PUBLICITAT
LITERATURA
28-11-2025 17:53
Al relat.barreja el thriller i la investigació en una narració protagonitzada per gent corrent amb vides ordinàries.
El llibre va aconseguir el Premi a la Millor Novel·la per a l’Estiu de France Bleu i les Llibreries Independents de França.
Una trama complexa, uns personatges ben descrits i treballats, persones carregades de problemes però que van superant els inconvenients fins a acabar trobant la fantàstica història d’amor.
Els dos protagonistes viuen situacions prou complicades arran d’un descobriment científic que generarà més problemes que avantatges i serà l’element que els farà trobar-se i, a partir d’aquí, intentar resoldre els problemes que els assetgen.
Sophie Divry, escriptora feminista i observadora perspicaç, és una de les veus franceses més originals i prometedores del moment.
Nascuda a Montpellier (1979), és una de les novel·listes més destacades de la nova fornada de narradors francesos. Ha exercit el periodisme en publicacions com La Décroissance i Le Monde Diplomatique.
Activista dels moviments feministes, Divry ha observat amb ploma punyent i gens complaent diferents aspectes de la nostra societat, sotmesa com cap altra al canvi constant, en les seves quatre novel·les: explora la solitud a La Signatura 400 (SD Edicions, 2012), les creences religioses a Journal d’un recommencement (Noir sur blanc, 2013), la insatisfacció quotidiana a La condition pavillonnaire (Noir sur blanc, 2014), i el malestar d’una joventut francesa formada i desarrelada a Cuando el diablo salió del baño (Malpaso, 2016). I ara, a Fantàstica història d’amor.
En aquesta novel·la ens presenta dos personatges centrals. Els protagonistes són en Bastien, inspector de treball de Lió, que fa temps que es va divorciar —malgrat que encara tingui records i remordiments d’aquell divorci— i que no acaba d’entendre massa què va passar, tot i que en té algunes pistes. Té pocs amics, però és molt diligent amb la seva feina, encara que sovint es tracta de tasques rutinàries relacionades amb la defensa dels drets sindicals dels treballadors. La narració s’embolica quan li toca investigar un accident greu: un treballador d’una fàbrica de tractament de residus va morir aixafat per una màquina de compactar. Bastien dubta que hagi pogut ser un accident, perquè no troba elements excessivament complicats en el funcionament de la màquina. Potser podria ser un suïcidi, tot i que no descarta del tot l’homicidi, i per això es reuneix amb el fiscal i la policia per veure si poden, entre tots, dictaminar la causa de la mort.
En Bastien és un personatge solitari, amb pocs amics, que busca poder tenir una relació i s’ha fixat en una noia que veu molts dies al parc, situada al mig de l’espai, donant menjar als ocells.
Aquesta noia és la Maïa, periodista científica d’uns trenta anys, que intenta sobreviure al precari món de les publicacions especialitzades. La seva situació és complicada, ja que a la revista on treballa l’acomiaden, però ella segueix escrivint i té gairebé enllestit un article sobre el vidre centellejador, un nou material les propietats del qual desconcerten els seus inventors, ja que no en saben les conseqüències que pot tenir. I perquè la trama funcioni, òbviament les conseqüències no seran bones i resultaran perjudicials per a algunes persones.
Per una banda, en Bastien inspecciona el lloc del suposat accident i entra a la compactadora, on troba uns residus sòlids, com un vidre blavós, un material que no hauria de ser allà. Aquest material l’obsessiona i l’atrau fins a límits insospitats.
Paral·lelament, la Maïa va a veure la seva tia, una reconeguda investigadora del CERN, el prestigiós centre de recerca nuclear de Ginebra, per escriure un article sobre el vidre centellejador. Un cop allà, i després de veure els treballs que s’hi estan fent, la seva tia li confessa que s’ha extraviat un cristall defectuós que podria tenir conseqüències molt negatives per a qui el trobés; tant és així, que membres de l’equip que hi treballava han patit afectacions en la seva salut. Li encarrega que intenti trobar-lo i retornar-lo a Ginebra per evitar problemes.
Després d’algunes aventures força interessants, en Bastien i la Maïa coincideixen en la recerca del vidre desaparegut.
Toparan amb el policia que investiga la mort del treballador, en descobrir-se que aquest no és qui diu la documentació que porta. Però també emergeixen interessos i poders econòmics que mobilitzen els seus recursos per trobar el cristall.
Plantejada d’aquesta manera, comença una persecució amb l’objectiu de trobar les restes del cristall que hi havia a la compactadora.
En Bastien, però, comença a tenir episodis malaltissos que no sap a què atribuir.
L’aventura de la recerca del cristall fa que els dos protagonistes s’apropin. Estan solters tots dos i comparteixen penes. Ell arrossega des de sempre la pesada ombra d’una infància de maltractament psicològic i menyspreu per part dels seus pares, així com el fracàs d’una relació sentimental. Maïa carrega la pèrdua de la seva mare i la relació a distància amb el pare.
Evita el compromís en les relacions, cosa que la porta a trobades sexuals fugaces a través d’aplicacions de cites, però no vol compromisos.
Finalment, i amb uns girs narratius interessants, acaben resolent el problema i potser s’obre un nou horitzó per a tots dos.
El llibre és molt original i demostra una bona documentació de l’autora per barrejar els treballs científics i la investigació.
Molt interessant, amb uns personatges que generen empatia, una trama molt ben estructurada i una barreja de ciència i misteri que arrodoneixen un llibre que crida positivament l’atenció.
Fantástica historia de amor
Sophie Divry
Traducció d'Íñigo Jáuregui
Nòrdica de libro
Madrid, juny del 2025
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT