DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

MUNDIAL DE FUTBOL

Ara que la pilota ja no roda


Llorenç Guasch Vilanova i la Geltrú

22-07-2026 14:12

Si Estats Units està en guerra com a força agressora, la FIFA li ha d’encomanar ser l’organitzador principal del seu mundial?

Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.


Afegeix-nos com a mitjà preferit a Google

El presidente de la FIFA, Gianni Infantino i Donald Trump fent entrega de la Copa Mundial 2026. FIFA

Ara ja ha acabat la competició que s’ha muntat a major glòria del president dels Estats Units. Ja sé que el mundial de futbol 2026 també s’ha jugat a Canadà i Mèxic, com un complement i prou. Però no vull parlar de futbol ni de resultats. No, no és que no m’agradi l’esport, i tant que m’agrada practicar-ne.

Per a remetre’m a algú d’actualitat, citaré una expressió de Lamine Yamal: “si el futbol (l’esport) serveix per a alguna cosa, ha de ser per a integrar”. Si estem d’acord amb el seu punt de vista, aquest darrer mundial voleu dir que és un exemple d’integració? Algú ha posat entrebancs a la participació algun àrbitre en contra de la opinió de la FIFA? Per què Infantino, president de la FIFA, s’ha empassat la imposició? Algú ha fet tot el possible per a obstaculitzar la participació d’una selecció que havia guanyat el seu dret a disputar el mundial? Algú ha forçat, des de la política, que s’anul·lés una targeta vermella, una sanció decretada pel Comitè de Competició del Mundial?

A ningú no se li va acudir la possibilitat de boicotejar el campionat si es jugava als Estats Units, fonamentalment, i s’utilitzava per a glorifica del seu president?

És normal jugar el campionat del món a un estat, Estats Units, on el Servei d’Immigració i Control de Duanes, l’ICE, ha matat dues persones hispanes en menys d’una setmana de juliol? Si el futbol ha de servir per a integrar, es pot disputar un campionat mundial a un lloc on l’ICE ha ocasionat més de 270 morts, 33 durant l’any 2025 i desenes (no hi ha un nombre segur) durant els sis primers mesos de 2026?

Si Estats Units està en guerra com a força agressora, la FIFA li ha d’encomanar ser l’organitzador principal del seu mundial? Rússia, des del febrer de 2022 (quan va ocupar militarment part d’Ucraïna), no pot participar en cap competició internacional: per què no s’aplica el mateix criteri en el cas de la invasió dels Estats Units a Iran?  

Em costa de trobar una raó lògica i raonable que respongui les meves preguntes. L’economia sí que pot donar-hi respostes, però no són ni lògiques ni raonables, són mercantils. No em sembla explicable que el poder judicial dels Ests Units no pugui apartar Trump del poder executiu tot i els seus abusos i falsedats, i sí que ho pogués fer amb Clinton per tenir relacions sexuals amb una becària i mentir quan se li preguntava. Em sembla denigrant que la gran majoria d’estats ballin al so que toca Trump i li riguin totes les gràcies al president. Els seus jocs de paraules, les seves declaracions mutants un dia darrere l’altre, les seves rauxes i el mal geni són un perill greu tenint present que a les seves mans hi ha 3.700 ogives nuclears, i unes 1.800 estan en disposició de ser utilitzades militarment. Cada cop que hi penso em ve al record les imatges de la pel·lícula “El gran dictador”, de Charlot, on ell juga amb una bola del món i fa equilibris amb ella. No vull anar contra el campionat del món de futbol ni contra la victòria espanyola, però sí que lamento que, en aquest cas, es claudiqui del tot davant el poder econòmic i militar d’un estat, convertint un campionat esportiu en un negoci en profit dels de sempre.

El que crec és que no pot ser que el mundial de futbol 2026 es recordi únicament per la victòria d’Espanya, i que això oculti les diferents claudicacions vergonyoses que com a societat hem fet.

Per cert, FIFA significa Federació Internacional de Futbol ... I la A, què significa? Amateur? No pot ser! Associació? Podria ser, però en tot cas de beneficis.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.