L'objectiu principal d'aquest projecte ferroviària és trencar la radialitat comunicativa a la regió metropolitana que té com a eix la ciutat de Barcelona. Igualment, vol permeabilitzar les comunicacions i actuar en xarxa afavorint les relacions entre les principals ciutats que envolten el nucli de Barcelona; dotar la regió metropolitana dun nou servei de transport públic i impulsar el repartiment modal afavorint el ferrocarril en detriment del vehicle privat.
Segons les dades amb les quals treball el govern català, la relativa especialització funcional metropolitana està afavorint noves dinàmiques intermunicipals, tant pel que fa a la mobilitat quotidiana com en la resta de moviments no obligats que la Línia Orbital podria satisfer. Cada vegada més, el territori metropolità es dota dactivitat econòmica, ofereix un mercat de treball i al mateix temps una oferta en equipaments doci. Aquesta situació dóna més interdependència municipal i, per contra, una dependència de menys entitat amb la ciutat de Barcelona. La creixent autonomia de la regió metropolitana deriva en un increment de les relacions transversals entorn dels pols econòmics de ciutats mitjanes que actuen com a centres i configuren microregions funcionals.
Els municipis compresos en làmbit orbital tenen un pes demogràfic remarcable, amb el 20% de la població metropolitana (uns 870.000 habitants). Els principals pols daquesta línia tant pel que fa a població com a la mobilitat els formen els municipis de Sabadell, Granollers, Terrassa, Mataró, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú, cadascuna de les quals uneix al seu voltant poblacions de més de 200.000 persones.
La mobilitat diària a la regió metropolitana de Barcelona es calcula en més de 8,6 milions de viatges. Els viatges dentrada o sortida al municipi de Barcelona es realitzen majoritàriament amb vehicle privat (55%), seguit en percentatge pels mitjans ferroviaris (32%).
Es preveu que la mobilitat del total de la regió metropolitana de Barcelona sigui de 10,5 milions de viatges/dia en un escenari de referència de lany 2010, amb un increment previst del 28% respecte del 2001. Per lany 2025, es preveuen 12 milions de desplaçaments, amb un creixement del 15% respecte el 2010.
Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.