Vegueria del Penedès

COMARCA

Els llibres de text digitals arriben a les escoles


VD

26-04-2009 19:01

L'institut Ramon Benaprés de Sitges i l'escola Santa Teresa de Vilanova ja fan algunes classes amb continguts digitals

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Aquest pla permetrà als centres educatius que s’hi acullin apostar per una combinació d’ordinador portàtil i llibre de text digital. En suma, seran un centenar de centres d’ensenyament secundari i es calcula que seran uns 10.000 alumnes els qui podran beneficiar-se d’aquesta aposta per la digitalització del material curricular. La durada d’aquest pla pilot serà de quatre cursos.

Actualment, Catalunya lidera aquesta iniciativa, ja que 55 centres educatius han decidit a títol particular, entre ells l'institut Ramon Benaprés de Sitges i l'escola Santa Teresa de Vilanova, com a part d'innovació del seu projecte, substituir els llibres de text per material pedagògic digital i un ús intens dels ordinadors portàtils. En suma, ja hi ha 9.283 alumnes catalans que estudien amb llibres digitals. A la resta de l'Estat espanyol són 16 els centres educatius que han apostat per aquesta modalitat, 2.307 alumnes.

Per participar en el pla, el centre s'haurà de comprometre a impartir més del 60 per cent dels continguts curriculars amb digitals o continguts digitals. Cada centre elaborarà un pla de treball on constaran les àrees o matèries que es treballaran amb les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement, quin serà el professorat responsable, els continguts digitals que s’utilitzaran i els resultats esperats. El director o directora nomenarà una persona responsable de desenvolupament del pla de treball.

Dues opcions de desplegament

El Pla pilot s’iniciarà el proper curs 2009-2010 i a partir del curs 2010-2011, un cop feta l’avaluació, es desplegarà en tot el sistema educatiu. El pla pilot podrà tenir dos ritmes d’implantació.

En un, es farà efectiu el pas al llibre digital des del primer any. Els docents seguiran la metodologia associada al llibre digital i podran demanar a l’alumnat que presenti a la pissarra digital els seus treballs. Cada alumne disposarà d’un ordinador personal per seguir les classes lectives i amb el qual farà els exercicis des de casa.

En un segon cas, durant el primer any, els centres podran compaginar la coexistència de llibre de text en paper amb el llibre digital. D’aquesta manera, mentre els docents poden utilitzar a classe la metodologia associada al llibre digital a través de les pissarres interactives, els alumnes podran tenir les guies didàctiques en paper que acompanyen el llibre digital com a material de treball.

L’alumnat podrà fer els exercicis en els ordinadors familiars, si en disposen, els de l’aula d’informàtica o la biblioteca del centre, o bé els de les biblioteques municipals.

Infraestructura i equipaments

Els centres que vulguin incorporar-se al pla hauran d’acreditar que disposen dels equipaments i la infraestructura que s’hagin definit com a necessaris per poder desplegar el projecte o el compromís del centre d’utilitzar els punts que té del nou sistema de catàleg obert, per adquirir la infraestructura i els equipaments necessaris.

En el cas d’acollir-se a l’alternativa totalment digital el primer any, l’aula haurà de disposar d’un ordinador amb connexió a Internet, un canó projector amb muntatge permanent, una pissarra blanca per a la projecció i un sistema per a pissarra digital interactiva. Les aules hauran de tenir la instal·lació elèctrica necessària perquè cada alumne o alumna tingui el seu ordinador permanentment endollat i la cobertura amb ample de banda efectiu per a les necessitats de l’alumnat de l’aula.

Els docents hauran de disposar d’un ordinador portàtil individual i de les llicències per a la utilització dels llibres digitals i la plataforma de gestió.

Els alumnes hauran de disposar d’un ordinador portàtil personal (1 ordinador per alumne/a) amb contracte de manteniment i assegurança d’accidents adequada. El cost d’aquests ordinadors, que es podrà distribuir al llarg de tot el període de l’ensenyament secundari, no superarà els 10€ mensuals. El cost de la plataforma de gestió i les llicències dels continguts digitals aniran a càrrec del Departament d’Educació.

En el cas d’acollir-se a l’alternativa de coexistència durant el primer any, cada aula que participi en el programa pilot, a més de disposar de tots els equipaments esmentats en l’anterior opció, excepte de la infraestructura elèctrica, s’haurà de garantir que l'alumnat, a més de les llicències i la plataforma, hauran de tenir garantit l’accés fora de les hores lectives a un ordinador connectat a Internet, ja sigui en el seu domicili, o en cas que no sigui així, a l’aula d’informàtica o a la biblioteca del centre, o bé a la biblioteca municipal.

Gratuïtat dels llibres de text

Amb aquesta iniciativa, el Departament d’Educació inicia una nova etapa de modernització de l’educació consistent a implantar la gratuïtat dels llibres de text i que es desplegarà a través de diferents programes:

El Programa de reutilització de llibres de text al qual estan acollits actualment prop de 1.200 centres educatius i que arriba a prop de 300.000 alumnes dels ensenyaments obligatoris.
Les beques per a llibres de text i material curricular que arriben a més de 100.000 famílies.
Aquest nou pla pilot per a l’extensió de l’ús intensiu de les noves tecnologies a l’aula que pretén substituir a un termini mitjà els llibres de text pel material curricular digital.

Acord amb la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació

Aquest pilot és el primer projecte dissenyat i coordinat per el Grup d’Innovació Oberta, que ha estat creat mitjançant un acord de col·laboració entre el Departament d’Educació i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. La Fundació és una institució privada sense ànim de lucre, que té com a missió el facilitar els processos d’innovació en l’Administració i les empreses catalanes.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.