DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

Blade Runner


Oriol Escofet Sánchez | encanal

19-09-2001 0:00

Entre la mort i el temps

No sóc cap cinèfil expert, més aviat soc un cinèfil d’estar per casa. M’esgarrifen les tertúlies d’en Garci perquè entre tanta divagació absurda costa massa de caçar les idees brillants que s’hi diuen. No obstant, no em perdria per res la tertúlia sobre Blade Runner, una peli que podria agradar-li tant a l’aficionat a les pel·lícules d’en “Bruce neurones Willis” com a mi que no me’l puc empassar ni amb un colocón de crispetes. La diferència és que el primer només ha vist una lenta i a trossos aburrida cinta d’acció, és a dir ; no ha vist res.]
Blade Runner és un avís, un crit de neguit sobre el futur cibernètic que ens espera. No, tampoc no és això ; és molt més, és un gran interrogant per a la ètica i també per a l’estètica :
Quín és el criteri per determinar el caràcter humà o inhumà d’un ésser o d’una màquina ? Quínes són les qualitats que ens diferencien als humans dels animals ? I de les màquines ? Hom dirà que la capacitat de raonar. Raonar en quin sentit ? Segons les pautes de la teoria de la elecció racional tal i com ho fa Deep Blue o Blue Jeans -ni ho sé- contra Casparov ? Per sort els humans no sempre fem cas d’aquesta norma i acostumem a deixar que sentiments, esperances, anhels, amors i romanticismes espatllin els nostres negocis. Roy, el replicant guerrer i els seus col ·legues androids també somien, no sé si els xais són el·lèctrics o no, però somien.

Perquè s’enfronten a la destrucció segura viatjant a la Terra després d’haver aconseguit escapar de la ciberesclavitud. No és perquè ja ho tinguin tot perdut sabent que només viuran quatre anys, és molt més que una simple aposta de tot o res. El que veritablement temen en Roy i els seus companys no és pas el caràcter inevitable de la mort, sinò la insuficiència del temps humà. És a dir ; no tenir temps per viure i disfrutar de la vida que tan alegrement se’ls ha atorgat . La mort no és el problema ; és en sí mateixa el que dona sentit a la vida. L’ésser humà és l’únic ésser viu que se sap mortal, que és conscient del temps; la resta dels animals es creuen invulnerables i no tenen consciència de la finitud de la seva existència.
En Roy acaba amb la vida del seu propi creador, molt més que un pare ; és Deu i així es dona la vida a sí mateix atorgant-se la humanitat que dona la consciència de la mort inevitable que esguarda qualsevol home. Ara ningú no pot evitar que el xip d’autodestrucció que porta instal·lat no faci la seva feina. “Alea jacta est”.

Èticament ja feia temps que era un home amb totes les qualitats humanes, però li mancava la part estètica. Vosaltres, els humans de sang calenta també vàreu matar Déu fa segles ; un il·luminat que mirava les estrelles va descobrir que no ereu el melic de l’Univers i d’un cop de telescopi us va deixar orfes a tots, començant així la revolució astronòmica del renaixement. Tot i així, temerós del destí a les pròpies mans, l’home no ha trigat gaire en delegar tal responsabilitat a les mans dels nous déus moderns ; la Ciència i la Raó, gràcies als quals els homes poden tornar a creure en els miracles i la vida eterna. O el temps etern...
Al final, l’imponent Rutger Hauer encarna un monstre romàntic que, acorralat i atemorit perquè no sap el temps que li queda s’enfronta a un desenganyat blade runner carregat de dubtes que preferiria ésser en qualsevol altre lloc. No és el típic duel entre el bo i el dolent ; és un joc, una demostració de poder, força i intel·ligència de la màquina envers l’home més que superat. A banda de la plasticitat i poesia que emana de cada fotograma acompanyat de la música de Vangelis, és el simbolisme de l’enfrontament el que realment em conmou. En Roy juga com un gat amb el seu ratolí atemorit, se sap superior i potent ; podria fer allò que volgués a la vida, però el temps se li acaba. Les seves últimes paraules conformen un bell discurs mortuori alimentat per la ràbia i la impotència per no poder seguir en el món dels vius; ”Jo he vist coses que vosaltres els humans no creurieu. He vist atacar naus cremant més enllà d’Orió. He vist raigs C brillar en la obscuritat més enllà de la porta de Tanhäuser. Tots aquests moments es perdran en el temps com llàgrimes sota la pluja. És hora de morir”. Deckard, el caçador d’androids se l’escolta estupefacte mentre es recupera de la carícia de la mort. Inesperadament, aquell android despiatat s’ha conformat amb demostrar el seu poder deixant-lo viure. Però no és una qüestió d’orgull cibernètic, l’android estima tant la vida que l’abandona, que seria incapaç, en aquells moments crítics, de matar una mosca. L’amor a la vida no viscuda és més fort que l’odi. És una barreja d’egoísme i amor el que fa que aquell ésser que sense immutar-se ha esclafat el cap del seu “pare” ara no sigui capaç d’eliminar el policia que intenta “retirar-lo”. Diguèssim que l’agafa en un mal moment, l’amarg moment en que se sent morir sense haver viscut. L’home li ha donat la vida, però ha tingut la crueltat de negar-li el temps.

Oriol Escofet Sanchez

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.