ALIMENTACIÓ I NUTRICIÓ
26-09-2024 9:31
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) fa anys que alerta de l'augment sostingut del sobrepès i l'obesitat infantil arreu del món. El 2022, més de 390 milions de nens i adolescents d'entre 5 i 19 anys i 37 milions de menors de 5 anys tenien sobrepès. Segons l'OMS, el sobrepès en la infància i l'adolescència s'associa a un major risc de contreure, de manera precoç, malalties com la diabetis de tipus 2 i malalties cardiovasculars. A més, té conseqüències psicosocials adverses i afecta el rendiment escolar i la qualitat de vida.
L'obesitat es considera, tant en menors com en adults, una malaltia crònica multifactorial, és a dir, amb moltes causes. Totes aquestes causes acaben per generar un desequilibri entre la ingesta calòrica (alimentació) i la despesa calòrica (activitat física) i, en conseqüència, sobrepès. Per això, entendre els hàbits alimentaris de la població i les seves causes, així com promoure dietes més saludables i un augment de l'exercici físic, és clau per prevenir el sobrepès, l'obesitat i la resta dels problemes que comporten. Ara com ara, les dades indiquen que no sembla que estiguem avançant en la direcció correcta.
Un estudi liderat des del grup de recerca FoodLab de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), en col·laboració amb l’Agència de Salut Pública de Catalunya de la Generalitat de Catalunya, i publicat en obert a la revista Nutrients conclou que la gran majoria dels nens i nenes en edat escolar a Catalunya prenen berenars poc saludables, amb abundància de sucres i productes ultraprocessats. Els resultats concorden amb els registrats per altres estudis a la resta d'Espanya i en altres països desenvolupats.
Les conseqüències d'una alimentació poc saludable
Després d'analitzar 2.163 berenars de 734 famílies catalanes amb nens i nenes de 3 a 12 anys, l'estudi va concloure que el 42 % consistia en entrepans, seguits de brioixeria (24 %), fruita (14 %) i una combinació de fruita i brioixeria (6 %). Dels berenars registrats, només el 22 % es podia considerar saludable i complia les recomanacions de les autoritats sanitàries i dels experts en nutrició infantil. A més, a mesura que augmenta l'edat dels escolars, la qualitat nutricional dels berenars baixa.
"Encara que en aquesta recerca no hem estudiat els efectes d'aquestes dietes, l'evidència científica ens informa que un desequilibri nutricional recurrent en el temps pot tenir conseqüències per a la salut a curt i llarg termini, així com afectar el creixement i el desenvolupament", explica Nadia San Onofre, investigadora de FoodLab i professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC. "És essencial desenvolupar programes d'educació alimentària per millorar la qualitat del berenar des de la primera infància i considerar-lo una oportunitat per ajustar les necessitats dietètiques diàries dels nens i nenes d'Espanya".
El berenar és, en general, un menjar poc estudiat, però les recerques fetes fins al moment han detectat que és una de les ingestes diàries que sol incloure més proporció d'aliments ultraprocessats insans. D'altra banda, les recerques sobre alimentació de nens, nenes i adolescents europeus en edat escolar assenyalen la deterioració de la qualitat de la seva dieta a causa de l'augment del consum de cereals refinats, brioixeria, menjar ràpid i begudes ensucrades, entre altres aliments.
En l'àmbit internacional, estudis similars assenyalen les mateixes tendències. Per exemple, una recerca publicada el 2018 sobre els berenars d'estudiants d'entre 4 i 13 anys a Austràlia, la Xina, Mèxic i els Estats Units va trobar diferències en la freqüència de consum, així com en l'aportació energètica i nutricional de les ingestes, encara que en general va detectar una presència elevada de sucres afegits i greixos saturats en els berenars dels menors.
Atenció contra l’obesitat infantil en els entorns més vulnerables
Equips d’atenció primària i comunitària de Catalunya amb molts casos d’excés de pes i vulnerabilitat social desplegaran un programa per tractar l’obesitat infantil. Aquest es basa en l’experiència d’un pla pilot al barri de la Mina de Barcelona que va culminar amb èxit. El programa incideix en l’alimentació, l’activitat física, el suport emocional, la son, la criança positiva i la participació comunitària. S’aplicarà a 28 equips d’atenció primària.
Per tirar-lo endavant, a més de formar els professionals implicats, també es treballarà amb entitats locals. L’objectiu és afavorir que es promogui la salut des de l’entorn, entre altres coses potenciant l’activitat física. I és que segons dades provisionals de l’Enquesta de salut de Catalunya 2022-2023, un 33,9% d’infants d’entre 6 i 12 anys tenen excés de pes i d’aquests, un 12,6% pateix obesitat. El nombre de casos és més de 8 vegades superior en zones de nivell socioeconòmic baix que en zones de nivell alt.
Entre les possibles causes:
-El 4,7% dels infants d’entre 3 i 14 anys consumeixen diàriament begudes ensucrades, un percentatge que s’eleva fins al 6,4% en nens i nenes de classe social baixa.
