Vegueria del Penedès

DIGNITAT BUS VNG

Passatgers del Bus Garraf denuncien trajectes sense aire condicionat amb més de 30 ºC a bord


Xavier Canalís Vilanova i la Geltrú

04-07-2025 20:23

Les queixes s’han canalitzat a través de Dignitat Bus VNG, un grup d’usuaris que es va començar a organitzar a l’abril a través de WhatsApp i xarxes socials per visibilitzar els problemes d’aquest transport públic

Passatgers del Bus Garraf denuncien trajectes sense aire condicionat amb més de 30 ºC a bord. Xavier Canalís

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Usuaris del bus exprés que connecta Vilanova i la Geltrú amb Barcelona han denunciat la manca d’aire condicionat en diversos trajectes durant l’últim mes, una situació especialment difícil de suportar en plena onada de calor extrema. L’empresa concessionària del servei, Bus Garraf (Grup Plana), ha demanat disculpes i assegura que ja està revisant els vehicles afectats. Alhora, subratlla la dificultat de refrigerar autobusos de grans dimensions durant episodis de temperatures anormalment altes.

Les queixes s’han canalitzat a través de Dignitat Bus VNG, un grup d’usuaris que es va començar a organitzar a l’abril a través de WhatsApp i xarxes socials per visibilitzar els problemes d’aquest transport públic. Segons han informat, les incidències s’han produït a les línies e15.1 (Gran Via) i e15.2 (Diagonal).

“Hi ha hagut temperatures superiors als 30 ºC dins dels vehicles. Viatjar en aquestes condicions durant més d’una hora, al migdia i sense cortines per tapar el sol, és insuportable”, explica un portaveu del grup.

Aquestes són les incidències documentades:

1 de juliol, 15:25 h, sortida des de Barcelona.

1 de juliol, 15:05 h, sortida des de Francesc Macià. “Era el mateix autobús, dos dies sense aire”.

30 de juny, 10:35 h, sortida des de la Rambla Sant Jordi. Temperatura interior: entre 33 i 35 ºC.

30 de juny, 13:25 h, sortida des de la plaça Universitat. Una usuària afirma que evita aquest servei “perquè no porta aire”.

27 de juny, 15:10 h, sortida des de la plaça Universitat.

16 de juny, 15:25 h (aprox.), sortida des de la plaça Universitat.

28 de maig, 13:22 h, sortida des dels Jutjats de Vilanova.

L’1 de juliol passat, representants de Dignitat Bus VNG van traslladar les seves queixes directament a responsables del Grup Plana, coincidint amb la presentació de quatre nous autocars destinats a reforçar la ruta entre Vilanova i Barcelona. Aquell mateix dia, l’alcalde Juan Luis Ruiz també va assegurar a través d’Instagram haver parlat amb l’empresa: “Des de l’Ajuntament esperem solucions immediates”.

Aquest dijous 3 de juliol, el grup d’usuaris confirma que no s’han tornat a registrar noves incidències. Per la seva banda, l’empresa ha reiterat a les xarxes socials el seu compromís de revisar els vehicles de manera constant i reparar qualsevol avaria amb la màxima celeritat possible: “Demanem disculpes per aquesta situació puntual”. En declaracions a Vilanova blog, un portaveu del Grup Plana ha ofert més detalls sobre aquest tema.

“Fem uns 200 trajectes diaris entre Vilanova i Barcelona. Amb la calor extrema d’aquests dies, refredar un autobús gran, amb molta superfície envidrada, no és fàcil, requereix temps. Fins i tot amb aire condicionat, pot trigar a assolir una temperatura de confort, especialment si el vehicle ha estat aturat al sol durant hores”.

D’altra banda, «quan l’aire condicionat no funciona correctament per una avaria tècnica, evidentment l’autocar va al taller. La prioritat és el benestar del conductor i dels passatgers».

Ara bé, és possible substituir un vehicle amb l'aire avariat en ple trajecte? Depèn del moment del dia, expliquen des de Bus Garraf. Per exemple, si el problema es detecta a les 7 del matí, amb el vehicle ja ple, no sempre és viable. «A aquella hora, no fa tanta calor. Obligar a baixar 60 persones i fer-les esperar un altre autobús pot ser molt problemàtic. En canvi, és més fàcil canviar el vehicle d’una expedició que surti a les tres de la tarda amb pocs passatgers».

En qualsevol cas, els vehicles tenen programada una temperatura interior de 22 ºC. No es pot baixar més perquè, amb la calor extrema i el contrast tèrmic, el sistema es podria bloquejar, assenyalen des de l’empresa.

Des de l’empresa també agraeixen el paper de Dignitat Bus VNG: “Ens ajuden a detectar ràpidament si alguna cosa no funciona”.

Més usuaris, més freqüències

Les línies Exprés.cat e15.1 i e15.2, que operen entre Vilanova i Barcelona, formen part de la xarxa d’autobusos interurbans de la Generalitat de Catalunya. Actualment transporten una mitjana de 4.600 passatgers diaris:

L’e15.1 (Gran Via) registra uns 3.400 viatgers diaris.

L’e15.2 (Diagonal) ha arribat als 1.200 usuaris diaris.

Davant aquest creixement de la demanda, la Generalitat ha autoritzat un reforç del servei. Des del 30 de juny, l’e15.2 compta amb 12 nous trajectes per sentit, mentre que l’e15.1 ha incorporat un vehicle de reforç a la sortida de les 7:15 h des de Vilanova cap a la plaça Espanya.

El Grup Plana ha invertit 1,4 milions d’euros en la compra de quatre nous autobusos per a aquests reforços.

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.