DES DE HANOI
03-02-2005 16:54
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
El 27 de gener, com tots sabem, es va celebrar el 60è aniversari de lalliberament per les tropes soviètiques del camp de concentració dAuschwitz. A lacte commemoratiu, que tingué lloc al mateix camp, van anar desfilant un seguit de discursos i parlaments on es llançava al cor de tots nosaltres, com un dard afuadíssim, la pregunta de per què Auschwitz. I alhora, naturalement, senlairaven abrandadíssimes exhortacions devitar en el futur aquesta barbàrie.
Davant el fet Auschwitz, quina postura hem dadoptar? ¿La del botxí, i sentir-nos-en així culpables i arrossegar el llast daquesta culpa, de condició gairebé bíblica, generació rere generació perquè mai més es produeixi un altre Auschwitz? ¿O, pel contrari, la de la víctima, per arribar a una empatia emocional tal que ens faci entendre la profunditat i extensió del seu sofriment i evitar, així, que es produeixi un altre Auschwitz?
Segons Imre Kerstész (1929), autor hongarès i Premi Nobel de Literatura 2002, a partir dAuschwitz no després, sinó a partir, connector causal i no temporal tots nosaltres esdevenim supervivents, exvíctimes i exconvictes del règim nazi. És la primera postura. Però segons el filòsof alemany Adorno (1903-1969), un dels pensadors que més va reflexionar sobre aquest tema, escriure poesia és a dir: crear bellesa no és possible després dAuschwitz. Aquesta afirmació es formula quan sadopta la postura del botxí i se sent horror i vertigen en la consciència per lacció comesa.
Es podrien donar i ja shan donat una infinitud dexplicacions sociològiques, filosòfiques, històriques, fins i tot antropològiques, que maldarien, amb més o menys encert, per explicar el fet Auschwitz, que assajarien una resposta a les preguntes de com i per què Auschwitz. Però per entendre la magnitud de la tragèdia, per copsar amb tota lucidesa labast de la barbàrie Auschwitz ens caldria passar per un procés obsessionant i aberrant dindividualització sistemàtica de cada víctima. En altres paraules: de calar foc a lestadística amb les flames que un cop van desprendre tots i cadascun dels cossos gasats als camps de concentració nazis. Tasca, però, inassolible: seria com obligar la memòria a recordar tots els instants de la nostra existència.
Tornem a Adorno: Hitler va posar al nostre abast una ideologia i uns mètodes dacció que estem obligats a analitzar per evitar a tot preu que es repeteixin. Hitler, doncs, representa un nou Imperatiu Categòric. Es tracta, com veiem, duna ètica negativa, perquè no defineix el bé ni el vol estendre, sinó que defineix el mal per aturar-lo i extirpar-lo de la nostra societat. Hitler, producte europeu del segle XX, ens ha lliurat una malfiança envers nosaltres mateixos que ha desdevenir perpètua. Qualsevol manca o pèrdua, per petita, mínima o subtil que siguin, de llibertats en el si de la nostra societat automàticament ens avisa dun fracàs potenciable, futurible, en el nostre progrés ètic i moral.
A desplèndida pellícula de Woody Allen Hanna and her Sisters, el personatge que magistralment interpreta lactor suec Max von Sydow, un pintor misantrop i reganyós, es queixa que ha perdut el temps tota la tarda mirant-se un programa de televisió, on una colla dintellectuals debatien, enmig de la sorpresa i la consternació, com era possible que shagués esdevingut lHolocaust. «El sorprenent,», afegia el pintor cito de memòria, «i atesa la qualitat de la nostra espècie, és que lHolocaust no shagi repetit més sovint al llarg de la història».
La tenebra sempre estarà al nostre abast.
PUBLICITAT
PUBLICITAT