyar programes més flexibles, itineraris personalitzats i formacions que incorporin competències socials i emocionals, no només continguts tècnics. També vol dir reforçar la figura dels orientadors i educadors, que són la baula clau per mantenir el vincle del jove amb el sistema.
En definitiva, Vilafranca està demostrant que un ajuntament pot jugar un paper decisiu en la lluita contra l’abandonament escolar prematur. No es tracta d’esperar que la solució vingui només de la Generalitat; des del territori, amb coneixement de la realitat local i amb una estratègia de ciutat educadora, es poden fer passes fermes en aquest sentit.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT