RODALIES
30-06-2025 11:42
Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!
Des d'aquest dilluns a les 8 h, l'R4 de Rodalies entre Vilafranca del Penedès i Martorell ofereix només un tren per hora i sentit en lloc dels dos serveis habituals. Els combois que normalment tenen origen a la capital penedesenca quan falten vuit minuts per l'hora en punt ara són substituïts per un servei de busos alternatius habilitat per Renfe. Aquests, però, surten des de l'estació d'autobusos i ho fan cada hora a partir de les 8.30 h. La descoordinació d'horaris entre el servei suprimit i la proposta alternativa, i la falta de cartelleria i personal informador està deixant els primers busos buits. Entre els usuaris consultats, la resignació és el sentiment majoritari: "La falta de trens i les incidències són el nostre pa de cada dia".
El tall parcial derivat d'obres a la infraestructura està previst que s'allargui fins a finals de setembre. Segons Renfe, la previsió era habilitar cada setmana 277 expedicions de busos alternatius per cobrir el trajecte Vilafranca-Martorell en ambdós sentits amb freqüències cada 15 minuts.
Durant la major part del dia, els busos alternatius previstos uneixen sense interrupcions les estacions de Vilafranca i Martorell Central, si bé de 18 h a 21 h el transport per carretera sí que farà parada a les estacions de la Granada, Lavern, Sant Sadurní i Gelida.
La proposta de transport alternatiu, però, està sent poc utilitzada aquest dilluns al matí des de Vilafranca. Dels tres primers autocars que han sortit des de la capital de l'Alt Penedès, a l'expedició inicial hi ha viatjat cinc persones. Els altres dos busos han marxat completament buits.
Entre els usuaris consultats, la majoria desconeixien de l'existència d'aquests autocars per arribar a Martorell i poder seguir fins a Barcelona. "Jo no he vist cap cartell ni he sentit cap informació sobre la possibilitat d'anar amb bus", ha explicat la Judith, que ha assegurat que el servei de tren "sempre és un caos a partir de les 5.20 h".
Altres usuàries han relatat que els informadors només li han indicat que se suprimeixen els trens que habitualment circulen a les hores i 52 minuts, instant-la directament a esperar-se als combois que es mantenen, els quals passen a les hores i 20 minuts. Ningú li ha indicat que podia agafar un bus alternatiu a i 30.
També hi ha hagut usuaris consultats que han interpretat que la possibilitat d'anar amb bus a Barcelona és a través de l'habitual línia per carretera de bus exprés, ja que no els han especificat que es tracta d'un servei habilitat expressament per Renfe de forma gratuïta.
Entre els pocs usuaris que coneixen la possibilitat d'anar de Vilafranca a Martorell en bus alternatiu per després continuar el trajecte a Barcelona amb tren, han manifestat que aquesta opció és "una murga" i que prefereixen esperar a l'andana fins que arribi un Rodalies. La resignació i el conformisme són la sensació majoritària entre tots els passatgers que esperen a l'estació fins que apareix un tren.
El Sergio, amb bitllet per agafar un vol al Prat per anar a Lisboa, ha lamentat que siguin habituals els retards, "motiu pel qual sempre cal tenir preparada alguna aplicació tipus Uber per si al final s'ha de córrer". A poca distància seva, la Magda ha assegurat que el tall parcial que comença aquest dilluns és "una incidència més" d'un reguitzell de retards que tenen ja interioritzats, "com el tren de les 8.22 h, que no passa absolutament mai a aquesta hora".
"Als talls i problemes al servei hi estem tots molt acostumats, ja", ha afegit la Danae, que quan ha arribat a l'estació de tren ha assumit que havia d'esperar una hora fins al següent comboi. Ha relatat que havia d'anar al metge a Barcelona, on donava per fet que arribaria tard "malgrat haver anat a l'estació amb una hora més de marge de què necessitaria si els trens anessin puntuals".
Tot plegat, en un matí en què a l'estació de tren de Vilafranca s'han vist pocs cartells informatius sobre el tall parcial. On no hi ha absolutament cap indicació és en el recorregut de poc més de 500 metres que hi ha entre l'estació de tren i la de busos, ni tampoc a la mateixa parada on s'aturen els autocars habilitats per Renfe. Segons la companyia ferroviària, està previst reforçar la cartelleria durant les pròximes hores.
Pel que fa a les persones que han utilitzat els autocars entre Martorell i Vilafranca -bé fos per quedar-se al Penedès o per continuar en direcció sud cap a Sant Vicenç de Calders-, les primeres tres expedicions han traslladat una mitjana de deu passatgers cadascuna.
PUBLICITAT
PUBLICITAT