PUBLICITAT
AGÈNCIA DE QUALITAT I AVALUACIÓ SANITÀRIES
03-12-2025 7:48
El 36% dels usuaris de la sanitat pública catalana ha d'esperar més de 5 dies per veure el metge d'atenció primària, i un percentatge similar ho percep de forma negativa. Així ho posa de manifest l'informe 'Dades del sistema de salut de Catalunya 2017 – 2024' de l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS). L'estudi presenta resultats de 507 indicadors del sistema sanitari, dels quals 163 són nous, i destaca que milloren les llistes d'espera per a les cirurgies més complexes però que empitjoren les de les més senzilles. També detecta que baixa la freqüentació a l'atenció primària el 2024 (-10%) i que pugen les hospitalitzacions domiciliàries (11%) i les visites per persona en centres de salut mental ambulatòria (10%).
Dins les cirurgies considerades de més complexitat hi ha apareixen les de columna, les de pròtesis de genoll o les de pròtesis de maluc, mentre que en les de menys complexitat hi ha les d'alliberament del canal carpià o les d'amigdalectomia.
L'informe, avançat per 'El Periódico' i publicat al repositori institucional Scientia del Departament de Salut, observa també una "certa millora" en l'adequació de l'ús de les urgències hospitalàries, amb una disminució dels ingressos amb estades a urgències superiors a 24 hores (15% el 2024) i un augment del percentatge d'urgències amb motius de major urgència (40%).
Pel que fa a l'abordatge de l'atenció a la cardiopatia isquèmica i l'ictus, tot i que es consolida la igualtat entre dones i homes en el temps d'atenció en Codi infart, es mantenen les desigualtats en el seu abordatge clínic: més del 93% dels homes estan en tractament amb antiagregants, mentre que el percentatge de dones no supera el 90%.
S'observa també un increment del 30% en la taxa de persones ateses als hospitals de dia sociosanitaris i disminueix la cobertura del programa d'atenció domiciliària de l'atenció primària i comunitària. La mortalitat infrahospitalària augmenta en insuficiència cardíaca, infart agut de miocardi, pneumònia, fractura de fèmur i asma. En canvi, disminueix a l'atenció intermèdia, especialment a subaguts i a convalescència (10% i 6% el 2024 respectivament).
Els indicadors de seguretat mostren resultats variables. La polimedicació (amb més de 10 fàrmacs diferents) es manté estable (4%), però és especialment freqüent en gent gran (més del 20% en majors de 75 anys). Les caigudes en persones ingressades en hospitals d'aguts augmenten un 9%. També empitjoren les profilaxis adequades de cirurgia electiva de recte i de còlon, que se situen en el 82% i el 80% respectivament.
Quant a indicadors d'eficiència, augmenta el consum i el cost de la farmàcia ambulatòria. Destaca que el 24,5% de la població ha consumit antibiòtics el 2024, un 12,3% consumeix hipolipemiants i un 11,6% antidepressius. Als hospitals millora notablement l'ús de fàrmacs biosimilars, assolint els objectius d'utilització per 2024. Quant a la durada dels ingressos, el 2024 tenen una durada inferior, especialment a l'atenció intermèdia.
Finalment, els autors de l'informe destaquen que la mortalitat estandarditzada a Catalunya ha disminuït un 2,8%, situant-se en 736 morts per 100.000 habitants.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT