PUBLICITAT
ARANZELS
31-07-2025 17:15
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.
L'Associació d'Elaboradors del Cava (AECAVA) estima que el 15% d'aranzels confirmats sobre tots els vins que entrin als Estats Units farà caure les vendes de cava al país nordamericà almenys un 10% els pròxims sis mesos. És l'estimació que fa el president de la patronal, Joaquim Tosas, en declaracions a l'ACN. Tosas recorda que els Estats Units és el segon país on més exporta el sector, amb 18 milions d'ampolles l'any passat. Després de mesos d'anuncis canviants sobre quins serien els aranzels, agraeix que "s'esclareixin les regles del joc", ja que la intertesa ha provocat el bloqueig d'algunes comandes. "Però un 15% no és una bona notícia, caldrà treballar intensament per recuperar aquest mercat i obrir-ne de nous", afegeix.
Segons les dades del Consell Regulador de la DO Cava, durant el 2024 es van vendre als Estats Units un total de 18 milions d'ampolles. Són el 12% del conjunt de les exportacions. El cava és el segon vi escumós més importat en aquest territori, per darrere del prosecco italià, i és el líder entre els escumosos que s'elaboren seguint el mètode tradicional -dues fermentacions-.
Però aquestes vendes podrien caure la segona meitat d'enguany per l'impacte del 15% d'aranzels confirmat aquest dijous per la Comissió Europea, en el marc de la lletra petita que s'està desgranant de l'acord a què diumenge van arribar Donald Trump i Úrsula Von der Leyen. Segons les estimacions de la patronal AECAVA, les exportacions als Estats Units baixaran almenys un 10%.
El president de l'entitat que agrupa els cavistes, Joaquim Tosas, destaca que "per fi hi ha unes regles de joc clares i evidents després de mesos de molta inseguretat", però lamenta que estiguin a les portes d'un impacte "rellevant".
Recorda que els "cops de timó" de Trump sobre anuncis aranzelaris des de l'abril ja han fet caure la venda d'ampolles, "amb nombroses comandes que es van paralitzar, i només algunes s'han pogut reprendre".
Tosas es mostra expectant a l'hora de preveure si la davallada imminent als EUA vindrà per part dels consumidors americans que evitaran comprar ampolles per un encariment de preus, o bé si el primer impacte serà un comportament cautelós per part dels importadors.
Confia que a les botigues no es repercutirà de cop el 15% d'aranzels en forma d'increment de preus de les ampolles, "sinó que hi ha mecanismes per fer-ho de forma esglaonada". Lamenta, en tot cas, que la competència s'endureixi "perquè no hi haurà nous impostos ni sobre els productors nord-americans ni sobre les importacions d'altres països com Xile, Austràlia o Argentina".
"Estem davant de decisions gratuïtes que no aporten res en benefici ni del consumidor ni de tota la cadena de valor del sector", critica Tosas, que sosté que imposar aranzels als vins i licors europeus "no té cap mena de sentit, més enllà de la projecció política d'una persona concreta".
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT