Vegueria del Penedès

Boicot? Quin boicot?


Bernat Deltell

28-12-2005 22:41

Imatge d'arxiu d'una cava del Penedès. fdg/carles castro

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Les declaracions del líder republicà Josep-Lluís Carod-Rovira contràries a la candidatura olímpica de Madrid 2012 i el procés de negociació del nou estatut són les suposades causes que ha provocat que una part de la societat espanyola doni suport a la campanya de boicot al cava català. Amb tot, els resultats d’aquest boicot no semblen a hores d’ara tan clars com els seus instigadors haurien desitjat. I és que les empreses productores de cava han decidit aplicar mesures per pal•liar-ne els seus suposats efectes.

Cert és que les dues grans empreses del sector, Freixenet i Codorniu, han anunciat una caiguda de les seves vendes al mercat nacional d’un 4 i 4,37%, respectivament. Però, precisament, perquè hi havia por a una nova campanya de boicot, com així ha estat, s’ha reaccionat a temps. Les campanyes de suport, l’esgotament del discurs anticatalà i la forta publicitat de les grans empreses poden alterar els resultats finals. Codorniu, per exemple, ha afegit sis milions d’euros més en publicitat que pot ajudar a contrarestar els efectes del boicot.

Amb tot, l’augment de vendes al mercat internacional i, també, d’ampolles de cava en punta (abans del degollament) a empreses radicades fora de Catalunya també ajudaran a contrarestar els efectes del boicot. Alguns elaboradors que prefereixen mantenir l’anonimat asseguren que la demanda d’ampolles de cava en punta per part d’empreses ubicades a Espanya està pujant com l’escuma. El procediment és simple: una empresa espanyola compra ampolles de cava no etiquetades a una bodega catalana. Un cop arriben al seu destí, aquestes ampolles són venudes amb una etiqueta ben espanyola que no fa cap tipus de referència a la catalanitat del producte. No cal dir-ho, els cavistes no volen fer cap comentari respecte a l’augment de vendes d’aquest tipus d’ampolles “no fos cas que al final algú acabi paranoic i decideixi brindar amb Coca Cola”, assegura un veterà del sector crític amb alguns polítics.

Una altra contradicció del boicot és la venda de cava de diferents bodegues ubicades en regions espanyoles que depenen d’empreses catalanes. És el cas de Bodegas Bilbaínas que produeix la marca Royal Carlton, un cava elaborat a Haro i que ja ha venut totes les seves existències que sumen 8.000 caixes de 12 unitats. Doncs bé, Bodegas Bilbaínas és propietat de Codorniu. I és que la zona de producció de la DO Cava comprèn 160 municipis de set autonomies diferents. Cert que la majoria estan ubicats a Catalunya, però també n’hi ha a la Rioja, Navarra i Saragossa, entre d’altres. Aquestes regions sumen un total de 2,5 milions d’ampolles d’una producció total de 221 milions (un 1% del total). A més, les empreses elaboradores inscrites al Consell Regulador del Cava, siguin d’on siguin, poden comprar fins a un 25% més de la seva pròpia producció en una de les set comunitats autònomes que formen de la DO Cava.

(article publicat al diari AVUI el 29 de desembre de 2005)

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.