25-02-2007 19:39
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
El volum de cava comercialitzat en la darrera campanya 2005-2006 ha augmentat un 3%, una xifra que traduïda en números absoluts representa 1.713.580 hectolitres. Daquests, més de la meitat shan destinat a lexportació, mentre la resta, el 44,5% restant, ha estat per al comerç interior. Aquestes dades posen de manifest que la crisi que ha patit el sector els darrers anys sha tancat definitivament però que la debilitat del mercat espanyol sintenta compensar amb limpuls exportador. I és que el cava es va situar lany passat com a líder de vendes entre els vins lleugers, amb una quota de mercat del 40,8% respecte al total de vins amb denominació dorigen rosat i blanc, lambrusco i daltres dagulla i escumosos en general. Amb tot, és a lexportació on ha crescut més el volum de cava comercialitzat, i concretament als mercats dAlemanya, Regne Unit i Estats Units. Daquí que des del Ministeri dAgricultura sanimi al sector a apostar per la internacionalització del producte i obrir-se a nous mercats emergents, com ara el xinès.
Aquestes xifres van ser facilitades pel secretari general del ministeri dAgricultura, Josep Puxeu, en la presentació de lestudi sobre el mercat actual del cava i les seves perspectives de futur aquest divendres a Sant Sadurní dAnoia. Segons Puxeu, el sector ha dapostar per créixer tant en el mercat espanyol com en linternacional per assegurar el seu futur, i això només saconseguirà si saposta per un sector fort, unit i amb el constant suport del Consell Regulador del Cava.
Josep Puxeu va recomanar aprofitar lalça de les exportacions, fixar-se en els nous mercats emergents, com els asiàtics, i trencar lestacionalitat dun producte que depèn de massa factors per a la seva estabilitat. Els últims anys sha observat un lleuger canvi en lestacionalitat de les vendes amb un descens del 6,3% durant les festes nadalenques i un augment dun 1,7% la resta de lany.
Lestudi també anima els cavistes a potenciar el cava com a marca, innovar en la tradició, evitar els preus baixos que perjudiquen la imatge, augmentar la presència a lhostaleria i a les cartes de vins, apostar per la diversificació i formació i intensificar la promoció i la unitat dacció, entre daltres
Les claus
La conclusió final de lestudi sobre el mercat del cava i les seves perspectives de futur conté, com a conclusió final, un total de 12 recomanacions que, com a mínim, haurien de servir per fer reflexionar al sector. Al capdavall, tot gira a lentorn de la qualitat, i per tant, ningú hauria de tancar la porta a aquestes observacions que han de contribuir a millorar la imatge dun producte sempre susceptible destar a lull de la tempesta, ja sigui meteorològica o política.
Què cal fer?
El ministeri, que ha encarregat lestudi a la consultora ACNielsen per un cost de 80.000 euros, vaol facilitar les coses al sector vitivinícola que actualment té una superfície de vinya de 32.000 hectàrees amb un total de 433 cellers productors dels quals 269 van ser, també, embotelladors. Entre els punts febles detectats destaca el descens de venda de cava a lhostaleria dun 2% i un !% els dos últims anys. Aquest lleuger retrocés tindria la seva resposta en les noves mesures de trànsit, molt més restrictives pel que fa al consum dalcohol. Daquí que es vulgui sensibilitzar el sector de lhostaleria perquè aposti per la venda de copes de cava individuals i així evitar que el client hagi de pagar una ampolla sencera.
Els extrems
Les vendes de cava augmenten en la gamma més barata la situada al voltant d1,79 euros- i en la més alta a partir dels 6 o 8 euros i fins als 12 euros. Daquí que una de les recomanacions que es desprèn de lestudi sigui evitar els preus baixos, ja que perjudiquen la imatge, i sobretot acostar el cava al vi de qualitat.
(Article publicat al diari AVUI)
PUBLICITAT
PUBLICITAT