Vegueria del Penedès

El sector del cava ja exporta més de la meitat de la seva producció


Bernat Deltell

25-02-2007 19:39

Vista dels ponents de l'estudi sobre el mercat actual del cava. fdg/rita lamsdorff

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

El volum de cava comercialitzat en la darrera campanya 2005-2006 ha augmentat un 3%, una xifra que traduïda en números absoluts representa 1.713.580 hectolitres. D’aquests, més de la meitat s’han destinat a l’exportació, mentre la resta, el 44,5% restant, ha estat per al comerç interior. Aquestes dades posen de manifest que la crisi que ha patit el sector els darrers anys s’ha tancat definitivament però que la debilitat del mercat espanyol s’intenta compensar amb l’impuls exportador. I és que el cava es va situar l’any passat com a líder de vendes entre els vins lleugers, amb una quota de mercat del 40,8% respecte al total de vins amb denominació d’origen rosat i blanc, lambrusco i d’altres d’agulla i escumosos en general. Amb tot, és a l’exportació on ha crescut més el volum de cava comercialitzat, i concretament als mercats d’Alemanya, Regne Unit i Estats Units. D’aquí que des del Ministeri d’Agricultura s’animi al sector a apostar per la internacionalització del producte i obrir-se a nous mercats emergents, com ara el xinès.

Aquestes xifres van ser facilitades pel secretari general del ministeri d’Agricultura, Josep Puxeu, en la presentació de l’estudi sobre el mercat actual del cava i les seves perspectives de futur aquest divendres a Sant Sadurní d’Anoia. Segons Puxeu, el sector ha d’apostar “per créixer tant en el mercat espanyol com en l’internacional per assegurar el seu futur”, i això només s’aconseguirà si s’aposta “per un sector fort, unit i amb el constant suport del Consell Regulador del Cava”.

Josep Puxeu va recomanar “aprofitar” l’alça de les exportacions, fixar-se en els nous mercats emergents, com els asiàtics, i trencar l’estacionalitat d’un producte que depèn de massa factors per a la seva estabilitat. Els últims anys s’ha observat un lleuger canvi en l’estacionalitat de les vendes amb un descens del 6,3% durant les festes nadalenques i un augment d’un 1,7% la resta de l’any.

L’estudi també anima els cavistes a potenciar el cava com a marca, innovar en la tradició, evitar els preus baixos que perjudiquen la imatge, augmentar la presència a l’hostaleria i a les cartes de vins, apostar per la diversificació i formació i intensificar la promoció i la unitat d’acció, entre d’altres

Les claus

La conclusió final de l’estudi sobre el mercat del cava i les seves perspectives de futur conté, com a conclusió final, un total de 12 recomanacions que, com a mínim, haurien de servir per fer reflexionar al sector. Al capdavall, tot gira a l’entorn de la qualitat, i per tant, ningú hauria de tancar la porta a aquestes observacions que han de contribuir a millorar la imatge d’un producte sempre susceptible d’estar a l’ull de la tempesta, ja sigui meteorològica o política.

Què cal fer?

El ministeri, que ha encarregat l’estudi a la consultora ACNielsen per un cost de 80.000 euros, vaol facilitar les coses al sector vitivinícola que actualment té una superfície de vinya de 32.000 hectàrees amb un total de 433 cellers productors dels quals 269 van ser, també, embotelladors. Entre els punts febles detectats destaca el descens de venda de cava a l’hostaleria d’un 2% i un !% els dos últims anys. Aquest lleuger retrocés tindria la seva resposta en les noves mesures de trànsit, molt més restrictives pel que fa al consum d’alcohol. D’aquí que es vulgui sensibilitzar el sector de l’hostaleria perquè aposti per la venda de copes de cava individuals i així evitar que el client hagi de pagar una ampolla sencera.

Els extrems

Les vendes de cava augmenten en la gamma més barata –la situada al voltant d’1,79 euros- i en la més alta –a partir dels 6 o 8 euros i fins als 12 euros. D’aquí que una de les recomanacions que es desprèn de l’estudi sigui evitar els preus baixos, ja que perjudiquen la imatge, i sobretot acostar el cava al vi de qualitat.


(Article publicat al diari AVUI)

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.