Vegueria del Penedès

COMARCA

Tots els centres educatius tindran en 5 anys una biblioteca escolar puntedu


VD

21-04-2008 23:07

Ho ha anunciat el conseller en el marc de les iniciatives que el Departament d'Educació organitza per a promoure la lectura entre els escolars

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Així ho ha anunciat el conseller d’Educació en una visita al CEIP Concepció Arenal, on ha afirmat que “es tracta d’un procés lent, però és un procés que exigeix fer-ho bé, amb qualitat i solvència. Ara estem al 30% del sistema educatiu, que no és poc, ja són prop de 800 escoles i instituts i des del departament planifiquem que en un màxim de 5 anys totes les escoles del país tinguin aquest servei instal·lat”. El CEIP Concepció Arenal disposa d’una d’aquestes biblioteques puntedu, que es va crear i dinamitzar arran dels ajuts del Departament d’Educació i d’una subvenció del Ministeri d’Educació després de guanyar un concurs convocat pel propi ministeri l’any 2005.

Segons Maragall “ aquesta dedicació de temps, espais i entorns adequats van adreçades a què els nostres nens i nenes no només tinguin llibres a la seva disposició, una bona institució escolar, una bona bibliotecària o bibliotecari que els aconselli , que els orienti, sinó que a més tinguin un temps i un entorn adequat per gaudir amb la pràctica de l’hàbit de la lectura. Estem creant ciutadans lectors. Jo crec que és una de les millors aportacions a l’educació que es pot fer en aquest país és un ciutadà que llegeix, un ciutadà que entén el que llegeix serà un ciutadà més lliure, més capaç de tenir l’esperit crític, la llibertat i els coneixements necessaris per ser activament ciutadà en tota la seva dimensió”.

La iniciativa puntedu ha suposat poder ordenar moltes biblioteques escolars que fins ara disposaven d’informació però no responien a les necessitats reals de l’alumnat i professorat. Per a dur a terme aquest objectiu i alhora incrementar progressivament el nombre de biblioteques escolars, el Departament d’Educació ha fet una forta inversió econòmica i de material.

S’ha dotat a les biblioteques de llibres i directrius relacionades amb l’organització i dinamització d’aquests espais i també d’equipament informàtic –ordinadors, impressores, escànners, gravadora DVD i lèctor òptic-. La dotació econòmica del puntedu entre el 2005 i el 2009 és de 21,080.597 euros.

El conseller Maragall considera que “a molts indrets les biblioteques escolars són l’autèntica i real possibilitat d’arribar fins al racó més concret de tot el país. Així ha de ser en un futur. Les bilioteques escolars poden ser en molts indrets les biblioteques públiques més properes. Això vol dir col·laborar amb ajuntaments, obrir les portes de les biblioteques a la població, que no només els alumnes, també els ciutadans, tinguin sistema d’accés”. Alguns d’aquests centres educatius que comparteixen biblioteca del centre amb el poble o municipi són: CEIP Mura de la Zer Moianès, CEIP Almenar, CEIP La Rosella de Rosellñó, CEIP La Parellada de Sta. Oliva, el CEIP Cambrils, CEIP Joan Ardèvol, CEIP Guillem Fortuny, IES La Mar de la Frau.

El gust per la lectura

Fomentar el gust per la lectura i motivar l’alumnat català a llegir llibres és l’objectiu principal del programa El gust per la lectura. Una inciativa que es va posar en marxa el curs 1984-1985 adreçada inicialment als professors d’educació secundària amb l’objectiu de proporcionar-los nous materials actualitzats que ajudin a promoure la lectura des de les aules.

Des de la seva introducció, durant el curs 2007-2008 el programa ha viscut una actualització que ha suposat incloure novetats destacades. La primera d’elles i més important és la incorporació al programa del professorat i alumnat de primària, ja que fins ara només estava adscrit a educació secundària. Aquest fet ha suposat que enguany participin 1.668 mestres i 2.049 alumnes d’educació primària, als què cal sumar 683 professors i 7.606 alumnes de secundària. Això ha implicat al mateix temps doblar pràcticament el nombre de centres participants, que ja són 124 a tota Catalunya, respecte els 66 del curs 2006-2007.

Totes aquestes actuacions, tant el que fa referència a la biblioteca puntedu com al programa El gust per la lectura, s’emmarquen dins del Pla de Foment de la Lectura del Govern de la Generalitat.

Gust per la lectura: eines per al professorat i l’alumne

El Gust per la lectura té un objectiu principal: aconseguir dotar d’eines didàctiques al professorat per tal que actualitzi els conceptes de llengua i literatura. Un fet que condueix a una millor preparació docent per tal que els alumnes valorin el plaer de llegir.

Una primera fase del projecte va adreçada específicament al professorat, que durant el segon trimestre del curs assisteix a seminaris organitzats pel Departament d’Educació. En aquests seminaris, i a través de conferències, s’analitzen un seguit d’obres literàries i els professors recullen un conjunt de dossiers i materials didàctics. Posteriorment els docents valoren les diferents propostes analitzades durant el seminari i es decideix quines tractaran posteriorment amb l’alumnat a l’aula.

El curs següent entra en marxa la segona fase, adreçada no només als professors sinó sobretot als alumnes, que treballaran aquestes obres amb les diferents eines didàctiques que els professors han recollit. Aquest projecte permetrà als alumnes presentar-se al concurs que convoca anualment el Departament d’Educació. El concurs es divideix en tres categories: primària, secundària i batxillerat.

En el curs 2007-2008, per exemple, algunes de les obres a estudi són Tàrik de la gran caravana, de Pau Joan Hernández, Un enemic del poble, de Henrik

Ibsen, La biblioteca dels llibres buits, de Jordi Sierra i Fabra o La guerra dels móns, de H. G. Wells. El Departament d’Educació també ofereix als centres activitats per a treballar més a fons les obres seleccionades com ara tallers de recitació, rutes literàries, tallers de còmics o anades al Parlament (on l’alumnat adquireix el rol de parlamentari i desenvolupant el dossier de treball).

Finalment, un cop realitzat el treball, es lliura al Departament d’Educació i s’atorguen els premis als guanyadors en cada categoria, que reben material tecnològic com a regal. Els mesos de gener, febrer i març d’enguany ha tingut lloc el seminari per als professors, i durant el mes de juny se celebrarà el concurs de l’alumnat per als llibres treballats durant el curs 2007-2008.

Més de 20 anys fomentant la lectura

En els 24 anys de vida del programa, gairebé 5.000 professors i més de 34.000 alumnes han participat en el Gust per la lectura. Una tasca que ha servit per reforçar la preparació de l’alumnat en la comprensió i gust per llegir tant d’autors literaris del nostre país com d’altres llengües; així com de diferents gèneres (poesia, novel·la policíaca, ciència ficció, diaris…). També cal destacar l’esforç en implicar l’alumnat nouvingut amb la possibilitat d’oferir versions dels llibres adaptades al nivell de català d’aquest alumnat.

La novetat més destacada de cara al curs 2008-2009 és la introducció d’alguns llibres de la lectura universal en la seva llengua original, i en concret en llengua anglesa. Aquesta iniciativa està pensada per al professorat que imparteix classes d’anglès o en anglès.

Algunes de les obres que han estat objecte de treball els darrers 10 anys són les següents:

La plaça del Diamant Mercè Rodoreda
Contes Anton Txèkhov
L’escanyapobres Narcís Oller
Anna Karènina Lev Tolstoi
El meu cor es diu Àfrica Víctor Mora
Bestiari Pere Quart
Olivetti, Chaffoteau e Maury Quim Monzó
La pell freda Albert Sánchez Piñol
Josafat Prudenci Bertrana

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.