Vegueria del Penedès

El vi pren partit


Bernat Deltell

01-11-2006 19:29

Unió de Pagesos presenta les seves propostes per a la pròxima reforma del sector impulsada per Europa

Subscriu-te gratuïtament i rebràs cada dissabte el nostre butlletí amb els articles d’opinió i notícies més destacades del nostre diari. Apunta’t ara!

Verticalitat i corresponsabilitat, o dit d’una altra manera, ajuts econòmics que afavoreixin a tots els agents de la cadena (productors, cellers, comerços i consumidors) i un compromís que garanteixi una producció orientada amb criteris comercials, tant pel que fa a la qualitat com a la quantitat del producte. Aquesta és la proposta de la Unió de Pagesos (UP) per a la pròxima reforma de l’Organització Comuna del Mercat (OCM) de la vinya i el vi prevista per la Comissió europea de cara a l’agost de 2008.

I és que els viticultors catalans van mostrar la seva inquietud amb el pla inicial de regulació que volia impulsar la responsable d’Agricultura europea, Mariann Fischer, que preveia eliminar l’actual excedent de producció, xifrat en uns 15 milions d’hectòlitres anuals, suprimint unes 400.000 hectàrees de vinya europea en un plaç màxim de cinc anys. Fischer va ser acusada de desconèixer els problemes estructurals que pateix el sector i que causa un cert descens del consum de vi. Per això, la ministra espanyola d’Agricultura, Elena Espinosa, es va reunir amb la seva homòloga europea per aturar un pla considerat “massa complex”.

Amb tot, la reforma proposada per Fisher ha provocat una reacció ràpida en un sector tradicionalment cautelós. La Unió de Pagesos ja ha mogut fitxa amb el document La nova OCM vitivinícola. Propostes per a la pròxima reforma presentat ahir al Museu del Vi de Vilafranca per Joan Santó, Josep M. Coll i Josep Marrugat. L’objectiu és incidir directament, i també a través del govern català, en la pròxima reforma de la OCM.

El document és una aposta clara per una política comunitària que defensi el model de denominacions d’origen europea com a garantia de qualitat que podria evitar l’augment de les importacions de països del nou món (Austràlia i Xile, entre d’altres) i els excedents de producció i estocs. També es proposa la no liberalització de plantacions, campanyes de promoció i comercialització i una única norma legal d’etiquetatge per a totes les cateories de vi i les seves particularitats que simplifiqui i clarifiqui les característiques del producte. D’aquesta manera es vol afavorir la viabilitat dels viticultors vinculats al territori apostant per un model mixt que inclogui la viticultura tradicional europea i els resultats comercials dels vins del nou món.

(article publicat al diari AVUI)

Arxivat a

Mostrar etiquetes Ocultar etiquetes

Temes del dia

Més llegits els últims 7 dies

Eix Diari utilitza 'cookies' pròpies i de tercers per oferir-te una millor experiència i servei. Al navegar o utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem.