BADANT PELS CARRERS
04-05-2025 7:02
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Som molt d’aquelles marques comercials que posen títols simpàtics i enginyosos als seus comerços o negocis. Si habitualment les cases comercials opten per posar moltes vegades els cognoms dels fundadors i allò a que es dediquen n’hi ha d’altres de potser més singulars que adopten noms més originals i fins i tot sorprenents com ara un llibreria que es digui La Hormiga de Oro. Pensaríem en altres coses potser però en llibres… En canvi n’hi altres que només amb els rètols ja saps de que va per exemple una botiga o marca que es digui sprinter ben segur que serà d’esports i no de llegums...
Nom nostrats com La Bota de oro, sabateria sense pensar-s’ho dues vegades, abans de que hi hagués totes aquestes pamplines de a veure a qui li donen el trofeu per moure una pilota millor que els altres i de passada tenir uns guanys amb quantitats esfereïdores. Altres noms potser més enigmàtics La Habanera, o La Carpeta Moderna -aquesta és clara- la Baronesa, titol nobiliari dedicat a allò del Ultramarinos, La Africana, invoca un cert exotisme: teles, teixits i altres elements que venen d’altres mons... Totes aquests noms genuïnes marques nostrades del comerç vilanoví pretèrit…
Però també els noms i les marques han evolucionat buscant impactes directes a vegades fins i tot agressiu.
Però una mica sorpresos, sí, hem quedat en veure aquesta furgona amb un rètol que certament fa mirar-se i fins i tot fa reflexionar una mica del perquè què del mateix.
Això de Cuba Libre té una llarga i a vegades confusa història. És diu que va ser l’apòstol de la independència de Cuba José Martí fart dels colonitzadors espanyols que els escanyaven d’allò més i es van conxorxar amb els americans (es pot llegir l’havanera El meu avi i s’entendrà la història). Doncs bé diuen que va ser Martí que va llençar el crit i segons una publicació d’homenatge del ministeri de cultura cubà que convocava un acte para rendir homenaje a quienes se lanzaron en 1895 a la manigua redentora al grito de “ іViva Cuba Libre!”. Per tant ve de lluny i ja s’explica que eren els cubans afincats a Miami que el cridaven per intentar captar l‘atenció dels americans que finalment van intervenir per després seguir explotant més a Cuba que els mateixos espanyols, fins que va arribar Fidel i es va acabar el xollo, i ara, ara millor no parlar-ne, tot que s’han fet cançons amb el mateix lema de Cuba Libre amb una mica de voluntat de que vagin passant...
Però encara hi ha una altra interpretació molt menys èpica i més banal que l’anterior que és aquella que explica que conxorxats cubans i americans van decidir barrejar les seves begudes favorites i així el ianqui va buidar la seva cantimplora de coca cola i un cubà la seva de rom... i ja va estar “liada” un còctel que ha perdurat en els anys i que es consumeix habitualment (els més fins van substituir el rom per la ginebra i van fer un RAF, pels aviadors anglesos). Ara seria una formula explosiva, la Coca-Cola dels ianquis i el rom no sembla que estiguin massa amistançats... fins a l’extrem que en alguns moments per comptes de coca feien servir pepsi que no semblava tant imperialista.
Sigui com sigui ja veiem que la marca comercial de Cuba libre indica o la procedència dels operaris o bé que els agrada molt la beguda i és el seu particular homenatge.
I encara hi hauria una possible explicació potser més heterodoxa.
Està comprovat que la coca-cola és un bon desembussador que desembussa els embussos de les canonades, hi ha mil explicacions però hem trobat aquesta que ens sembla molt directa i simple per desembussar: Aboca una llauna o ampolla de refresc de cola (com Coca-Cola o Pepsi) en el desguàs i deixa actuar durant diverses hores. L’àcid fosfòric en el refresc pot ajudar a descompondre l’embús. Després, esbandeix amb aigua calenta.
Ves, que no hagin descobert que barrejant-hi el rom augmenti la potència dissolvent i faci tirar avall tota la merda que hi hagi acumulada a la canonada... Ho provarem, sempre es pot millorar.
I encara potser dir que la marca que s’exhibeix públicament no deixa de ser una manera de reclamar que es desembussi l‘embús social, polític i econòmic que hi ha a la illa de Cuba. Potser va per això també que tot tiri avall.
Però vaja sempre i per sempre Cuba libre!!! (i per alguns, el més creients hi poden afegir allò tan heroic de Patria o muerte! I els més, més, més creients hi afegirem el Venceremos!!).
Qui no es conforma és perquè no vol. Cuba libre i canonades més netes que una patena...
PUBLICITAT
PUBLICITAT