Vegueria del Penedès

Entrevista a Xavier Nadal president de PIMECAVA


Bernat Deltell

15-03-2007 19:26

“Si fem les coses ben fetes i venem el cava com un gran vi haurem

Xavier Nadal, president de PIMECAVA. fdg/jaume felipe

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

-Amb quina intenció neix Pimecava?
-Amb l’objectiu de defensar els interessos dels petits i mitjans elaboradors de cava. Actualment el sector està format per 268 empreses, de les quals el 91% són les petites i mitjanes, de caire familiar, amb una producció d’unes 500.000 ampolles anuals. Hi havia massa dispersió, per això vam creure oportú defensar els nostres interessos unint-nos en una sola veu.

-Potser és que no se sentien prou representats?
-No suficientment, per això hem fet el pas de crear Pimecava.

-La valoració d’aquest primer any?
-Extraordinari. Hem posat els fonaments de l’associació i, també, hem constatat la voluntat dels grans grups de treballar plegats en aspectes puntuals; tots volem que això funcioni i que hi hagi pau social, molt necessària després d’aquests anys tan convulsos.

-Quins són els seus objectius de futur?
-Crear una taula de promoció única on es decideixin totes les actuacions que hem de tirar endavant i que estigui ubicada a la seu del Consell Regulador, ja que aquesta és la casa comuna i la que té un prestigi reconegut per tothom.

-A part d’això?
-Gairebé el mateix que fa uns dies va fer públic el Ministeri d’Agricultura en un document de treball: donar a conèixer molt més el cava, fomentar-ne el seu coneixement i trencar l’estacionalitat. L’estudi posava de manifest que el coneixement del cava és escàs, i això és culpa dels cavistes i del Consell Regulador, perquè vol dir que s’han fet poques coses, i les que s’han fet no han estat ben enfocades.

-I com es pot canviar aquesta inèrcia?
-El missatge és aquest: tot i el desconeixement que hi ha de la cultura del cava, aquest es consumeix molt durant les celebracions, això vol dir que va lligat als moments de felicitat de les persones. Si fem les coses una mica ben fetes i venem el cava com un gran vi, que és el que és, haurem guanyat la batalla.

-El Ministeri també demanava unió. Es van sentir al•ludits?
-No, volem un marc més favorable per a què els cavistes puguin fer la seva feina, que és elaborar cava, i no pas com ara que molts han de fer coses inimaginables per culpa d’un marc legal massa complicat. Ara actuem de manera conjunta, per tant, no som nosaltres els que desunim el sector...

-Quines són les seves properes actuacions?
-Recentment hem estat al Ministeri d’agricultura per estudiar el nou reglament del cava i veure quina forma jurídica tindrà. I continuarem reclamant la meitat dels vocals que representen les empreses elaboradores en el ple del Consell Regulador. Obtenir el 50% dels vocals elaboradors representaria reequilibrar el sector, per ara la nostra principal preocupació.

-Aposten per la internacionalització del producte?
-Sí, hem anat a Alemanya i aquest dimarts serem al Japó, en una de les fires agroalimentàries més importants d’Àsia. Cada any anem a un mercat determinat per explicar amb calma la pluralitat del producte, la seva qualitat, el respecte i sensibilitat que mostren les nostres empreses pel territori, l’administració familiar...

-Volen diferenciar-se de les grans campanyes dels grans grups cavistes?
-Sí, ha arribat un moment que hi ha tanta competència que ens convé a tots segmentar molt bé el producte. A mi ja m’està bé que hi hagi vi escumós a dos euros, el que no m’agrada és que aquest es vulgui vendre com a cava. Per això un dels punts puntals de la nostra lluita és la informació, que a les ampolles s’afegeixi la màxima informació possible del producte per a què el consumidor triï lliurament.


Xavier Nadal és l’actual propietari de les històriques caves que porten el seu cognom. Tot i que un pergamí de 1510 certifica la propietat d’una finca agrícola situada al terme de Torrelavit a nom de Pere Nadal, és a partir de 1943 quan s’inicia la producció de cava. Des de llavors, s’ha guanyat el reconeixement dels consumidors gràcies a uns productes que sempre han apostat per la qualitat. La producció actual és d’unes 400.000 ampolles anuals que surten de els 40 vinyes que envolten el celler, els bodegues i la casa pairal.

(entrevista publicada al diari AVUI)

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.