PUBLICITAT
LITERATURA
06-09-2026 12:41
Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.
Des del passat 2 de setembre, les llibreries ja acullen Quadern de l’efímer. Memòries, meditacions i figuracions sobre la Meravella, el nou llibre de l’escriptora i poeta Teresa Costa-Gramunt, publicat per Lleonard Montaner Editor dins la col·lecció Debiaix, dirigida per Maria Montaner i Jaume C. Pons Alorda.
Costa-Gramunt, escriptora d’una llarga trajectòria en els àmbits de la poesia, l’assaig i la reflexió literària, és també col·laboradora d’Eix Diari des de fa molts anys, on ha compartit amb els lectors la seva mirada sobre la cultura, la literatura i el món que l’envolta.
Escrit «a foc lent», Quadern de l’efímer parteix d’una idea central: allò que vivim com a fugaç pot contenir, paradoxalment, una dimensió d’eternitat. El llibre s’endinsa en aquells instants que emergeixen de la memòria —de vegades sense que siguem conscients que els havíem conservat— i que, amb el pas del temps, adquireixen una llum nova.
L’autora ho expressa a partir de la noció de Meravella, entesa com aquella intuïció sobtada davant la realitat que ens revela una forma de bellesa que voldríem retenir. «A la vida tot sembla efímer perquè passa. Però no», afirma Costa-Gramunt, que situa precisament en aquesta tensió entre el que passa i el que roman un dels eixos del llibre.
La proposta literària recorre així diversos moments d’epifania que han quedat inscrits en la memòria de l’autora i que ara es transformen en literatura. Records, meditacions i figuracions conflueixen en unes pàgines en què la narració esdevé també una forma de poesia, en un exercici d’escriptura que busca atrapar, sense immobilitzar-los, aquells instants de bellesa i revelació.
Quadern de l’efímer es presenta, per tant, com un llibre sobre la memòria i el pas del temps, però també sobre la capacitat de la literatura per donar una nova vida a allò que semblava destinat a desaparèixer. L’efímer, en la mirada de Costa-Gramunt, no és simplement allò que s’acaba: és també el lloc des d’on, de vegades, podem entreveure l’etern.
Amb aquesta nova publicació, Teresa Costa-Gramunt continua aprofundint en una obra caracteritzada per la confluència entre poesia, pensament i contemplació, i incorpora al seu recorregut literari un nou quadern d’instants que han volgut quedar.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT