DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

EXPOSICIONS

La fi és el principi. Pràctiques funeràries a la Catalunya prehistòrica


VINSEUM acull La fi és el principi. Pràctiques funeràries a la Catalunya prehistòrica, una exposició que explica 20.000 anys de pràctiques funeràries a la prehistòria. La mostra presenta per primera vegada una síntesi de les pràctiques funeràries a la prehistòria a Catalunya.

Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.

Informació de l'acte

ACTIVITATS PREVISTES
 

Inauguració
Divendres 9 de març, 20 h
Amb la presentació de Josep Bosch (arqueòleg i comissari de l’exposició)

Amics en ruta. Visita a les mines neolítiques de Gavà
Dissabte 24 de març, a les 10 h
Preu: 10 €. Amics de VINSEUM: 5 €
Amb inscripció prèvia 938 900 582 / vinseum@vinseum.cat

Els enterraments neolítics del Penedès
A càrrec de Xavier Oms (arqueòleg)
Diumenge 8 d’abril, 12 h
Lloc: VINSEUM. Capella
Entrada lliure

Pensar la mort
Xerrada amb Nicole Martínez-Melis (traductora i especialista en filosofies
llunyanes) i Lluc Torcal (procurador general de l’Ordre Cistercenc, físic i
filòsof)
Diumenge 22 d’abril, 12 h.
Lloc: VINSEUM. Auditori
Entrada lliure
Acte en col·laboració amb VilaPensa

L’arqueologia forense
A càrrec d’Eulàlia Subirà (antropòloga física).
Diumenge 29 d’abril, 12 h.
Lloc: VINSEUM. Capella
Entrada lliure

Sense equipatge!
Visita guiada a l’exposició per grups escolars i adults
Cal reserva prèvia a: educacio@vinseum.cat

L’exposició mostra més de 300 objectes de 19 museus catalans, entre els quals hi ha VINSEUM, i incorpora informació i objectes de troballes singulars recents. L‘exposició ha estat organitzada pel Museu d’Arqueologia de Catalunya a través d’Arqueoxarxa, la Xarxa de Museus i Jaciments Arqueològics de Catalunya Aquesta exposició vol ser una via d’aproximació al nostre passat a través de la riquíssima cultura material que ha perviscut de la prehistòria a Catalunya: l’arqueologia de la mort.

La fi és el principi

Encara que sembli contradictori, el món de la mort ha servit per definir, i encara ara defineix, algunes de les cultures principals de la prehistòria del nostre país i, per tant, és clau per al seu estudi. Les pràctiques funeràries tenen un interès per si mateixes, però també ens permeten aproximar-nos a la prehistòria. Són un mirall del món dels vius, reflexen temes tan diversos com el canvi cultural, la relació dels nostres avantpassats amb el seu entorn, els contactes i intercanvis, les creences i el món simbòlic... La mostra incorpora informació i objectes de troballes singulars recents, com les restes de la Sagrera a Barcelona, els enterraments de can Sadurní a Begues, les novetats de les necròpolis del Vallès i del Penedès, els sepulcres en mina de Gavà, el sepulcre megalític de Seró a la Noguera, la Cova de Montanisell, i tantes d’altres. Alguns d’aquests objectes són excepcionals i no s’exposen habitualment.

L’exposició recull més de 300 peces originals de 19 museus catalans, 8 dels quals pertanyents a l’Arqueoxarxa. La selecció de peces és representativa territorialment, ja que mostra material d’arreu de Catalunya, cronològicament i tipològica, amb una diversitat d’objectes. L’exposició ha estat comissariada per Pep Bosch i Mònica Borrell del Museu de Gavà. També s’ha comptat amb un equip d’assessors científics format per 11 especialistes, entre arqueòlegs, antropòlegs i antropòlegs físics. La fi és el principi ha estat organitzada pel Museu d'Arqueologia de Catalunya a través de la Xarxa de Museus i Jaciments Arqueològics de Catalunya. La seva producció ha estat a càrrec del Museu de Gavà.

Avui al Penedès

El Vendrell | 10-08-2025 fins 31-08-2025

Àngel Guimerà. Matar el llop

El Vendrell | 08-08-2025 fins 30-08-2025

Aula Aquàtica de la Reserva Marina de Masia Blanca de Coma-ruga

Sitges | 07-08-2025 fins 28-09-2025

Festa Major de Sitges 2025

El Vendrell | 04-08-2025 fins 25-08-2025

Els amics de Guimerà

Sitges | 04-08-2025 fins 21-09-2025

Sitges ReciclArt

Sitges | 04-08-2025 fins 21-09-2025

Artistes per la Pau-18 visions

El Vendrell | 14-07-2025 fins 28-08-2025

En clau de sol

Vilanova i la Geltrú | 26-06-2025 fins 07-09-2025

El retorn a la figuració
Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.