PUBLICITAT
PLA NACIONAL D'URGÈNCIES
11-09-2017 9:30
El Departament de Salut impulsarà una xarxa de mediadors socials que puguin actuar a les urgències hospitalàries per tal d'agilitzar l'atenció als pacients que, per qüestions culturals, de llengua o d'hàbits, pot ser més llarga o lenta. En una entrevista a l'ACN, la directora de l'Àrea d'Atenció Sanitària, Cristina Nadal, ha explicat que més enllà dels traductors del SEM, és convenient potenciar aquesta xarxa, que pot ser telemàtica o amb atenció telefònica, perquè sovint, les urgències reben pacients que per no saber-se explicar o no conèixer el sistema, acaben reben una atenció més lenta, cosa que considera que no és ''ni just, ni equitatiu, ni desitjable''.
El Pla Nacional d'Urgències (Planuc) preveu crear a mitjà termini una xarxa de mediadors culturals per poder agilitzar l'atenció als pacients provinents d'altres cultures o països. Per Nadal, la situació que viuen pacients estrangers o d'altres cultures, en veure entorpida l'atenció sanitària per qüestions de llengua o culturals, s'ha de poder resoldre més fàcilment i, amb l'experiència d'alguns grans hospitals, com és el cas de l'Hospital del Mar, l'Hospital Arnau de Vilanova de Lleida o l'Hospital Josep Trueta de Girona, que ja disposen d'aquesta figura.
Per Nadal, no es tracta d'organitzar nous equips de mediadors, que no seria eficient pel sistema, sinó d'optimitzar els circuits existents en aquesta matèria puguin col·laborar en la rutina assistencial, més enllà de l'equip de traducció que ja té el Sistema d'Emergències Mèdiques. Per tant, aquesta mesura, permetria identificar determinats col·lectius en funció de la seva utilització de les urgències mèdiques, i organitzar la xarxa en funció d'aquestes dades. Per Nadal, la xarxa donarà ''un plus de resposta i de qualitat'' a aquests col·lectius, i posa d'exemple, les dones que sovint no accepten determinades exploracions per motius no mèdics. Considera que un mediador no només pot ajudar a dur a terme l'exploració, sinó que aquesta no sigui agressiva.
Cap a l'especialitat mèdica d'urgències
Nadal també ha explicat que Catalunya ja s'ha posicionat, davant el govern espanyol, com a favorable per poder dissenyar una especialitat al MIR, per a metges, i l'EIR, per a infermers, concretament d'urgències. Per Nadal, que ha reconegut que s'havia estat dubtant anys enrere d'aquest posicionament, ha defensat que l'especialitat permet garantir ''un mínim de formació'' i un ''control'' dels professionals que treballin en l'àmbit de les urgències. Per Nadal, ''no és un caprici'' sinó que possibilitat ''un nivell de formació homogeni'' per a metges i infermers, més enllà de l'expertesa que ja tenen els qui hi treballen actualment.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT