PUBLICITAT
NOTA DE PREMSA
10-08-2004 17:02
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.
La important alteració daquests elements lhem de relacionar, per tant, amb lacció de les sals solubles que, transportades des del mar en forma daerosols, arriben als materials petris de lobra i, mitjançant processos de dissolució i cristal·lització, van esmicolant-los. També sembla decisòria lacció erosionadora del vent. Tot això es tradueix en laparició de diverses lesions com ara la disgregació i la caiguda dels grans minerals i dels elements fòssils de les pedres, la formació de fissures i descames, etc.
També cal parlar de lalteració dun antic recobriment superficial que es va aplicar a la superfície dels elements de pedra amb la finalitat de protegir-lo, el qual, en enfosquir-se, ha comportat una modificació important quant a la percepció del cromatisme original de lobra. Des daquest punt de vista cal dir que els autors del claustre van introduir, mitjançant una acurada selecció de pedres de diferent color, un efecte colorista prou interessant per tal de fer més singular lobra que estaven construint.
A partir daquí, es proposa una doble línia dactuació. Per un costat, laplicació de tractaments específics de làmbit de la conservació-restauració de béns culturals, els quals incidiran en les característiques físiques i mecàniques daquests materials per tal de millorar-ne la seva durabilitat (neteja, dessalatge, consolidació, hidrofugació). Per un altre costat, la realització de nous elements petris, elaborats segons el model dels originals, per substituir aquells que han perdut la seva funcionalitat.
A més a més, cal dir que qualsevol intervenció sobre el patrimoni històric i artístic sha demmarcar en uns criteris generals, per tal de garantir-ne el resultat final i permetre el manteniment del significat de lobra. Per això, és important respectar la concepció original del claustre i assegurar lestabilitat i la integritat de tots aquells elements més singulars que hagin de ser separats del conjunt, com són els elements medievals que formen part de les columnes.
Aquesta part del Palau Maricel objecte dintervenció és, en el fons, una escenografia creada artificiosament amb la recreació duns elements edificatoris de tipologia històrica (claustre, galeria darcuacions, etc.), en els quals shan utilitzats uns elements constructius precedents, dèpoca medieval, mesclats amb daltres de nova factura de tipus historicista, fets a posta.
Aquesta concepció descenografia cal que sigui conservada per motius de tipus històric i, per tant, creiem que shan de conservar in situ el major nombre possible delements, independentment de lèpoca en què van ser realitzats.
Igualment, considerem fonamental la preservació dels elements medievals que hagin de ser separats del conjunt perquè el seu estat de conservació no garanteix, a curt o a mitjà termini, la realització de la seva funció estructural. Aquests elements són capitells i àbacs, els quals han de ser dipositats en ambients tancats amb condicions ambientals més favorables per a la seva futura pervivència.
Per això, considerem que cal mantenir in situ tots aquells elements que encara continuen realitzant la seva funció estructural, de manera que només es substituiran aquells elements que lhan perduda. De fet, però, hi ha una excepció a aquesta norma. Es tracta dun capitell que mostra un bon estat de conservació però que, a causa del seu valor històric, es considera necessària la seva substitució des dun punt de vista purament conservatiu.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT