DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

CONVIVÈNCIA

Incivisme de baixa intensitat


Pere Martí i Bertran Vilafranca del Penedès

28-10-2025 10:33

Em refereixo sobretot, al mal ús que molts ciutadans fan dels mitjans de neteja a la seva disposició, com poden ser papereres, contenidors, serveis de recollida...

Massa sovint els mitjans de comunicació s’han de fer ressò d’un incivisme que podríem qualificar d’alta intensitat, i en alguns casos de delicte i tot, com la crema de contenidors, la destrossa de mobiliari urbà, les pintades en trens i edificis (de vegades béns culturals i tot)... Però poques vegades es parla d’un altre tipus d’incivisme que no és tan cridaner, que passa més desapercebut (potser perquè per desgràcia ja l’arribem a considerar “normal”), però que afecta la vida quotidiana de pobles i ciutats i, a més, que crea problemes seriosos, i costosos, als municipis, alhora que dona una imatge ben negativa de la població.

Em refereixo sobretot, al mal ús que molts ciutadans fan dels mitjans de neteja a la seva disposició, com poden ser papereres, contenidors, serveis de recollida... D’exemples a tots ens en vindran al cap. Em limitaré a destacar-ne alguns que un dia sí i l’altre també em trobo anant a comprar, passejant el gos, anant a llençar les escombraries... Qui no ha vist mobles, roba, palets... a tocar dels contenidors fora del dia de recollida? Qui no ha vist, anant a tirar el cartró al contenidor blau posem per cas, que a dins hi ha algunes garrafes de plàstic? (I això que el contenidor groc sol ser al costat!) Qui no ha vist bosses considerables d’escombraries o garrafes d’aigua en una paperera? Qui no ha vist bancs de carrers o de parcs curulls de llaunes, capses de pizza..., tot i tenir papereres a quatre passes per no dir al costat? Qui no ha vist cagarades de gossos sense recollir a voreres i carrers?

A tot això és al que em refereixo quan parlo d’incivisme de baixa intensitat, ja que són actes que perjudiquen les arques públiques, danyen la imatge del barri, del poble o de la ciutat i són una mostra de poca estima per tot el que és públic. Ja diu la dita que el bé del comú és un bé de ningú i per desgràcia és ben certa i actual.

Quan ens queixem de la neteja del barri, del poble o de la ciutat i n’acusem els responsables públics, preguntem-nos abans si tenim dret a fer-ho o som dels que hi contribuïm amb actuacions com les que he descrit. Si tots actuéssim amb responsabilitat i féssim un bon ús de tots els mitjans de neteja que tenim a l’abast (papereres, contenidors, deixalleries mòbils...) d’altra manera ens aniria a tots plegats.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.