DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS
☰ ☰

INSTITUT D’ESTUDIS PENEDESENCS

Un llibre recupera la història del moviment obrer i el sindicalisme autònom a l’Alt Penedès entre 1968 i 1990


Laura Marín Vilafranca del Penedès

13-10-2026 10:19

Els historiadors Ramon Arnabat i Carlos Moruno signen un estudi que reivindica el paper dels treballadors i les dones en la lluita antifranquista i la construcció de la democràcia. La presentació serà el 21 d’octubre a Vilafranca

Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.


Afegeix-nos com a mitjà preferit a Google

Un llibre recupera la història del moviment obrer i el sindicalisme autònom a l’Alt Penedès entre 1968 i 1990. IEP

L’Institut d’Estudis Penedesencs (IEP) publica Tot estava per fer i tot era possible. Moviment obrer i autonomia sindical a l’Alt Penedès (1968-1990), un estudi dels historiadors Ramon Arnabat i Carlos Moruno que recupera la història del moviment obrer a la comarca durant el tardofranquisme, la Transició democràtica i els primers anys del nou règim.

El llibre analitza un període de profundes transformacions polítiques, econòmiques, socials i culturals que van modificar la societat catalana. A partir de fonts documentals, arxivístiques i hemerogràfiques, testimonis personals i entrevistes orals amb protagonistes d’aquells anys, l’obra reconstrueix l’evolució de les organitzacions obreres, les formes de mobilització i les lluites per millorar les condicions laborals i conquerir drets i llibertats.

La recerca posa el focus en la recuperació d’un nou moviment obrer a l’Alt Penedès, format per una militància jove i amb una presència destacada de les dones. Els autors volen recuperar la veu dels treballadors i les treballadores que van tenir un paper important en la lluita contra la dictadura franquista i, posteriorment, en la consolidació de la democràcia.

El paper del sindicalisme autònom

Un dels eixos de l’estudi és la trajectòria del sindicalisme autònom i socialista autogestionari, al qual, segons els autors, no s’ha reconegut prou el protagonisme en la lluita per la democràcia i la llibertat.

A l’Alt Penedès, aquest corrent va tenir com a referents la Unió Sindical Obrera (USO), entre el 1976 i el 1979, i la Central Autònoma Sindical (CAS), entre el 1980 i el 1990. El llibre examina el paper d’aquestes organitzacions en un context de canvis socials i polítics, però també de conflictes laborals i de transformació de les formes d’organització dels treballadors.

L’obra reivindica així una part de la història del moviment obrer que sovint ha quedat en segon pla en els relats sobre la Transició, i contribueix a documentar les experiències de les persones que van defensar els interessos col·lectius en un context marcat per la repressió i la manca de llibertats.

El llibre també vol establir un vincle entre aquelles lluites i els drets actuals. Els autors recorden que moltes de les conquestes socials i laborals vigents són fruit de la mobilització de generacions anteriors, que van prioritzar la solidaritat i el bé comú davant dels interessos individuals.

El títol de l’obra recupera un vers de Miquel Martí i Pol, Tot estava per fer i tot era possible, que evoca les esperances i les oportunitats de transformació d’aquells anys.

Presentació el 21 d’octubre a Vilafranca

La presentació del llibre tindrà lloc dimecres 21 d’octubre, a les 19 h, a la sala d’actes de l’Escorxador de Vilafranca del Penedès, en un acte obert al públic.

Hi participaran l’alcalde de Vilafranca, Francisco Romero; l’historiador de la Universitat Autònoma de Barcelona David Alegre; els autors, Ramon Arnabat i Carlos Moruno, vinculats a l’IEP i a la Universitat Rovira i Virgili, i Elvira Mestres i Rosa Esteban, protagonistes d’aquell període.

Amb aquesta publicació, l’Institut d’Estudis Penedesencs amplia el coneixement sobre la història social de la comarca i reivindica la memòria d’un moviment que va contribuir a transformar les relacions laborals i a conquerir drets democràtics.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.