PUBLICITAT
BONSAI
26-05-2026 12:04
El Japó, des de fa més de cent cinquanta anys ha estat font constant d'inspiració per a Occident. Durant tot el segle XVII, tot el XVIII i dues terceres parts del segle XIX, el Japó, per qüestions polítiques i socials internes, va estar tancat i aïllat de qualsevol influència exterior. A Vilanova ja feia anys que es publicava “El Diari de Vilanova”, ja feia anys que el “Foment” existia, el projecte del ferrocarril ja rondava pel cap dels promotors i encara ningú no sabia absolutament res del Japó.
Durant aquest llarg període, l'aïllament va evolucionar, entre altres coses, una estètica pròpia, particular i diferent de tot el que hi havia i es compartia a la resta del món. Quan, per fi, el Japó va obrir portes, al tram final del segle XIX, el comerç i els intercanvis mundials eren intensos i l'eina que els alimentava eren les Grans Exposicions Universals. De cop i volta, a París, davant els ulls àvids de novetats de mig món van aparèixer uns objectes, unes formes, unes línies com mai s'havien vist; eren els primers pavellons on el Japó exposava la seva manufactura i la seva artesania.
L'impacte i influència va ser intensa en una generació de pintors joves que volien trencar els cànons de l'Acadèmia i buscaven nous camins; eren els impressionistes. El “japonisme” es va posar de moda i en uns anys de profunda transformació d'Europa va ser enormement influent a l'art nouveau i, aquí, al modernisme.
Durant decennis, diverses generacions han estat fascinades per diversos aspectes de la seva cultura. El tèxtil i els quimonos, la cerimònia del té, la cal·ligrafia, el teatre kabuki, la metal·lúrgia i les catanes, els gravats d'Hokusai, el mobiliari i les tècniques de construcció sense claus, les arts marcials, les arts florals i l'ikebana, l'origami, “la cuina”...
I no tot és passat. Als anys setanta Tokyo esdevé sinònim d'absoluta modernitat i fotografia, cinema i literatura prenen relleu a les arts tradicionals i quan, en un món globalitzat i absolutament connectat, semblava que ja tot estava vist i no quedava res per descobrir, la inacabable capacitat de fascinació del país del Sol ixent encanta les generacions occidentals més joves amb el manga, l'anime i la monumental obra de l'Studio Ghibli.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT