PUBLICITAT
OPINIÓ
09-08-2010 20:49
El passat 28 de juliol es va fer la inauguració de la Casa Bacardí que ocupa des d'ara l'espai del Mercat Vell, on fins a la data s'hi feien exposicions de pintura i fotografia, en molts casos d'artistes o aprenents locals, cosa que feia del Mercat Vell un espai de dinamització de l'activitat cultural de Sitges. Ara, en lloc d'això, l'espai és ocupat per una barra de bar i una sèrie d'expositors que expliquen l'evolució de la marca Bacardí i on s'ensenya com fer els combinats patrocinats per aquesta casa. Segons va declarar l'Excel•lentíssim alcalde de Sitges, la Casa Bacardí és una aposta per revitalitzar el nucli antic i el turisme cultural a partir de la tradició. Les declaracions de l'alcalde, que afegien que se sent agraït a Bacardí perquè ha instal•lat aire condicionat al local "que ara és patrimoni de tots" [l'aparell d'aire condicionat] ens han arribat només a través dels mitjans de comunicació, ja que la entrada a l'acte era només amb acreditació i els i les habitants de Sitges no hem estat convidats a presenciar com el nostre patrimoni és cedit de maner gratuïta a una empresa multinacional del sector de l'alcohol. Encara més, una part de la via pública no cedida a la companyia (tot el carrer enmig del Mercat Velll i l'edifici de l'ajuntament) també va ser tancada a l'accés públic, encara que només per al dia de la presentació "al públic".
Davant d'aquesta cessió del Mercat Vell a una empresa privada, de moment per dos anys però, segons l'alcalde Jordi Baiget, amb voluntat de prorrogar-ho i fer-ho esdevenir un espai estable, volem ferles següents consideracions:
- És del tot inadmissible la cessió a una entitat privada de part del patrimoni de la vila per a que aquesta faci publicitat dels seus productes, sense que aquestes activitats reverteixin en beneficis per als contribuents de Sitges. Aquesta consideració s'agreuja pel fet que l'empresa, tot i autodefinir-se com "la més gran del món dedicada a la venda de licors espirtitosos" no paga cap tipus de lloguer a l'ajuntament però sí que fa pagar per accedir a l'edifici al qual, això sí, ha posat aire condicionat. Qualsevol altra empresa paga per la gestió d'un espai publicitari de les qualitats i situació del Mercat Vell de Sitges.
- Moltes associacions, agrupacions i col•lectius de la vila fa anys que demanen espais públics per poder dur a terme les seves activitats, unes demandes que sempre han estat menyspreades per l'ajuntament de Sitges, que considera que el jovent i totes les persones amb vocació activa i/o creativa de Sitges ja en tenen prou amb el carrer Dos de Maig. No tenim res en contra de l'oci nocturn però no és oferta d'equipaments ni pública ni suficient per a un desenvolupament ric de les persones de Sitges. Després d'ignorar aquestes demandes, ara l'ajuntament corre a cedir de manera gratuïta un espai emblemàtic de la ciutat a una empresa multinacional que si realment hagués tingut algun interès es ser present a la nostra vila fa molts anys que es podria haver permès l'adquisició d'un immoble en qualsevol indret.
- L'activitat de Bacardí no té res de de tradicional pel que fa a Sitges, ni forma part de la cultura de la zona una empresa quer fa rom. L'empresa no ha tingut cap més relació històrica amb la nostra vila més enllà del fet que un dels seus fundadors hi va néixer i va marxar-ne quan tenia quinze anys. No creiem que sigui raó suficient per a què una entitat pública escollida democràticament per una població afavoreixi una empresa multinacional. Si es buscava fomentar l'economia, es podien impulsar els petit productors de vins, caves o malvasia de la comarca.
- Encara més, és indignant com l'alcalde i el conseller delegat de Bacardí s'enorgullien de fer públic com el Mercat Vell acollirà també trobades de directius de Bacardí. No hi ha cap tipus d'indici que això hagi de beneficiar Sitges i els sitgetans de cap manera, més enllà de seguir fomentant la monocultura de la festa nocturna i l'alcoholisme. Una cultura que està portant Sitges a esdevenir, en determinats períodes de l'any com el Carnaval, una seu de vandalisme. Trobem inadmissible i demagog que des de l'administració pública es faci apologia a la cultura del combinat, tot i que no ens oposem al sector ni als seus cosumidors perquè, efectivament, el consum d'alcohol és una pràctica social normalitzada a la nostra societat. Però una cosa molt diferent és que sota el paraigües de la "cultura" aquesta sigui promoguda directament des d'un ajuntament que forma part d'un partit que fa temps reforça tot tipus de mesures per prevenir les conseqüències de drogues com el tabac o l'alcohol.
És per això que demanem que l'Ajuntament de Sitges faci marxa enrere en la cessió del Mercat Vell a Bacardí i que es plantegi la cessió d'infraestructures de manera gratuïta a les associacions locals que sí que treballen per la nostra vila i formen part del teixit tradicional, cultural i associatiu de Sitges. Si l'administració pública i les entitats sense ànim de lucre han de treballar amb l'empresa per "dinamitzar l'economia", ha de ser amb els productors locals que creen treball al municipi i als voltants i fan revertir el benefici econòmic en un veritable benefici cultural i la creació de valor afegit. a la regió No creiem que els tallers de 'mojitos' siguin ni cultura ni tradició ni que Bacardí aporti beneficis al municipi.
A Eix Diari creiem que un periodisme de proximitat, independent i sense pressions és més necessari que mai. La nostra feina és explicar el que passa al teu voltant amb rigor i compromís, però només és possible amb el suport dels nostres lectors.
Si valores la nostra feina i vols que continuem oferint informació lliure i plural per a tot el territori, fes-te subscriptor avui. El teu suport fa la diferència.
Però si ara no et pots subscriure i vols seguir al dia de les notícies més importants, uneix-te als nostres canals de:
PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT