Vegueria del Penedès

DES DE HANOI

La vella dona de Hoi An


Josep Maria Capilla

14-04-2005 19:47

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Els habitants de Hoi An van néixer, com es diu vulgarment, amb una flor al cul. Situat a la franja més estreta del ventre de Vietnam, Hoi An és el destí turístic per excel·lència del país i els seus habitant, òbviament, se’n beneficien a cor què vols. Restaurants, hotels, botigues de souvenirs i, sobretot, de roba feta a mida ofereixen els seus serveis als visitants bocabadats per l’oferta desorbitada, tan poc usual al Vietnam.

La vila, protegida per la UNESCO, és una meravella arquitectònica, un aiguabarreig equilibrat d’arquitectura japonesa, xinesa, francesa i local. Les façanes de les cases, de dues plantes, tenen una tonalitat ataronjada, color safrà, que, al capaltard, amb la caiguda silenciosa del sol, produeix en els carrers de Hoi An una sensació de melangia satisfeta.

Una de les nits de la nostra estada, la meva dona i jo vam sortir a passejar pel centre històric. En arribar al Pont Japonès, que els japonesos van construir al segle XVI, tot d’una es va congriar una tempesta absolutament imprevista i va començar a caure un xàfec intens. Els carrers es van buidar i van quedar pràcticament a les fosques, llevat d’un llum de fluorescent que eixia d’una casa amb les portes obertes. Hi vam fer cap.

Asseguda en un escambell minúscul, hi havia una vella dona que llegia una revista. Va alçar el cap, ens va veure i, tot seguit, amb un gest de la mà convincent i el rostre tot encès, ens va fer entrar al que semblava ser una botiga de queviures absurds i esparsos. La dona va desaparèixer uns segons i, en tornar, va improvisar un racó amb dos escambells i una tauleta, tot de l’alçada d’un pam. D’una nevera portàtil que hi havia al terra, en tragué dues llaunes, una de cervesa i una altra de seven up. Vam indicar-li la nostra predicció per la cervesa i ens en plantà damunt la taula una llauna a cadascú. Totes les evolucions d’aquesta operació s’havien produït en silenci.

En silenci també beguérem. La dona no ens treia els ulls de sobre, ens escrutava intensament la cara. Finalment, eixí de la seva boca esdentegada la sonoritat d’un mot: "jolie". Perdó? "Jolie, la femme" i assenyalava amb un dit el rostre de la meva dona. Així, doncs, parlava francès, un francès esquemàtic i rudimentari, però prou sòlid perquè les nostres vides entressin en contacte directe. Li vaig demanar si allò era casa seva. Ho era. Sèiem en una mena de rebedor tot farcit d’andròmines i baluernes de diverses dimensions. En un extrem, apuntalat contra la paret, s’alçava un altar il·luminat amb espelmes. Hi havia la figura lànguida i evanescent d’un buda en possessió del nirvana; ofrenes en forma de fruita i alcohol; tot un seguit de fotografies amb gent diversa. N’hi destacava una de gran, emmarcada amb un marc de fusta noble. Era la figura a tres quarts d’un jove atractiu al bell mig de la seva vintena, embotit en la verdor d’un uniforme militar radiant. Li vaig demanar de qui es tractava: "Mon fils. C’est mon fils". El seu orgull va ser pronunciat amb una certa amargor. Mentre observàvem aquell rostre gairebé barbamec, podia percebre el zig-zag cerebral d’aquella dona maldant per construir una frase en francès.

Finalment se’n sortí: el seu fill era mort de set anys en un accident de moto. I com per advertir-me que la vida és construïda per clarors i tenebres, s’afanyà a mostrar-me una altra foto on apareixia una escena familiar de celebracions i grans àpats. Hi havia la nostra amfitriona ben endiumenjada, envoltada de gent i d’una taula bellament parada amb requisits i esperits perfumats. Celebraven el Tet, l’any nou xinès, a casa de la filla gran, a Hanoi. A la fotografia, els ulls de la vella dona espurnejaven càlidament i serena. La seva expressió de benaurança semblava indicar al fotògraf que captés la possessió d’un somni acomplert.

Un cop deixades les fotografies de banda, es va produir l’indispensable qüestionari que engega tot vietnamita en els primers instants d’una coneixença: edat, professió, estat civil i quantes criatures acumulades. La conversa va acabar amb la mateixa flor que l’havia iniciada: "jolie", digué de nou la dona, deixant anar un somriure d’una bellesa antiga i fatigada.

A fora la nit era ben fosca i plujosa. El ruixat havia estat tan imprevist que havíem sortit de l’hotel sense paraigües. Es feia tard i calia marxar. La dona semblà entendre el nostre desconcert i reaccionà portant-nos, de rere unes cortines, dos impermeables de plàstic, nous de trinca. Després de pagar les cerveses, vaig demanar-li pel preu dels impermeables. "Un cadeao", digué. Vaig insistir a pagar i ella tornà a insistir a dir que era un regal.

En travessar el Pont Japonès, vaig mirar un instant enrere. El llum fluorescent continuava encès i resultava ser l’única font de llum de tot Hoi An. Com un far per al record en la nit de la memòria.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.