DIARI INDEPENDENT DEL GRAN PENEDÈS

DIADA NACIONAL

Catalunya afronta la Diada pendent de l'aplicació efectiva de l'amnistia i de l'auge de l'extrema dreta


ACN/ Marta Sierra Barcelona

10-09-2026 8:29

Les entitats independentistes criden a tornar a omplir els carrers i tancar l'etapa de dol pel procés

Vols trobar més fàcilment les notícies d’Eix Diari a Google? Fes d’Eix Diari la teva font preferida a Google i no et perdis l’actualitat del territori.


Afegeix-nos com a mitjà preferit a Google

Catalunya afronta la Diada pendent de l'aplicació efectiva de l'amnistia i de l'auge de l'extrema dreta. ACN

Catalunya arriba a la Diada pendent de l'aplicació efectiva de l'amnistia i el possible retorn de l'expresident Carles Puigdemont. Però també per l'auge de l'extrema dreta i la disputa del Fossar de les Moreres, on l'Esquerra Independentista ha convocat una mobilització contra la presència de la líder d'Aliança Catalana, Sílvia Orriols. Els actes institucionals commemoren els 50 anys de la gran manifestació de Sant Boi del 1976, la primera després del franquisme. Gairebé deu anys després del moment més àlgid del procés i lluny de la unitat dels partits independentistes, les entitats criden la ciutadania a tornar a omplir els carrers i tancar "l'etapa de dol" en una manifestació descentralitzada a tres bandes: Barcelona, Girona i Amposta.

Amb el lema 'Unitat antifeixista per una terra de tothom' l'Esquerra Independentista ha convocat aquest dijous a la tarda, la vigília de la Diada, al Fossar de les Moreres per protestar contra la presència d'Orriols en aquest memorial que homenatja els qui van morir al setge de Barcelona de 1714. Organitzacions com Unitat contra el Racisme i el Feixisme, el Sindicat de Llogateres i la Crida LGTBI s'han adherit a la crida de l'Esquerra Independentista.

La Diada es torna a celebrar sense l'aplicació efectiva de l'amnistia i amb el possible retorn de l'expresident i líder de Junts, Carles Puigdemont, a l'horitzó. Un retorn que podria sacsejar l'escenari polític. Després de l'aval a la llei del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), el Tribunal Constitucional començarà el 22 de setembre les deliberacions sobre l'amnistia per resoldre els recursos d'empara dels afectats.

L'esperit d'unitat del 1976

El Govern apel·la a l'esperit "d'unitat dins la diversitat" de la manifestació del 1976 a Sant Boi de Llobregat, la primera gran mobilització per la Diada després del franquisme que aquest any compleix 50 anys. De fet, aquest dimecres, ja s'ha celebrat un acte institucional específic a Sant Boi per commemorar aquesta efemèride amb la intervenció del president Illa.

Una de les novetats d'aquest any, en l'àmbit institucional de la Diada, és que el Govern trasllada l'acte que es feia habitualment a Madrid a Extremadura. L'objectiu, segons l'executiu, és posar en relleu "la capacitat d'integració" en referència als extremenys que van anar a viure a Catalunya els anys 60 i 70. Per aquest motiu, el president de la Generalitat es desplaçarà a Extremadura el 16 i 17 de setembre. Les delegacions del Govern al territori català i a l'estranger també commemoraran la Diada amb actes que inclouran actuacions musicals, recitals de poemes o conferències.

El cartell de la Diada d'enguany, signat pel creador visual Javier Jaén, representa "l'origen de la senyera" a través de centenars d'impremtes dactilars "tenyides de la sang de Guifré el Pilós".

Aquest dijous a la nit, el president pronunciarà el tradicional missatge institucional amb motiu de la Diada des del Palau de la Generalitat. La jornada de l'Onze de Setembre arrencarà a primera hora amb la tradicional ofrena floral d'institucions, partits i entitats al monument de Rafael Casanova, a la ronda de Sant Pere de Barcelona, per homenatjar el conseller en cap de Barcelona durant el setge de les tropes borbòniques el 1714.

I el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) tornarà a acollir divendres l'acte institucional central amb motiu de l’Onze de Setembre. El fil conductor d'enguany serà, a banda del 50è aniversari de la Diada del 1976, un seguit de commemoracions, com la de l'Any Gaudí, l'any de la poetessa Clementina Arderiu, el de l'escriptor Josep Vallverdú o el de l'expresident Josep Irla. Hi actuaran la ballarina Lorena Nogal, Joan Dausà, Sopa de Cabra, Alosa, Andrea Motis, Naïm Smaili i Monique, entre d'altres.

Manifestació descentralitzada a tres bandes: Barcelona, Girona i Amposta

'Hi soc. Hi som. Pel present i pel futur. Independència' és el lema de les manifestacions convocades per l'ANC, Òmnium Cultural, l’AMI, el Consell de la República, la Intersindical i el CIEMEN. Es faran de manera simultània a Barcelona, Girona i Amposta cap a les 17.00 hores. Amb aquest lema, les entitats independentistes volen llançar el missatge que "per la independència cal el compromís individual de ser-ho i la participació activa en la lluita col·lectiva".

A Barcelona, la mobilització d'aquest any consisteix en dues columnes en format de manifestació que surten de punts oposats i que conflueixen en un punt final. Una de les columnes, que representa el present, sortirà de la Gran Via amb Casanova, passarà per la ronda Universitat i acabarà a plaça Catalunya, on confluirà amb l'altra columna, provinent de Via Laietana, que simbolitza el futur. Allà, tindran lloc els parlaments.

Segons les entitats, el present representa "la Catalunya que no es resigna i la de les reivindicacions socials i nacionals". I el futur simbolitza "el país que es vol construir". "Un present i un futur units per un pont, que és la independència", afegeixen.

En les últimes hores l'ANC ha reunit les set persones que han presidit l'entitat per fer una crida a la unitat i a omplir els carrers perquè la Diada sigui un "punt d'inflexió". L'actual president de l'Assemblea considera que l'independentisme està "tancant l'etapa de dol" i ha apuntat que la pulsió independentista "torna a aflorar".

Com en els últims anys Òmnium impulsa un acte polític al migdia a l'Arc del Triomf amb l'objectiu de reunir representants del país i els membres de la Junta Directiva de l'entitat. I, com cada any, Òmnium organitza la festa de la Llibertat al passeig Lluís Companys de Barcelona. Començarà a les 10 hores i, a partir de les 19 hores, hi haurà els concerts de La Gossa Sorda i les actuacions dels punxadiscos DJ Trapella i CJ K-ZU.

El Parlament dona el tret de sortida al mil·lenari del parlamentarisme

L'acte solemne d'hissada de la senyera tornarà a ser el protagonista dels actes del Parlament amb motiu de la Diada. Un format que es va estrenar l'any passat i que enguany se centrarà en la commemoració del Mil·lenari de les Assemblees de Pau i Treva.

L’acte es farà davant la façana del Parlament, on la bandera de Catalunya ja oneja de forma permanent des de la commemoració de la Diada d’ara fa un any. Hi assistiran el president de la Generalitat, Salvador Illa; el president del Parlament, Josep Rull; l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; així com representants del món polític, econòmic, cultural i social del país. Posteriorment, s'oferirà una recepció institucional a l'exterior del Palau del Parlament.

Com cada any, edificis històrics faran jornada de portes obertes perquè la ciutadania els pugui visitar gratuïtament com, per exemple, el Palau de la Generalitat o el Parlament. També obriran les portes el Museu d'Història de Catalunya, el Museu Nacional d'Art de Catalunya i el Museu d'Arqueologia de Catalunya, entre d'altres.

A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.

Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.


Subscriu-te ara!


Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:


WhatsApp! Telegram!

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.