FLASH
23-11-2003 0:00
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Marcillas també es va lamentar perquè "administració local ha de patir la manca de finançament que hauria de rebre per part de les administracions superiors", però considera que com a administració més propera als ciutadans "hem de cobrir les necessitats municipals". El responsable de la regidoria d'Hisenda va aclarir que l'augment de població, malgrat representar més ingressos per diversos impostos, suposa també més necessitat de serveis, que incrementen les despeses. "No compensen els ingressos que es reben pel cost dels serveis, especialment en la situació de creixement que es té".
Josep Marcillas va explicar que en les noves taxes i ordenances hi ha tres línies: "taxes que no varien; taxes que pugen un 3%; i altres que s'ajusten al cost del servei". En el cas dels impostos, també "hi ha uns en els que s'aplica un increment del 3% i altres que s'incrementen per obtenir ingressos suficients com per aplicar polítiques econòmiques". L'Alcalde de Cubelles va assegurar que "incrementar-los és una decisió difícil, però és inevitable i esperem que amb la redacció del pressupost del 2004, la
ciutadania entendrà la necessitat de pujar-los". Malgrat tot, el regidor
d'Hisenda va reconèixer que "assumim la responsabilitat" i va demanar a la ciutadania que "ens passi comptes si no complim amb l'objectiu d'incrementar
serveis".
L'estudi previ que s'ha fet des de la regidoria d'Hisenda estima que la incidència de l'increment en una família tipus, amb tes o quatre membres, que disposen d'un habitatge, un vehicle i paguen les taxes de brossa i cementiri, tindrà un augment mig del 12% respecte de l'any 2003.
Els impostos al detall
LâImpost de Béns Immobles (IBI) es modifica en el que fa referència als béns
de naturalesa urbana, passant el tipus de gravamen de 0,91 a 0,97, la qual
cosa representa un 6,7% dâaugment. A més, enguany sâestà aplicant el setè
any de la revisió del cadastre, que sumat a l'increment que experimenta
l'impost representa un 12% més que l'any 2003.
Paral·lelament, hi ha una sèrie dâexempcions i bonificacions. En el cas del
immobles rústics que no superin una quota lÃquida de 10 ⬠i els urbans que
no passin de 6 ⬠no hauran de pagar. A més, sâha establert una bonificació
del 60% per a aquelles unitats familiars empadronades a la vila que tinguin
la condició de famÃlia nombrosa, uns ingressos familiars que no superin dues
vegades el salari mÃnim interprofessional, i que no tinguin cap més immoble
que el propi.
Per altra banda, lâAjuntament de Cubelles subvencionarà en un 60% a les
unitats familiars que tinguin la condició de famÃlia nombrosa si compleixen
els requisits establerts. Aquests són: ocupar un habitatge de lloguer i
hagin de pagar lâIBI, que els ingressos familiars no superin dues vegades el
salari mÃnim interprofessional, que tots els membres de la unitat estiguin
empadronats a Cubelles i que no tinguin cap més immoble que el propi.
LâImpost de Vehicles de Tracció Mecà nica (IVTM), i el dâIncrement de Valor
dels Terrenys de Naturalesa Urbana (plusvà lua) són dos impostos que creixen
un 3% respecte a lâany 2003.
Per altra banda, lâImpost de Construccions, Instal·lacions i Obres (ICIO),
passa del 2,9 al 3,6% sobre el cost real i efectiu de la construcció, la
instal·lació o lâobra. En aquest impost sâestableixen també unes exempcions
i unes bonificacions, que van des dâun 10 fins a un 95%, per la construcció
dâedificis amb finalitat social, lâautoconstrucció dâhabitatges per a joves,
la supressió de barreres arquitectòniques, o la incorporació de sistemes
dâaprofitament tèrmic o elèctric.
Finalment, en lâImpost dâActivitats Econòmiques (IAE), hi ha un increment
dâentre el 24 i el 25%, degut a la modificació legislativa introduida, que
eximeix del seu pagament a totes aquestes activitats econòmiques que no
tinguin un volum de negoci superior al milió dâeuros anual. En aquest cas,
el que sâha fet és reduir a tres les quatre zones en què estava dividit el
municipi. Aixà doncs, sâha eliminat la de les urbanitzacions de la zona de
muntanya, perquè el volum de negoci dels que queden és inferior al milió
dââ¬. Actualment, el municipi, a efectes dâaquest impost, queda dividit en la
Zona A, del mar a la carretera C-31, amb un coeficient aplicable del 2,70%;
la Zona B, entre la C-31 i la muntanya, amb un coeficient del 2,60%; i,
finalment, la Zona industrual, amb un coeficient del 2,80%.
El detall de les taxes
En les taxes, Josep Marcillas va explicar que es poden dividir en tres
grups, a lâhora dâexplicar-ne les modificacions que sâhi ha fet: les taxes
que no varien; les que pugen un 3%; i les que sâajusten al cost del servei.
Entre les que sâincrementen només un 3% hi ha la taca per llicències
urbanÃstiques (Ordenança Fiscal número 8); la taxa de cementiri municipal
(OF núm. 10); la taxa del clavegueram (OF núm. 12); la taxa per a la
retirada de vehicles estacionats defectuosament o abusivament a la via
pública (OF núm. 14); la taxa per parades, barraques casetes de venda,
espectacles o atraccions situats en terrenys dâús públic o indústries del
carrer i ambulants i rodatges cinematogrà fics (OF núm. 15).
Les taxes que sâhan modificat per adaptar les tarifes al cost del servei són
diverses. Lâordenança fiscal número 20, referent als ensenyaments especials,
activitats culturals, lúdiques i anà logues en establiments municipals,
entrades a museus i utilització dâedificis municipals; i lâordenança fiscal
número 24, referent a lâocupació de terrenys dâús públic amb mercaderies,
materials de construcció, runes, tanques, puntals, bastides i altres
instal·lacions anà logues, no tenen un increment constant, sinó que és
variable depenent del cost del servei.
En el cas de lâordenança fiscal número 27, relativa a lâassistència i estada
a les llars dâinfants municipals, la modificació ha vingut per
lâactualització dels preus, dâacord a la regularització dels costos. A més,
segons va explicar tant lâAlcalde com al regidora dâEnsenyament, Pilar
González, âsâha separat el P0 del P1 i P2, perquè lâexperiència de
necessitat de professorat ha demostrat que hi ha una diferènciaâ. AixÃ
mateix, sâhan fet uns ajustos en les quotes del servei de menjador i de
permanències.
La taxa de les escombraries
Tot i que entra dintre de les taxes que sâhan modificat per actualitzar-les
al seu cost, la taxa de la recollida dâescombraries i altres residus sòlids
de naturalesa urbana va merèixer una valoració en banda per part del regidor
dâHisenda, Josep Marcillas.
Lâincrement que sâaplicarà al rebut del 2004 és de lâordre del 20%.
Marcillas va voler explicar que âla recollida dâescombaries es pot distingir
en dos: la despesa que ens presenta la Mancomunitat Penedès â Garraf i la
pròpia que assumeix lâAjuntament de Cubellesâ. La factura de la Mancomunitat
puja 832.000 ⬠(139.000.000 ptes), que âsi la repartÃssim entre tots els
rebuts que es generen, sâhauria dâaplicar un import de 105 â¬/rebut, per
anivellar el cost que ens carrega la Mancomunitatâ, explica el regidor
dâHisenda. Però la proposta de lâEquip de Govern és que els ciutadans
assumeixin 86,33 ⬠dâaquests 105 â¬, la qual cosa representa un increment del
20% respecte a lâany passat. En percentatge, aquest increment representa que
els usuaris assumeixen un 82% del cost de la recollida de les escombraries i
lâAjuntament de Cubelles un 18%.
Però Marcillas va voler destacar que lâAjuntament també té una despesa de
prop de 205.000 ⬠anuals (34.000.000 ptes.) en la recollida dâaquelles
deixalles que els ciutadans deixem al costat dels contenidors, en canvi de
portar a la Deixalleria Municipal. âLa suma dâaquests dos conceptesâ, el que
costa recollir aquestes deixalles indegudament abocades i que assumeix
l'Ajuntament al 100%, i la part que també assumeix de la factura de la
Mancomunitat, ârepresenta uns 355.000 ⬠(59.000.000 ptes.)â. âAmb 60.000.000
de pessetes farÃem lâampliació de la llar; el menjador i les aules que sâhan
fet a lâescola; incrementarÃem la plantilla amb 12 ó 13 persones...â,
explica Marcillas, que afegeix que el repte que sâha marcat el govern
municipal és âintentar rebaixar el cost de la recollida que fa el municipiâ.
A més, a proposta del grup municipal dâICV, sâha introduït a lâordenança
municipal unes bonificacions dâentre el 10 i el 30% per lâús de la
deixalleria municipal.
Les reaccions
La regidora d'ICV a lâoposició, Mònica Miquel va apuntar âestar d'acord que
la pujada dels impostos es destini a inversions i a la millora de la
qualitat de vidaâ, però va titllar âlâincrement dâabusiuâ. També va acusar
âl'equip de govern de malgastar, portar una mala gestió i de no saber
administrar-seâ . La regidora dâICV va anunciar âla necessitat de fer una
auditoria que analitzi exhaustivament les ordenancesâ. A més, va demanar a
l'equip de govern que âes posi com a repte rebaixar el cost que suposa
l'encariment dels impostos i les taxes municipalsâ. I demana a lâequip de
govern âmés participació ciutadanaâ criticant que âno sâhagin fet reunions
amb les associacions veïnals abans de portar a aprovació les ordenances
fiscalsâ. Miquel va tancar el seu discurs anunciant que âICV serà molt
critica. Seguirem molt de prop aquest augment de les ordenances que sâhan de
veure reflectides amb les inversions del 2004â.
Per la seva banda, el regidor de CiU a lâoposició, Joan Albet va criticar a
l'equip de govern per âno gestionar bé els dinersâ . Aixà mateix, va dir que
âno és justificable que s'apugin els impostos perquè la població creixâ. Per
a Joan Albet âaixò no ha de suposar un desequilibri que obligui a pujar els
impostos sinó que ha de portar a una autosuficiènciaâ. Per al regidor de CiU
âfa falta una polÃtica de sensibilització i participació de recollida de
deixalles al municipi. El problema és dâhà bits i formes i no tan de costosâ.
També va criticar âla polÃtica que se segueix des de la regidoria de
participació ciutadanaâ i va demanar al govern municipal que âes facin
reunions informatives amb les associacionsâ.
PUBLICITAT
PUBLICITAT