-El 42,8% dels infants d’entre 3 i 14 anys són sedentaris.
Èxit del pilot a la Mina
L’experiència pilot en el barri de la Mina de Barcelona es va fer entre el febrer de 2021 i el desembre 2022, i s’ha mostrat efectiva, malgrat el període pandèmic. S’han obtingut resultats positius tant amb relació a la millora d’hàbits com en l’índex de massa corporal. Ha augmentat molt el consum d’aliments saludable i ha baixat el de begudes ensucrades, s’han incrementat les hores de son, el joc actiu i el temps dedicat a l’esport. Al mateix temps, les hores dedicades a l’ús de pantalles s’han reduït significativament.
Un estudi demostra que una dieta rica en greixos omega-3 pot ser clau per prevenir l'Alzheimer
Un estudi del Barcelonaßeta Brain Research Center (BBRC), centre de recerca de la Fundació Pasqual Maragall, juntament amb l'Institut de Recerca de l'Hospital del Mar, ha demostrat que el consum habitual d'aliments rics en greixos omega-3 pot ser clau per prevenir la demència associada a l'Alzheimer. El treball s'ha basat en l'anàlisi de 320 persones sanes, però majoritàriament descendents d’individus afectats per la patologia, i per tant amb un risc genètic elevat de desenvolupar-la. Els resultats han demostrat que aquests greixos augmenta la capacitat del cervell per metabolitzar la glucosa necessària per al seu funcionament, encara que ja s'hagin produït els primers danys relacionats amb la malaltia.
La investigació parteix de la base que abans de l'aparició dels símptomes clínics de l'Alzheimer, ja hi ha zones concretes del cervell que tenen dificultats per metabolitzar la glucosa. "Això és important perquè es tracta de l'òrgan del cos que més la fa servir", ha destacat Aleix Sala-Vila, autor de l'estudi, membre del Grup de recerca en Risc Cardiovascular i Nutrició de l'Institut de Recerca de l'Hospital del Mar, i col·laborador científic del BBRC.
En aquest sentit, ha assenyalat que els omega-3 contribueixen al funcionament correcte dels receptors necessaris per a la captació de la glucosa al cervell. Aquests greixos s'incorporen a les membranes cel·lulars, i així faciliten que es pugui continuar utilitzant la glucosa. Per aquest motiu, l'investigador ha detallat que “incorporar aquests omega-3 a la dieta pot ser beneficiós de cara a tenir un cervell resistent als canvis que s'estan produint abans de l'aparició de la malaltia d'Alzheimer”. Els resultats d'aquest treball s’han publicat a ‘Alzheimer's and Dementia: Diagnosi, Assessment & Disease Monitoring’.
L'OMS alerta que la davallada en el consum de làctics provoca un dèficit de iode entre els europeus
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha alertat que la davallada en el consum de productes làctics està provocant un dèficit de iode entre els europeus. A parer de l'organització, la popularitat i la disponibilitat creixents d'alternatives vegetals a fonts essencials de iode com la llet, els làctics i el peix està contribuint a una ingesta insuficient d'aquest element "persistent i incrementada", d'acord amb un estudi de l'OMS i de la Xarxa Global del Iode (IGN per les sigles en anglès). Aquest fet, afegeix l'entitat, incrementa els riscos per a la salut de la població, especialment per a les dones durant l'embaràs, que tenen necessitats més altes d'aquest oligoelement.
Segons subratlla l'OMS, la ingesta de iode és especialment important per al desenvolupament del cervell del fetus abans i durant l'embaràs. "El canvi cap a alternatives vegetals als làctics, particularment entre les dones, que ja afronten riscos més alts de deficiències de iode i malalties de les tiroides que els homes, és preocupant especialment en països que tenen la llet com a font de iode, atès que moltes alternatives als làctics no en contenen", ha afirmat Hans Henri P. Kluge, director regional per a Europa de l'OMS.
La sal iodada continua essent l'estratègia principal per assegurar la ingesta de iode adequada a la regió, però això, subratlla l'OMS, també està afectat pels canvis en la dieta i en l'estil de vida. Els aliments produïts o cuinats fora de casa, com el pa, la carn processada o els menjars preparats són ara les fonts principals de la ingesta de sal a la dieta occidental, fins a entre un 70% i un 80% del total. Però segons l'OMS, enquestes recents assenyalen que només el 9% de la sal que s'utilitza als productes alimentaris processats a Alemanya és iodada, percentatge que puja al 34% a Suïssa.
Tenint en compte aquest escenari, des de l'OMS es demana als països "estratègies més flexibles" per protegir la població de la deficiència en la ingesta de iode, "incloses polítiques per a l'ús de sals iodades en els aliments processats i la integració de mesures per a la reducció de sal i la iodització de la sal", en paraules de Gauden Galea, assessor estratègic de l'OMS per al director regiona.
PUBLICITAT
PUBLICITAT