PUBLICITAT
XARXES SOCIALS
03-12-2025 7:39
Els joves amb menys recursos econòmics, especialment els nois, són els més exposats a la publicitat sobre com guanyar diners fàcils. Així ho constata un estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que analitza com el nivell socioeconòmic i el gènere dels joves influeix sobre la publicitat que reben de manera personalitzada a través de Tik Tok i Instagram. Per exemple, el treball revela que el percentatge de joves de classe baixa que reben anuncis de productes financers de risc (15%) gairebé duplica el dels joves de classe alta (8%). Aquests reben més publicitat sobre viatges i oci.
La recerca parteix d'una enquesta en línia a 1.200 joves catalans de 14 a 30 anys, on s'han avaluat els continguts dels vídeos publicitaris que els apareixen espontàniament en aquestes xarxes socials.
Els resultats mostren que els joves de nivells socioeconòmics més baixos són els que reben més anuncis relacionats amb serveis financers de risc, com crèdits ràpids o inversors en criptomonedes; apostes, jocs en línia o continguts que prometen ingressos fàcils i feines flexibles amb escassos requisits. En canvi, entre els joves de classe alta, l'únic tipus de publicitat que apareix amb alta freqüència és la relacionada amb viatges i oci.
L'estudi mostra que els joves amb menys recursos consideren molt més probable que els de classe alta veure anuncis que prometen guanyar diners fàcilment a través de negocis digitals (44% vs. 4%) o feines aparentment accessibles i sense requisits previs (39% vs. 4%). També afirmen que és molt més probable que els apareguin continguts que els animen a fer inversions per obtenir beneficis immediats, per exemple a través de criptomonedes (33% vs. 4%). També reben més promeses sobre oportunitats laborals immediates o guanyar diners amb el mòbil (27% vs. 3,5%) o sobre crèdits ràpids i sense requisits previs (21% vs. 3%).
Diferències segons el gènere
D'altra banda, les diferències en la publicitat rebuda segons la classe social són molt més marcades entre els nois que entre les noies. Per exemple, els nois joves de classe baixa reben el doble d'anuncis d'apostes en línia que els de classe alta (22% vs. 11%). En canvi, el percentatge de noies que reben aquests anuncis presenta una variació menor entre les de classe baixa (6,7%) i les de classe alta (5,6%).
L'estudi ha constatat que les diferències de gènere en la publicitat digital són molt pronunciades. Les noies reben més del doble d'anuncis de moda (50% vs. 13%) i bellesa que els nois (71% vs. 28%); i més del triple de publicitat en temes relacionats amb la criança (16% vs. 5%). En canvi, els nois veuen el doble d'anuncis d'esport (54% vs. 26%), jocs en línia (46% vs. 23%), tecnologia i electrònica (32% vs. 15%) i begudes energètiques (10% vs. 4%); i més del triple d'anuncis d'automoció (16% vs. 6%) o alcohol (10% vs. 4%).
L'autora principal de l'article i investigadora del grup de recerca Communication, Advertising and Society (CAS) del Departament de Comunicació de la UPF, Carolina Sáez, explica que tot i que el marc europeu de protecció de dades limita l'accés a les dades personals per part de les plataformes digitals, el gran volum d'informació que les xarxes socials acumulen de cada usuari permet als algoritmes de TikTok i Instragram deduir dades delicades dels joves pel que fa a la seva condició econòmica, nivell educatiu, origen o situació laboral.
Durant l'estudi, es va creuar dades de l'adreça postal dels joves, que proporcionaven en omplir el qüestionari de forma anònima, amb les dades de l'Índex Socioeconòmic Territorial (ITS) de la Generalitat. Aquest índex pondera diferents factors, com el nivell d'ocupació, el de renda o l'educatiu; per determinar el nivell socioeconòmic de diferents barris, pobles i ciutats del país. Sáez explica que la condició socioeconòmica de cada jove, resultant de creuar la seva adreça amb aquest índex oficial, coincideix en bona part amb les conclusions de l'algoritme.
En aquest sentit, afegeix que la publicitat algorítmica explota comercialment aquesta informació i s'aprofita del desig dels joves d'entorns més desfavorits de prosperar socialment.
Menors que reben anuncis d'alcohol o apostes
Els resultats mostren que els joves menors d'edat, d'entre 14 i 17 anys, reben anuncis d'alcohol, apostes, cigarretes electròniques o begudes energètiques a través de les xarxes, tot i que la normativa europea els protegeix davant d'aquesta mena de publicitat.
L'estudi conclou que cal reforçar la regulació i control de l'ús de la IA en publicitat en línia adreçada a joves, així com la seva alfabetització digital per dotar-los de més capacitat crítica com a usuaris a les xarxes.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT