COL·LABORACIÓ
04-03-2005 18:50
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Hi ha coses que es fan per a recollir quartos. Que serveixen per cobrir despeses i no generen beneficis. Com les ONG. Massa modernes, potser. Ja fa anys que corren agrupacions culturals formades per jovent i dutes per grans que apliquen els mateixos paràmetres en tresoreria. De la pràctica duna activitat de lleure, competitiva o no, i, més o menys cultural, patriòtica o nostrada, la mainada o el jovent, gaudeixen duna sèrie davantatges a través dunes activitats que els proporcionen uns ingressos. A ells, no. Al collectiu al que pertanyen. Ells, són part daquest collectiu. Part activa en allò que fan, en tant que passiva en allò que reben. I, damunt, els costa diners. Sassemblen molt als casals destiu del meu poble a la meva època destudiant. Amb la diferència de que aquestes agrupacions hi són tot lany, de forma permanent.
A més del que acostumen a fer i que, en definitiva, és el perquè la gent sapunta, organitzen tota mena dactivitats com si fossin un calendari perpetu. La família veu la jovenalla i comparteix el temps de lleure, sense traves, un mes a lany, per vacances. Solen coincidir, inevitablement, amb el mes dagost. Quan les associacions també les fan.
Com en el cas dels pares escolapis, són bons perquè pensen per nosaltres... En el què volem fer? Per quan ho volem fer? O cóm ho volem fer? Sense tenir en compte les nostres individualitats, les nostres relacions interpersonals o familiars. Vaja. Com si es tractés de lempresa per la que treballem...
A poc que analitzem els hàbits de conducta dels membres de les juntes daquestes colles, en donarem compte de que fan el que volen. Però, només en el context en el que es troben. Aquesta servitud els duu a apartar-se, de forma pausada en el temps, dels principis estatutaris que en el seu dia els varen animar. Si aquests hàbits esdevenen coercitius, la cosa es complica. Es complica per dues raons. Moltes daquestes organitzacions mantenen activitats competitives reglades. Federades o confederades, mantenen disciplines en que la competència, la rivalitat i el concurs justifiquen mesures com, cobrar a la mainada petites quantitats per arribar tard. En els casos en que participar sha convertit en competir, fa pressuposar que el jovent manté una dedicació més propera a la professionalitat que no pas a lesbarjo. En podríem trobar daltres que per la seva contextualització, mereixen un article apart.
Tinc entès, per referències properes, que existeixen unes entrades de calés de diferents procedències. Algunes derivades de la competició, i, altres, dactes diversos. Aquests diners es fan servir, com he dit al principi, per cobrir les despeses dels collectius organitzant sopars de germanor, colònies destiu i sortides de caps de setmana. Aquells que ho organitzen, els membres de les juntes daquestes diferents agrupacions, són els que escollen, "sine qua non", el que volen. Em sembla poc democràtic. I diré més. Aflora la manca de principis i la falta de respecte a la mainada i els seus familiars. De ser consultats, uns i altres, ni la cosa seria igual, ni com ells volen que sigui.
Els que som pares, sabem que la paternitat, doblega voluntats. No fem o deixem de fer algunes coses perquè els nostres fills no es sentin contrariats o perjudicats. Esperant que quant aquests tinguin la personalitat prou formada puguin decidir, si això o allò altre, els hi convé o no. Seria bo, entretant, que sabéssim discernir entre el que creiem que els és convenient i la nostra aportació al respecte. El seguir amb convenciment erroni lactivitat daquestes agrupacions, per poder estar amb la mainada, pot fer que aquesta pensi que la nostra presència reforça els postulats del collectiu.
Quan ens atrevim a dir als nostres fills que podem anar al teatre o al cinema o simplement que ens quedem un cap de setmana a casa, treballant en una maqueta, ens miren estranyats i ens responen: mare/pare, no ten recordes que tenim competició?
PUBLICITAT
PUBLICITAT