PUBLICITAT
NADAL 2025
21-12-2025 21:45
L'església de Sant Francesc de Vilafranca del Penedès ha acollit aquest diumenge un acte únic, el 'Iudicci Signum' amb El Cant de la Sibil·la i la Dansa de la Mort de Verges de bracet. Unes 440 persones s'han aplegat a la parròquia per a presenciar la fusió d'aquestes dues tradicions populars en una representació que ha durat uns 40 minuts. En declaracions a l'ACN, Coque Tuyà, presidenta de la fundació organitzadora Futura Penedès, ha assegurat que estan "molt contents", tant que van esgotar les més de 400 entrades i han hagut de programar un segon passi, per a donar cabuda a la demanda. L'actuació ha comptat amb la mezzosoprano Noemí Martínez Saavedra, la Polifònica de Vilafranca dirigida per David Hernàndez i l'organista Jonatan Carbó.
Amb aquesta actuació, Vilafranca del Penedès ha estrenat el seu Cant de la Sibil·la, declarat Patrimoni Cultural Immaterial per la Unesco el 2010. Es tracta d'un drama litúrgic medieval que anuncia el Judici Final. Ha guanyat força amb la Dansa de la Mort de Verges, una de les celebracions més emblemàtiques de la Setmana Santa a Catalunya, que ha sortit per vuitena vegada en la seva història del municipi empordanès.
L'acte ha arrencat amb l'entrada en silenci a la nau de l'església de Sant Francesc dels cinc esquelets emblemàtics de la Dansa de la Mort, al so del timbal. Per a poder conjugar les dues tradicions, el director artístic, Oriol Pérez Treviño, explica que ha partit del format de la consueta, el conjunt de celebracions que es duien a terme a l'edat mitjana en finalitzar els oficis dels Laudes i Vespres. S'ha construït a partir de diferents números corals i instrumentals del Cant de la Sibil·la, de la Dansa de la Mort i de petits elements escènics.
Vuitena sortida de Verges
Amb l'actuació a Vilafranca, ha estat la vuitena sortida documentada de la Dansa de Mort de Verges des de l'any 1955, quan va fer el primer desplaçament a Madrid. Va tornar a moure's a Madrid el 1992, a Girona el 1992 i el 2003, i a Montserrat el 1998, entre altres. Sempre ho ha fet respectant el seu format original. Segons expliquen des de l'associació Processó de Verges, busquen reforçar la seva candidatura per a ser reconeguda com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco.
"Té una simbologia molt especial i particular, i estem contents de poder participar en aquesta recuperació del Cant de la Sibil·la", ha destacat Agustí Cansell, director de la Processó de Vergues, que ha afegit que "l'entorn" a Vilafranca "acompanya molt" per a fer una de les seves poques sortides de Verges.
Actuació solidària
Es tracta d'una actuació solidària. Els beneficis es destinaran al projecte de restauració de la Basílica de Santa Maria, a Vilafranca del Penedès. Les entrades, que van sortir el passat 10 de desembre, van esgotar-se en només 10 minuts.
Aquesta tradició de Nadal recuperada a Vilafranca del Penedès se situa al costat d'altres més consolidades, com la Fira del Gall, la Fira de Santa Llúcia o l'Exposició de Pessebres a la Capella dels Dolors.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT