PUBLICITAT
CONFERÈNCIES, COL.LOQUIS
PUBLICITAT
L’Ateneu Arbocenc posa en marxa la tercera edició de l’Escola de l’Ateneu, un cicle de cinc sessions que vol fomentar el pensament crític, el debat col·lectiu i la formació popular al voltant de qüestions socials, polítiques, econòmiques i ambientals.
Amb aquesta iniciativa, l'Ateneu vol continuar consolidant un espai de trobada i aprenentatge compartit, acostant coneixements i experiències a la ciutadania i generant eines per comprendre la realitat i contribuir a transformar-la. L'Escola parteix de la convicció que la formació i el coneixement són eines imprescindibles per enfortir l'organització col·lectiva i la participació social.
Enguany, el programa s'estructura al voltant de quatre grans eixos: els drets socials, l'ecologisme, la sobirania alimentària i la memòria històrica. Les sessions combinaran l'anàlisi de problemàtiques actuals amb la recuperació de coneixements i experiències que permetin imaginar alternatives al model social i econòmic dominant.
La crisi de l'habitatge obre l'Escola aquest divendres
La primera sessió tindrà lloc divendres 30 d'octubre, a les 19 h, amb el títol «La crisi de l'habitatge no és una casualitat. Com hem arribat fins aquí?», a càrrec d'Anna Recasens, investigadora de la Universitat de Barcelona i portaveu de la plataforma Aturem Hard Rock.
La xerrada analitzarà les causes estructurals de l'emergència habitacional a Catalunya, el paper de la propietat i l'especulació immobiliària, les desigualtats en l'accés a l'habitatge i les conseqüències socials d'aquest model. També posarà el focus en la realitat dels municipis petits i mitjans, com l'Arboç, i en la necessitat d'articular respostes col·lectives davant la vulneració del dret a l'habitatge.
Cinc sessions per abordar els reptes del present i recuperar la memòria col·lectiva
La segona sessió, el 6 de novembre, portarà per títol «Terra i treball: sindicalisme per una transició ecosocial justa». Anirà a càrrec de Júlia Martí, investigadora de l'Observatori del Deute en la Globalització, i permetrà reflexionar sobre la relació entre les lluites laborals i ecologistes i sobre la necessitat d'una transició ecològica que situï els drets de les persones treballadores i la justícia social al centre.
El 20 de novembre, l'Escola abordarà la sobirania alimentària amb la sessió «Singulars: l'eina de distribució de productes agroecològics catalans», a càrrec de Marc Talavera, impulsor i director del projecte. La trobada permetrà conèixer una experiència concreta d'organització de la distribució alimentària que aposta pels productes agroecològics de proximitat i per construir alternatives als circuits convencionals de comercialització.
El 27 de novembre serà el torn de la memòria històrica amb «Memòries del passat esclavista i colonial a Catalunya i l'Arboç», a càrrec de Celeste Muñoz, del Departament d'Història Contemporània de la UNED. La sessió proposarà revisar una part sovint invisibilitzada de la nostra història i aprofundir en les vinculacions de Catalunya i del nostre poble amb el colonialisme i l'esclavisme.
Finalment, l'Escola es tancarà l'11 de desembre amb una proposta de format diferent, protagonitzada per Francesc Pros, soci de l'Ateneu Arbocenc, llicenciat en Sociologia i Ciències Polítiques i màster en Gestió Pública.
Amb el títol «Quan la comunitat era el centre de la vida. Dels cossetans als iroquesos: una mirada a l'organització social, el poder i el paper de les dones», la sessió plantejarà una aproximació a diferents formes històriques d'organització de les societats humanes.
A diferència de les altres sessions, aquesta darrera trobada tindrà un caràcter més proper i participatiu, amb un soci de l'Ateneu que compartirà els seus coneixements i interessos amb la resta de participants. D'aquesta manera, l'Escola vol posar en valor també els sabers que existeixen dins la mateixa entitat i reivindicar que el coneixement no circula únicament des dels espais acadèmics, sinó que es pot construir i compartir des de la comunitat.
L'Escola de l'Ateneu, una aposta per la formació popular
Amb aquesta tercera edició, l'Ateneu Arbocenc dona continuïtat a un projecte que entén la formació com una eina de transformació social i que vol contribuir a generar una ciutadania crítica, informada i activa.
Més enllà de transmetre coneixements, l'Escola vol ser un espai on compartir preguntes, contrastar perspectives i establir vincles entre les problemàtiques globals i la realitat quotidiana de l'Arboç i del territori.
El cicle també vol reivindicar el paper dels ateneus com a espais de cultura, debat i organització popular, capaços d'apropar el coneixement a la ciutadania i de fomentar la participació i la construcció d'alternatives col·lectives.
Totes les sessions tindran lloc a les 19 h a l'Ateneu Arbocenc, situat al carrer Major, 33 de l'Arboç.
La tercera edició de l'Escola de l'Ateneu Arbocenc compta amb el suport de la Diputació de Tarragona.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT