Vegueria del Penedès

ALTRES

La Coma-ruga en Tessel·les de Santiago Padrós


Amb motiu del 50è aniversari del traspàs de l’artista Santiago Padrós, l’Ajuntament del Vendrell dins del projecte FEDER Coma-ruga, organitza diversos actes commemoratius amb l’objectiu d’acostar la cultura als més petits i donar a conèixer la figura artística i l’obra de Santiago Padrós, mosaïcista de renom internacional i estretament vinculat al nucli marítim de Coma-ruga.

Informació de l'acte

Ruta Santiago Padrós

Dia: Divendres 30 d’abril de 2021

Hora: 17 h

On: Punt d’inici (al cementiri del Vendrell per la seva entrada pel carrer d'Apel·les Fenosa)

Amb motiu del 50è aniversari del traspàs de l’artista, es visitarà el seu nínxol al cementiri municipal del Vendrell. El punt d’inici de l’activitat és l’accés al cementiri pel carrer d'Apel·les Fenosa. Tot seguit, s’anirà a la plaça Vella per comentar la vinculació de l’artista amb el món casteller vendrellenc.

Les places són limitades i cal fer reserva prèvia al web museudeuelvendrell.blogspot.com (dins l'apartat Agenda).

 

Xerrada: “Mites i llegendes als mosaics de Coma-ruga”

Dia: Divendres 30 d’abril de 2021

Hora: 18 h

On: Museu Deu

El Museu Deu organitza una xerrada sobre els mosaics que l’artista va realitzar al nucli marítim de Coma-ruga, la seva història i mitologia. La xerrada anirà a càrrec de Lorena Beas.

Les places són limitades i cal fer reserva prèvia al web museudeuelvendrell.blogspot.com (dins l'apartat Agenda).

 

El Repte de Padrós

Dia: Dissabte 1 de maig de 2021

Hora: de les 10 h a les 14 h

On: Plaça dels Germans Trillas (Coma-ruga)

                                                                                    

“El Repte de Padrós”  és una activitat familiar que consisteix en el muntatge d’un dels dos puzles gegants (6,5 m x 4,5 m, 35 peces), centrats en l’obra de Padrós, en el menor temps possible.  Mitjançant sorteig, un dels equips participants podrà guanyar entrades per a un dels espectacles del Temporada.

Aspectes a tenir en compte:

-         Cada equip el podran conformar un màxim de 5 persones (grup bombolla) i haurà d’estar confirmat per adults i menors.

-         El temps màxim per muntar el mosaic són 15 minuts.

-         No cal fer reserva.

 

Dades biogràfiques de Santiago Padrós i Elías (Terrassa, 1918 - El Vendrell, 1971)

Santiago Padrós i Elias va cursar els estudis primaris a l’Escola Pia de la seva ciutat natal, on va rebre una sòlida formació religiosa que va impregnar la seva obra. De ben jove, va entrar en contacte amb l’Escola Paisatgística d’Olot a través del seu professor de dibuix de secundària, l’escultor Carlos Armiño. Va estudiar a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona i als 22 anys va crear l’Acadèmia de Belles Arts de Terrassa, conjuntament amb el músic Manuel Alavedra. Poc després, va rebre una beca per estudiar a l’Escola de Mestres Pintors de Kronenburg d’Alemanya, país on es va iniciar en el mosaic. A més, va fer diverses estades a Venècia, Roma i Ravenna, per tal de perfeccionar la tècnica i conèixer la tradició bizantina.

El 1945 va obrir els Talleres de Mosaicos de Arte Ravenna a Terrassa, per tal de fer mosaics de tipus romà amb pedra. Aquest primer negoci es va ampliar el 1948 amb la fàbrica de Manufactures Regiopristina a Molins de Rei, la qual, sota el paraigua de l’empresa Padrós SA, tenia les marques Vitraico (de pasta de vidre per fer els mosaics), Duxcrom (de vidre gruixut per construir les vidrieres de ciment armat) i Regiopristina (per elaborar objectes de decoració). D’aquesta manera, controlava tot el procés de creació i muntatge.

Padrós compaginava la tasca empresarial amb el vessant artístic. Va crear un estil propi en el qual destaca tant part de la tècnica decorativa heretada de l’art bizantí i del Modernisme, que ell aplicava en grans formats, com la inspiració iconogràfica del Noucentisme, on té molt pes l’ordre de la natura i l’idealisme clàssic. Però és en el moviment d’avantguarda, que aprofita que l’arquitectura abandona l’ornamentació i pren un caràcter més funcional i racionalista, on Padrós utilitza els espais nets d’aquestes construccions per expressar tot el seu talent.

Els seus mosaics són presents en nombrosos edificis religiosos. De fet, aquesta temàtica conforma un dels motius més recurrents de la seva obra. Pel seu simbolisme, destaquen els mosaics creats per al Monestir de Montserrat, en especial l’escalinata d’accés i el cambril de la Verge, així com l’espectacular treball musiu de la cúpula de la basílica de la Santa Cruz del Valle de los Caídos.

Les seves obres s’estenen per tota la geografia catalana, principalment a Terrassa, Molins de Rei, Coma-ruga i Montserrat. A la resta de l’Estat, sobretot és present a Madrid, però també a Jaén, Gijón, Palma de Mallorca, Vigo i Saragossa. També es poden trobar mosaics seus a Suïssa, l’Argentina, Puerto Rico, els Estats Units i l’Índia.

Des del final de la dècada dels anys 40 del segle XX, Santiago Padrós estiuejava a Coma-ruga. Al  principi de la dècada següent, es va arreglar una casa com a residència de vacances i estudi, coneguda com Vil·la Neptú per l’imponent mosaic que l’artista creà a la façana dedicat a aquest déu. A més, es va implicar en l’activitat cultural del municipi: participà activament en la colla castellera Nens del Vendrell i organitzà concursos de dibuix i obres de teatre de caràcter popular.

Els mosaics presents en diversos edificis de Coma-ruga  representen una síntesi de la seva obra a partir d'una iconografia al·legòrica d'inspiració fonamentalment mitològica, històrica i religiosa:

●       Neptú (1956), a la Vil·la Neptú.

●       Naus fenícies (1958), a l’Hotel Residència Brisamar.

●       Altar (1961) a l’església de Sant Ramon Nonat.

●       Sirena i el Tritó (1961), al Cinema Teatre Brisamar.

●       Neptú i Salàcia, Apol·lo conduint el carro del Sol i El jardí de les Hespèrides (1963), a l’antiga piscina Tabaris.

●       Capelles laterals de sant Josep i la Verge Immaculada (1964), a l’església de Sant Ramon Nonat.

●       Elements (1965), al desaparegut Balneari Brisamar.

D’altra banda, el Vendrell compta amb dos mosaics més de l’artista:

●         Autoretrat (1947), al seu nínxol del cementiri municipal del Vendrell.

●         Via Crucis (1963), a l’interior de l’església de Sant Salvador de Mar (nucli marítim de Sant Salvador).

Avui al Penedès

Vilafranca del Penedès | 06-05-2025

Decidir abans: el Document de Voluntats Anticipades

Vilanova i la Geltrú | 05-05-2025 fins 09-05-2025

Mapadeball: Correspondències

Vilanova i la Geltrú | 05-05-2025 fins 09-05-2025

Mapadeball: Correspondències

Sant Pere de Ribes | 02-05-2025 fins 16-05-2025

Presentació del 15è aniversari del Monocicle

Sant Sadurní d'Anoia | 02-05-2025 fins 16-05-2025

17a edició del Festival Poesia a les Caves

Sitges | 26-04-2025 fins 31-05-2025

Tropicalia Mediterrània

Vilafranca del Penedès | 25-04-2025 fins 31-05-2025

Virgo Serena – Fotografies inèdites de la Mare de Déu de Montserrat

Sitges | 25-04-2025 fins 11-05-2025

Ressons de llum i esperança

Vilanova i la Geltrú | 25-04-2025 fins 09-05-2025

Primavera Ambiental al Barri de Mar

Avinyonet del Penedès | 11-04-2025 fins 31-05-2025

Microvi 2025

Avinyonet del Penedès | 11-04-2025 fins 11-05-2025

Exposició de pintures amb materials aprofitats

Font-rubí | 25-01-2025 fins 24-05-2025

XXVIè Cicle de Cava Jazz
Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.