ÍNDEX ADEG DE COMPETITIVITAT TERRITORIAL
28-05-2013 Última revisió: 20-08-2017 10:38
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
L'Associació d'Empresaris del Garraf, l'Alt Penedès i el Baix Penedès, ADEG, ha presentat la novena edició de l’Índex de Competitivitat territorial, amb el patrocini de La Caixa. L’estudi realitzat per la consultora Actíva Prospect ja és tot un referent a Catalunya perquè identifica i analitza els factors que poden alentir o accelerar el progrés econòmic de les 41 comarques catalanes i del conjunt del país.
A partir d’una bateria d’indicadors -prou exhaustiva i evolucionada progressivament en les edicions precedents-, i d’acord amb una formulació sintètica, l’Índex ADEG proposa una classificació de tots els territoris catalans en funció del seu grau de competitivitat. Es pren com a referència el paràmetre 100%, que definiria la màxima qualificació possible en cadascun dels 45 indicadors de l’anàlisi i, per tant, en cadascuna de les 10 dimensions que els agrupen.
En relació amb l'edició anterior s’observen pocs canvis al capdavant del rànquing que analitza la competitivitat de les comarques catalanes. Un any més, és el Barcelonès (66,5%) la comarca catalana que presenta més avantatges competitius, seguida del Vallès Occidental (47,4%) i del Baix Llobregat (45,8%). És a dir, segons els factors analitzats, aquestes tres comarques catalanes són les que presenten unes condicions millors per competir en el mercat global de béns i serveis intensius en coneixement i tecnologia. Tot seguit, el Tarragonès (45,5%) guanya una posició i relega al Gironès (44,8%) a la cinquena.
Pel que fa a les comarques de la vegueria penedesenca, l'Alt Penedès (37,2%) recupera el lideratge, en el lloc 11è del rànquing, després de remuntar dues posicions en relació amb la llista de l'any precedent, tot superant el Garraf (36,6%), que ara és 13a, després de perdre una situació. En l'equador de la classificació de les 41 comarques hi trobem l'Anoia (31,8%), amb la pèrdua de dues posicions. El Baix Penedès (30,7%) perd una renglera i es queda en el lloc 24e.
El document editat per l'ADEG conté l'anàlisi detallada de tots els factors i condicionants que influeixen en l'ordre classificatori, tot apuntant les oportunitats, els punts forts, les febleses i les vulnerabilitats de cadascun dels territoris. A més, l'estudi ve acompanyat de gràfics i il·lustracions que fan més entenedor l'Índex de Competitivitat.
PUBLICITAT
PUBLICITAT