DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

FLASH

Manel Nadal presenta el projecte d’ampliació del Port Ginesta


VD

26-10-2005 20:08

L’ampliació del port preveu guanyar gairebé 75.000 m2 entre la zona de terra i la d’aigua

Simulació del projecte d'ampliació de Port Ginesta

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.

D’aquesta manera, esdevindrà el port esportiu més gran de Catalunya amb uns 107.000 m2 i més de 1.500 amarraments. A més, el projecte preveu la creació d’una nova platja que substituirà l’actualment existent. D’acord amb la tramitació que estableix la Llei de ports de Catalunya i prèvia sol·licitud de la societat Port Ginesta, SA, que gestiona actualment el port, la gestió d’aquesta nova zona es preveu que es concedeixi a finals d’any a aquesta mateixa societat. Un cop superat aquest tràmit, s’iniciaran les obres, que tenen una durada prevista d’un any. La inversió total que realitzarà la
societat concessionària per la realització del projecte és d’aproximadament 11,2 MEUR.

L’ampliació del port preveu guanyar gairebé 75.000 m2 entre la zona de terra i la d’aigua. El dic de recer actual es prolongarà gairebé 400 metres cap a ponent del port. Es confrontarà amb un contradic d’uns 280 metres, amb unpetit espigó perpendicular que delimitarà la nova platja. D’aquesta manera, es marcarà una nova bocana del port que tindrà 54 metres d’amplada.

La nova configuració permet ampliar en un 50% la capacitat d’amarraments del port. Se’n preveuen 490 de nous que van des d’una eslora de 8 metres a una de 24 metres. Aquests s’ubicaran als 8 pantalans que es preveuen construir, i en el moll adossat a l dic de recer. La nova zona de servei portuària gaudirà de panyols (trasters per deixar material nàutic), locals comercials i rampa d’avarada específica per a les embarcacions de vela lleugera, motos d’aigua o embarcacions de rem.

Una nova platja L’ampliació del port comporta la construcció a ponent d’un nou contradic, sobre el qual es recolzarà una platja de nova creació, que substituirà l’actualment existent. La nova platja tindrà una superfície de sorra seca de 6.500m2 amb una amplada mínima de 20 metres en situació de marea màxima. A la platja s’hi accedirà per un vial de 3 metres d’amplada. Amb una longitud d’uns 150 metres, la seva funció és permetre l’accés als vianants, mentre que
la circulació rodada està prevista només per als vehicles de neteja de la platja i per als de salvament i emergència. El vial disposarà d’un sistema d’il·luminació que s’activarà a la nit per evitar el risc de col·lisions de les embarcacions. Dins el projecte, l’empresa concessionària té el compromís de fer-se càrrec de la regeneració de la sorra de platja sempre que sigui necessari per garantir-ne l’ús de cara als usuaris.

El projecte potencia una gestió ambientalment sostenible i s’ha concebut amb la màxima cura en matèria mediambiental per tal que tingui la mínima afectació en el medi natural. La tramitació del projecte d’ampliació es va iniciar el 2002 amb la presentació
per part de Port Ginesta, SA de la documentació requerida d’acord amb la normativa vigent d’aplicació. Un cop acordat per part de la Direcció general de Ports i Transports que la tramitació de la sol·licitud era adequada i compatible amb el Pla de ports de Catalunya i amb el planejament urbanístic, es va sotmetre el projecte d’ampliació a informació oficial i a informació pública, demanant alhora al Ministeri de Medi Ambient l’adscripció dels terrenys de domini públic marítim terrestre necessaris per realitzar les obres. Així mateix, el
Departament de Medi Ambient va emetre la Declaració d’impacte ambiental amb una sèrie de condicions que s’incorporen al projecte que han ha suposat una reducció de la zona d’ampliació prevista per tal de no afectar la zona del Parc Natural del Garraf.

També es preveu l’aplicació d’un sistema de gestió ambiental al conjunt del port, així com una xarxa de renovació de les aigües arrecerades. Es preveu una barrera de retenció de contaminants, per a casos d’abocaments accidentals d’hidrocarburs en aigües del port. Així mateix, en el cas que calguessin treballs d’estabilització dels penya-segats que s’emplacen dins de l’espai d’interès natural del massís del Garraf, s’adoptarien mesures per evitar l’afectació negativa a flora protegida i l’hàbitat del falciot pàl·lid.

L’ampliació de Port Ginesta coincidirà amb els vintè aniversari de l’inici de la seva activitat, l’any 1986. Ja des del principi va aplicar un seguit de mesures mediambientals pioneres en els ports esportius. Així, va ser un dels ports pilot per implantar un sistema de gestió ambiental i el primer port en instal·lar els sistemes d’absorció d’aigües de sentina i domèstiques dels vaixells.

Actualment, el port gaudeix de 1.038 amarraments. Com a serveis portuaris compten amb una zona de reparació de vaixells descoberta de 6.500 m2 i una altra de coberta de 1.500 m2. També té una zona dedicada exclusivament a la realització d’activitats de nàutica lleugera (vela, motos aquàtiques, rem, d’embarcacions).

A més d’aquests usos portuaris, el port també compta amb locals comercials destinats a usos de restauració i usos musicals, diversos locals industrials destinats al servei nàutic (tallers de reparació, nàutiques...) i una àrea infantil.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.