DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

TORNADA A L'ESCOLA

El curs comença aquest dimarts amb una nova jornada de vaga i el conflicte amb els docents obert


ACN/ Maria Belmez Barcelona

07-09-2026 20:27

Els professors pugen en 1.103, la xifra d'alumnes s'estabilitza i s'arriba un rècord de 2.141 aules d'acollida

Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.


Afegeix-nos com a mitjà preferit a Google

El curs comença aquest dimarts amb una nova jornada de vaga i el conflicte amb els docents obert. ACN

Aquest dimarts els centres escolars tornaran a obrir les portes per iniciar el curs 2026-2027, però ho faran amb la incògnita de si hi seran tots els docents i personal, ja que USTEC, CGT, la Intersindical i la COS han convocat vaga per al primer dia del curs escolar. El conflicte entre el Departament d'Educació i part dels sindicats continua obert, després que USTEC i CGT no s'afegissin al pacte que al maig sí que van signar CCOO, UGT i Professors de Secundària. Pel que fa a les xifres d'aquest curs, la previsió és d'1.604.988 alumnes comptant tots els ensenyaments i règims. Considerant només els de règim general presencial, es preveuen 1.312.192 estudiants, un 0,3% menys que el curs passat.

L'inici de curs està marcat per la vaga convocada per dos dels sindicats de la mesa sectorial -USTEC i CGT-, juntament amb altres organitzacions sindicals que no en formen part -Intersindical i COS-. A més, ha anat agafant força l'Assemblea Educativa de Catalunya (AEC), que a principis d'estiu va acordar impulsar vaga educativa el primer dia de classes. De fet, membres de l'AEC van participar dijous en les reunions que la consellera d'Educació, Esther Niubó, va convocar amb USTEC i CGT, convidats per aquests sindicats. Les reunions, però, no van servir per acostar posicions, i els sindicats sostenen que s'han d'abordar qüestions que no han quedat resoltes amb els dos acords signats el curs passat -i que ells no van subscriure-. Entre d'altres, reclamen assolir el 6% del PIB en educació amb un calendari concret, blindar el català, més recursos a les aules i abaixar les ràtios. Una altra de les reclamacions és adaptar els centres educatius a l'actual situació climàtica. Segons la plataforma Aules que Cremen, aquest dilluns hi havia aules que superaven els 35 graus a Barcelona o els 31 a Almacelles.

La consellera va demanar dijous passat un "parèntesi" en les mobilitzacions i va posar sobre la taula una "agenda de treball". El president de la Generalitat, Salvador Illa, s'hi ha afegit aquest dilluns en una entrevista a Catalunya Ràdio i ha demanat als docents "respecte al dret a l'educació", que ha defensat que és compatible amb el dret a vaga. El president ha admès que "segur" que s'haurien pogut fer les coses millor "en algun moment", però ha preguntat si algú ha posat més recursos en educació que el seu govern. A més, ha anunciat un programa per fer front a la calor a les aules.

Manifestacions i assemblees el primer dia

La protesta es materialitzarà en manifestacions i assemblees arreu de Catalunya durant la jornada. Segons la informació publicada, estan previstes "xocolatades" a les set del matí a Barcelona i esmorzars a primera hora també en altres punts del país. A la capital catalana hi haurà una manifestació que anirà de la plaça Urquinaona fins a la de Sant Jaume, on, en acabar, es farà una assemblea. A la Catalunya Central i el Bages, s'ha convocat els docents davant dels Serveis Territorials d'Educació, mentre que a Girona hi ha organitzat un esmorzar a Fontajau i posteriorment una manifestació per acabar amb una assemblea a la plaça de la Independència. A Lleida, la primera convocatòria és un "esmorzar" popular a la Fira de Lleida, una manifestació i també una assemblea a la plaça de la Paeria. Pel que fa al Camp de Tarragona i l'Ebre, hi ha accions previstes a primera hora del matí i manifestacions i assemblees posteriorment.

L'errada de PISA

Però el curs comença també el dia que es donaran a conèixer els resultats de l'informe PISA 2025, uns resultats que, en el cas de Catalunya, no permeten fer comparacions amb altres territoris ni amb la seva sèrie històrica per un error en la mostra de les proves. Educació va donar a conèixer al juliol que s'havia produït aquesta errada, ja que es va superar el 5% d'alumnes exclosos establert per l'OCDE, amb un 23,2% de mitjana. Setmanes més tard, Niubó va anunciar la destitució de Teresa Sambola com a secretària general del Departament, que ha estat substituïda per Marta Clari.

Nombre d'alumnes estabilitzat

Per nivells, Educació preveu que el nombre d'alumnes a l'educació infantil de primer cicle creixerà en un 0,4%, una dinàmica contrària a la resta d'etapes obligatòries. Així, l'educació infantil de segon cicle cau un 3,3%, mentre que els alumnes de primària, ho fan en un 2,5%. Els alumnes de l'ESO reculen lleugerament, un 0,4%, mentre que els de batxillerat ho fan en un 1,6%.

 

 


Al seu torn, l'alumnat de Formació Professional creix al voltant d'un 9%. Els de grau mitjà s'eleven en uns 7.000 estudiants fins als 86.891, i els de grau superior creixen en una proporció similar, fins als 85.359.

D'altra banda, hi haurà 1.830 noves dotacions de personal, de les quals 1.103 docents, 531 dotacions de personal d'atenció educativa (PAE) i 196 de personal d'administració i serveis (PAS). En total, 85.052 mestres i professors, 4.564 dotacions PAE i 4.806 de PAS.

 


Una altra de les xifres destacades és la previsió de 2.141 aules d'acollida, unes 800 més de les que el departament va projectar just abans de començar el curs passat -al llarg del curs se'n van incorporar unes 300 més-. A més, s'amplien de 27 a 45 les aules d'acollida intensives, és a dir, les que busquen que els alumnes nouvinguts puguin tenir un aprenentatge intensiu de la llengua catalana per poder iniciar, al més aviat possible, el procés d'aprenentatge en el sistema educatiu.

 

 

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.