Vegueria del Penedès

MOBILITAT

La Regió Urbana de Vilanova i la Geltrú


Jaume Casañas Cunit

17-11-2024 12:38

Vilanova i la Geltrú lidera un territori, que va més enllà dels límits comarcals del Garraf

Eix

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

La ciutat de Vilanova i la Geltrú està esdevenint un dels centres urbans de Catalunya que més creix demogràficament. Aquest creixement lidera una atracció territorial i urbana al seu voltant que és innegable, constituint un sistema urbà que es va consolidant amb el temps.

Podríem parlar d’una regió urbana al voltant de Vilanova i la Geltrú? si. Podríem definir els límits d’aquest sistema urbà al voltant de la capital del Garraf? Si, podríem fer un intent.

La ciutat de Vilanova i la Geltrú ja frega els 70.000 habitants sense comptar la població estacional, si això hi sumem els habitants de poblacions com Sitges, Sant Pere de Ribes, Cubelles, Cunit i fins i tot Calafell, aquest sistema urbà contempla un total de 200.000 habitants. També cal tenir present municipis com Canyelles, Olivella i alguns d’altres del Baix Penedès i l’Alt Penedès que també senten aquesta atracció territorial.

Podem definir doncs un sistema urbà al Penedès Marítim al voltant de la ciutat de Vilanova i la Geltrú, que traspassa límits comarcals, definint una realitat territorial flexible i dinàmica.

Un del reptes més important que tenim com a sistema urbà és el repte de la mobilitat en transport públic de tota aquesta conurbació. Una mobilitat determinada pel final de les concessions de transport actual al 2028.

Caldria afrontar la mobilitat del 2028 tenim molt present aquesta regió urbana de Vilanova i la Geltrú. Proposant serveis de transport i tarifes de mobilitat que tinguin present les necessitats dels habitants de totes les ciutats que conformen aquest sistema urbà.

Actualment tenim concessions de transports interurbans donades sota el govern del General Franco, que condicionen el transport urbà i les mobilitats interurbanes dels actuals habitants d’aquesta zona, la distorsió i el desgavell és impressionant i ho paguem tots els ciutadans.

Per exemple que un ciutadà de Cunit o de Calafell puguin anar a Sitges o Sant Pere de Ribes, i viceversa, pugui tenir un servei de transport públic integrat, i que no depengui de companyies de transports municipals o que facin recorreguts parcials per concessions de transport que no tingui present la conformació del sistema urbà del Penedès Marítim.

Per afrontar els reptes de futur cal ser conscients de les necessitats dels nostres ciutadans i de la realitat territorial que ens envolta. Vilanova i la Geltrú lidera un territori, que va més enllà dels límits comarcals del Garraf. Un sistema urbà amb molt de futur, i que cal que aquest lideratge urbà de Vilanova i la Geltrú pugui guiar el futur del conjunt de municipis de la regió urbana de Vilanova i la Geltrú.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.