Vegueria del Penedès

COMARCA

El desplegament dels Mossos d'Esquadra al Garraf, a un pas


VD

02-09-2007 19:03

El Departament d’Interior es reestructura de cara a la finalització del procés d'implantació dels Mossos d'Esquadra

L'1 de novembre començaran a patrullar per la comarca els mossos d'esquadra. fdg/ carles castro

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

A un pas de finalitzar el procés de desplegament, el govern català ha aprovat el decret que defineix la nova reestructuració del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació. Aquesta reorganització preveu canvis estructurals importants de cara a la finalització del desplegament dels Mossos d'Esquadra a Catalunya i preveu la potenciació de l'àrea d'emergències i de protecció civil.

Amb la finalitat de garantir una prestació de serveis més eficaç i eficient dins la complexa estructura del departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, i amb l’objectiu de donar resposta al increment d’activitats derivat de la finalització, l’any que ve, del desplegament dels Mossos d’Esquadra, el Govern ha dissenyat una nova estructura orgànica funcional i operativa degudament dimensionada i adaptada a les necessitats reals, actuals i futures dels serveis de policia i dels serveis administratius associats.

Mitjançant el Decret 479/2006, de 5 de desembre, d'estructuració del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació es va crear la Direcció General de Protecció Civil, que va passar a assumir determinades funcions de l'actual Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments, i, d'acord amb l'apartat quart d'aquest mateix article, la Direcció General de Policia s’ha integrat en l’estructura orgànica de l’anterior Direcció General de Seguretat Ciutadana.

El canvi organitzatiu pretén incrementar la capacitat de la Secretaria de Seguretat que centra les seves funcions en la direcció de les polítiques publiques de seguretat i policia i en l'àmbit estrictament policial, inclosa la gestió dels mitjans necessaris i sistemes auxiliars necessaris per al desenvolupament de l'activitat policial i les que corresponguin als àmbits de seguretat privada, seguretat ciutadana i ordre públic, entre d'altres.

De la Secretaria General passen a dependre la Direcció General de Protecció Civil i la de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments, a més de la Direcció de Serveis i la Direcció General del Joc i d’Espectacles. L'Entitat Autònoma de Jocs i Apostes de la Generalitat resta adscrita al Departament, mitjançant la Direcció General del Joc i d'Espectacles i el Servei Català de Trànsit resta adscrit al Departament mitjançant la Secretaria General.

Els nous serveis territorials del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació dependran orgànicament de la Secretaria General i funcionalment d'aquesta i de les secretaries sectorials i de les direccions generals corresponents en funció de l'àmbit competencial respectiu.

Depenent de la Direcció General del Joc i d'Espectacles es creen la Subdirecció General de Gestió i Control, la Subdirecció General Tècnica i de Projectes i l’Observatori del Joc, aquesta última, una àrea funcional que elaborarà estudis i contribuirà a la definició d’estratègies de desenvolupament del joc per convertir-se en un referent tècnic per les institucions i entitats que treballen en aquest camp tot promovent indicacions i recomanacions sobre el joc responsable amb entitats i institucions públiques i privades del territori.

Per la seva banda, la Direcció General de Protecció Civil és l’encarregada, entre d’altres coses, de desenvolupar el sistema de Protecció Civil a Catalunya, elaborar plans de protecció civil, mapes de riscos, organitzar i dirigir simulacres, a més de participar en el servei d’atenció de trucades d’urgència 112.

En aquest sentit, el Govern ha aprovat també el nou decret de reestructuració de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments. El Decret vol ser una eina de modernització i adequació del Cos de Bombers a les demandes de la societat per tal de donar un millor servei als ciutadans.

D’una banda, el Decret desenvolupa l’estructura organitzativa pròpia dels Bombers de la Generalitat a partir de la Llei 5/1994, de regulació dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvaments de Catalunya. D’una altra, es dóna més pes territorial i de gestió a les Regions d’Emergències, es reconeixen els grups operatius especials dels Bombers, les sales de Control de les diferents Regions d’Emergències i la Sala Central de Bombers, i es dóna més pes específic als aspectes tècnics i de prevenció, entre d’altres.

Amb el nou Decret es reforça també la gestió, tant central com territorial, i s’estableixen mecanismes que, a través de l’avaluació, permeten millorar la qualitat en la prestació del serveis dels Bombers. La Secretaria de Seguretat, que serà l’encarregada de dirigir les polítiques públiques en matèria de seguretat i policia, també assumirà la gestió dels mitjans i sistemes auxiliars necessaris per al desenvolupament de l’activitat policial i les que corresponguin als nous àmbits competencials previstos en el nou Estatut, entre ells, la seguretat privada.

Igualment, la Secretaria de Seguretat té assignades, entre d’altres funcions, la planificació estratègica del Cos de Mossos d’Esquadra, la coordinació tècnica operativa de les policies locals de Catalunya i el nou Programa de Seguretat contra la Violència Masclista.

El decret també detalla la nova estructura de la Direcció General de la Policia que estableix una divisió clara entre l’àmbit policial més operatiu i el d’organització, planificació i anàlisi, a més d’apostar por un nou model d’investigació per poder fer front als nous models delictius i per la creació d’unitats específiques de proximitat i atenció al ciutadà a cada regió policial.

Amb la reestructuració de la Direcció General de la Policia, que inclou la creació de la Subdirecció Operativa de la Policia, i el nomenaments dels nous comandaments, es modernitza l’organització de la policia catalana per poder fer front als reptes de futur, es millora l’efectivitat i la coordinació, s’aprofiten al màxim els recursos i s’equipara amb la majoria de policies europees.

La nova estructura del departament preveu la creació de serveis territorials per tal de donar una resposta més pròxima al ciutadà. D’aquesta manera es crearan serveis territorials a Barcelona, la Catalunya Central, Girona, Lleida, Tarragona, les Terres de l’Ebre i l’Alt Pirineu i Aran, que tindran delegades algunes competències de les tres secretaries.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.