DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

PREVENCIÓ D’INCENDIS

Unió de Pagesos reclama 20 milions d'euros per a la gestió forestal per prevenir grans incendis


L.M. Barcelona

02-08-2026 9:34

El sindicat assegura que la inversió és menys de la meitat del cost estimat d'extingir l'incendi de les Gavarres, que va cremar 2.300 hectàrees

Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.


Afegeix-nos com a mitjà preferit a Google

Unió de Pagesos ha reclamat al Govern de la Generalitat un increment urgent del pressupost destinat a la gestió forestal sostenible dels boscos de titularitat privada per reforçar la prevenció dels grans incendis. El sindicat considera que els recursos actuals són insuficients davant d'un escenari marcat per l'augment dels episodis extrems i els efectes del canvi climàtic.

L'organització agrària demana que la línia d'ajuts per a la millora de la xarxa viària, les actuacions silvícoles i els sistemes agroforestals, inclosa en el Programa Estratègic de la Política Agrària Comuna (PEPAC) 2023-2027, passi dels prop de cinc milions d'euros actuals a una dotació mínima de 20 milions d'euros.

Segons el sindicat, aquesta quantitat permetria atendre totes les sol·licituds presentades pels propietaris forestals i evitar que la manca de recursos econòmics impedeixi executar actuacions preventives imprescindibles.

Menys inversió en prevenció que en extinció

Unió de Pagesos posa com a exemple l'incendi de les Gavarres, declarat el passat 3 de juliol a la Bisbal d'Empordà, que va afectar unes 2.300 hectàrees.

Segons el sindicat, el foc es va originar en una zona forestal sense gestionar i va evolucionar ràpidament fins a adquirir el comportament d'un incendi de sisena generació, superant la capacitat d'extinció dels Bombers. Quan les flames van arribar a una finca on sí que s'havien fet treballs de gestió forestal, la menor càrrega de combustible va facilitar les tasques d'extinció, malgrat que la finca també va acabar afectada.

Partint d'un cost mitjà d'extinció de 19.000 euros per hectàrea, Unió de Pagesos estima que apagar aquest incendi podria haver suposat una despesa d'uns 43 milions d'euros, més del doble dels 20 milions que reclama anualment per impulsar la gestió forestal sostenible a tot Catalunya.

Un sector amb poca rendibilitat

El sindicat alerta que el sector forestal travessa una situació de manca de rendibilitat que pot acabar provocant una recessió si no es reforcen les polítiques de suport públic.

Recorda que bona part dels treballs silvícoles consisteixen en aclarides forestals i neteges de sotabosc que, en molts casos, no tenen valor comercial, però que són essencials per reduir la càrrega de combustible, disminuir la densitat arbòria i millorar la seguretat dels boscos davant dels incendis.

Per aquest motiu, defensa que incrementar els recursos destinats a la gestió forestal és una inversió en prevenció que pot evitar grans costos econòmics, ambientals i humans en futurs incendis.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.