PUBLICITAT
LA RESSACA DE LA DANA
03-08-2025 10:31
Dona suport al periodisme local col·laborant amb nosaltres i fes-te’n subscriptor per només 2€ al mes sense permanència.
Després de gairebé tres setmanes amb l’activitat a l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès completament aturada per la greu inundació que va afectar-lo el 13 de juliol passat, el centre sanitari reobrirà les portes aquest dilluns 4 d’agost. Tot i això, la tornada a la normalitat arriba entre crítiques del comitè d’empresa, del que forma part el Sindicat d’Infermeria Satse Catalunya, que denuncia una gestió deficient pel que fa a les condicions de reubicació dels professionals i una manca de manteniment estructural que ha empitjorat els efectes del desastre.
“La inundació no es podia preveure, però els degotalls i filtracions que hi havia abans de la inundació eren un avís clar que no es va voler escoltar”, asseguren les delegades de Satse al centre. Les infermeres també critiquen que no s’ha tingut en consideració la dificultat d’accés en transport públic al centre alternatiu, l'hospital Sant Camil de Sant Pere de Ribes, tant pel que fa als usuaris que s’han hagut de desplaçar per ser atesos, com pel que fa als desplaçaments del personal.
En el cas dels professionals, el transport públic no encaixava amb els horaris dels torns dels professionals. "Els horaris dels busos feien inviable arribar a treballar a la teva hora en transport públic, ja que si treballaves de matí arribaves tard, si sorties de tarda t’havies d’esperar per poder tornar a casa i de nit tampoc arribaves a temps”, afirma la delegada de Satse. La infermera afegeix que “aquests desplaçaments no s’han compensat, ni s’han comptabilitzat a la jornada laboral”.
Informació per als usuaris ni els professionals
Els professionals critiquen que no es va habilitar cap punt físic d’informació per a la ciutadania, ni a les portes de l’hospital ni en altres equipaments municipals, com ara l’Ajuntament o els CAP. Això ha dificultat enormement l’accés a la reprogramació d’activitats o proves, especialment en casos de pacients vulnerables o amb mobilitat reduïda. “La sensació d’abandonament dels usuaris és real. Com que no s’han explicat les coses bé, alguns usuaris han viscut autèntics periples per aclarir-se i saber quan o on s’havien de visitar” afirmen.
A més, des del comitè d’empresa es denuncia la inexistència d’un pla de comunicació intern efectiu durant els dies immediatament posteriors a la tempesta que va deixar l’edifici inoperatiu. Molts professionals van conèixer les afectacions i els nous punts de treball per canals informals o a última hora.
Instal·lacions velles, manteniment insuficient i risc estructural
Una de les crítiques més dures va dirigida a l’estat general de les instal·lacions. Tot i que la inundació per la tempesta va ser excepcional, els sindicats apunten a la manca de manteniment previ com un factor clau que va agreujar la situació. “Si els degotalls s’haguessin reparat, molts dels sistemes elèctrics i espais crítics podrien haver resistit millor. Però fa temps que les revisions i el manteniment de les infraestructures no és una prioritat”, apunten.
Per tot això, els sindicats exigeixen que el temps de desplaçament invertit durant aquestes setmanes sigui reconegut com a jornada efectivament treballada o compensat, la instal·lació de punts d’informació per a la ciutadania en possibles futures situacions excepcionals; inversions en manteniment estructural preventiu, i el respecte absolut als drets laborals durant períodes de crisi o emergència.
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT