DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

LITERATURA

Aventures amb personatges ben nostrats


Pere Martí i Bertran Vilafranca del Penedès

23-08-2026 6:42

Una obra amena, ben editada que farà les delícies dels fans de la il·lustració japonesa, però també dels enamorats del folklore català, que amb actualitzacions com les de la Míriam Bonastre obren camins per fer-lo arribar a públics d’arreu del món

Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.


Afegeix-nos com a mitjà preferit a Google

Coberta de 'Valentina de Montblanc' de Míriam Bonastre Tur. Eix

Míriam Bonastre Tur (Pineda de Mar, 1994) és una artista que s’ha especialitzat en el món del còmic, tant digital com en paper, i que té un estil totalment influenciat pel manga i l’animació japonesa. És coneguda internacionalment per la sèrie Hooky, que desenvolupa les aventures de dos germans bessons, la Daniela i el Dorian Wytte i que, arran de l’èxit del còmic digital, l’any 2021 es va començar a publicar en anglès en paper i a partir del 2023 també en català, a l’editorial EntreDos i en traducció de Yannick Garcia.

Aquest 2026, EntreDos ha publicat un nou volum de l’autora, aquesta vegada basat “en la sèrie d’animació ‘Valentina de Montblanc’ produïda per 3cat”, com deixa clar la pàgina de crèdits. Es tracta d’una novel·la gràfica d’aventures protagonitzades per personatges ben nostrats, ben arrelats a la cultura catalana.

Estructurada en sis capítols, com els que ara com ara té la sèrie televisiva, comença amb la llegenda de Sant Jordi, el drac i la princesa, que no és altra que la Valentina de Montblanc, filla única i doncs hereva al tron; una noia insegura, gran lectora i poc interessada en les coses de palau, però que les circumstàncies faran que emprengui un seguit d’aventures per salvar el seu pare, que ha desaparegut misteriosament, i el regne. La hi acompanyaran Sant Jordi i un parell de personatges mítics del folklore català: en Patufet i el tió de Nadal, a l’obra el mag Soc. Amb humor, fantasia i una acció trepidant els quatre protagonistes viatjaran pel país per descobrir qui hi ha darrere la desaparició del rei i la maledicció sobre la vila de Montblanc. Els hi ajudaran el gegant Puigmal, les dones d’aigua, la vella Quaresma i la Castanyera i finalment en descobriran els culpables, als quals s’hauran d’enfrontar: la Pesanta i l’home del sac, tots dos personatges de la mitologia catalana que tanta por feien a la mainada.

L’obra, com he apuntat, és plena d’un humor també d’arrels clarament populars, com l’ús de l’escatologia, o l’ús de les distorsions històriques, que l’autora no té cap inconvenient a utilitzar: tot i que la història es desenvolupa “a la Tarragona medieval” (p. 7), la princesa pren el té (p. 9), que no arriba a Europa fins al segle XVIII; els protagonistes, per fer-se passar el fred, demanen xocolata calenta amb melindros (p. 77-78); o Sant Jordi i en Soc fan servir un canó clarament napoleònic, potser inspirat en el popular canó de la Barceloneta, en l’aventura de les dones d’aigua. També és plena de fantasia i de màgia, començant pels personatges i passant per objectes com la llanterna que “no s’alimenta amb espelmes ni oli... sinó amb objectes màgics” (p. 187), etc. A més, tota l’obra té uns tocs didàctics, ben imbricats en el text, que poden ajudar els joves lectors en la seva formació. La vella Quaresma, per exemple, diu a Sant Jordi, que sempre presumeix de força i de voler-ho resoldre tot mitjançant les armes: “Un heroi digne ha de poder fer servir l’enginy, la paciència i la bondat, a més dels músculs” (p. 150). O la Valentina, que fa reflexions com aquestes, pròpies d’una novel·la iniciàtica: “Per fi em vaig guanyar el respecte i la confiança de la gent. Tot i que aconseguir confiança en mi mateixa va ser el premi més gran de tots” (p. 201); “ser valenta no va de no tenir por... sinó de continuar endavant, fins i tot quan en tens” (p. 203-204).

Una obra amena, ben editada que farà les delícies dels fans de la il·lustració japonesa, però també dels enamorats del folklore català, que amb actualitzacions com les de la Míriam Bonastre obren camins per fer-lo arribar a públics molt diversos i d’arreu del món.

Títol: Valentina de Montblanc
Autora i il·lustradora: Míriam Bonastre Tur
Editorial: EntreDos
Col·lecció: “Devoracomics”
Lloc i any d’edició: Blanes, 2026
Nombre de pàg.: 204

Pere Martí i Bertran (Professor i escriptor)

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.