DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

GASTRONOMIA

La mosca al nas


Francesc Murgadas / AMIC Les Cabanyes

27-07-2023 10:27

Una manera d'actuar que recorda molt l'estratègia de les malauradament freqüents fake news que tan de moda va posar l'expresident dels EUA Donald Trump

Ressenyes restaurants aplicació. Eix

Fa ja uns anys, quan a les pàgines web de certs restaurants començaven a haver-hi recomanacions i crítiques gastronòmiques, bastants restauradors t'explicaven com determinada gent (ara en diríem "influencers") els proposava intercanviar crítiques favorables, a la seva pàgina web o la del restaurant, per algun dinar o sopar per la patilla. I ho feien amb un cert aire de resignació, tot al·legant una indefensió més que evident enfront de la barra o el morro d'aquells aprofitats que sabien explotar la necessitat del ram de destacar enfront de la competència i la por a alguna insídia que els fes perdre prestigi. I, a més, era clar que ho feien des de la impunitat d'un sistema de comunicació obert que, per sort, encara no havia inventat les xarxes i que, per tant, només podia llençar el missatge als quatre vents.

Avui, tot això, probablement, ha evolucionat. Per mal. Els missatges ja s'envien a les persones que, gràcies a la intel·ligència artificial, se sap de bell antuvi que poden ser sensibles a aquella informació. I a les que, per la raó que sigui, tenen el seu correu obert a tot allò que els puguin enviar en nom de la modernitat o d'una mala entesa sensibilitat.

D'aquí que, des de fa uns mesos, hagi començat a recelar de suposades notícies - generalment redactades en forma d'alertes i amb el suport explícit d'entitats científiques o de consum de les quals mai n'havia sentit a dir res - que parlen de problemes de consum en determinats productes de certes marques comercials. Des de presència de restes metàl·liques en alguns llegums envasats a detecció de certes substàncies prohibides o tòxiques en altres productes. Sempre deixant a l'aire la sensació que aquella marca en concret, generalment associada a una cadena de supermercats, no és de fiar, i que el millor que podem fer és canviar de marca i cadena.

Una manera d'actuar que recorda molt l'estratègia de les malauradament freqüents "fake news" que tan de moda va posar l'expresident dels EUA Donald Trump i que, en el fons, no deixen de ser aquells "M'han dit què..." dels parents vells i solters de la nostra infantesa.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.